Kabel management

Beste @L3N dank voor je input
Ik heb uiteraard al van alles de handleiding gelezen..
Ik heb wel 1000x kabels in clubs en studio's vervangen, ingeplugd, over nagedacht.

Afgelopen week heb ik zelf een probleem gehad met RCA pro gear naar RCA consumer Gear. En wat mij betreft vallen de de Pioneers dj m40D onder prosumer gear.
De Xlr pro naar rca kabels nam bijna bij mij alles his weg.

Vandaar :)

Graag gedaan, jij bedankt voor de toelichting. Tenslotte zijn we er om elkaar verder te helpen.

Er is vast een verklaring te vinden in de specificaties per apparaat een kabel is slechts een kabel de isolatie en afscherming dat is wat echt belangrijk is. Wanneer een connector niet lekker is afgeschermd kan dat zeker invloed hebben op interferenties en of ruis, dat kan al bij een slechte soldering.

Kortom ik heb altijd fingers crossed kabels besteld en heb goede ervaringen met Cordial.
Mijn kabel interferentie tester is een 120 meter hoge stoorzender :P

Haha

Ja cordial, klotz, procap vind ik ook gewoon helemaal prima.
Klopt wat je zegt met die connector. Ik heb met Adam audio gesproken en de RCA en xlr uit zijn heel lomp connected dus niet aangepast op enige wijze.

Ik heb trouwens zelf laatst Elektron.se kabels besteld en moet zeggen dat ik die ook wel kan aanraden. 20,- voor 1.5m stereo balanced.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Haha

Ja cordial, klotz, procap vind ik ook gewoon helemaal prima.
Klopt wat je zegt met die connector. Ik heb met Adam audio gesproken en de RCA en xlr uit zijn heel lomp connected dus niet aangepast op enige wijze.

Ik heb trouwens zelf laatst Elektron.se kabels besteld en moet zeggen dat ik die ook wel kan aanraden. 20,- voor 1.5m stereo balanced.
Thnx voor de tip, die houd ik in gedachten! :D

Ik las dit op elektron forum.

"Differentially balanced signals (the kind that have a hot and cold lead in addition to reference ground) will net you an additional 6db due to the summing of the two signals.
This type of signaling requires three wires and so is generally delivered via XLR or TRS connectors. But that doesn’t mean XLR or TRS will always give you that benefit. It’s the differential signaling that is the source of the improvement, not the specific connector or cable"

Ik kaap deze even.

Ik moet binnenkort een boel kabels kopen ivm uitbreiding van de studio. Momenteel is alles ongebalanceerd.

De setup wordt: synths -> patchbay -> HD recorder -> mixer

Synths naar patchbay is sowieso ongebalanceerd (al mijn synthoutputs zijn ongeb.). Dus dan mag patchbay naar HD ook ongebalanceerd zijn?

Ik was aan het denken om HD recorder naar mixer door gebalanceerd te vervangen. Minder ruis en paar db hotter de mixer in, altijd mooi meegenomen.

De auxen van de mixer zijn ongebalanceerd, dus richting de fx units moet ik niks vervangen.

Klinkt dit logisch? Dan koop ik 24 gebalanceerde kabels ipv nog meer ongebalanceerde.

Mag ik vragen wat voor mixer patchbay en HD recorder hebt?

Om een draad salade te voorkomen kan een Tascam Dsub /D25 systeem opbouwen mooi zijn.

Weet je zeker dat niks Trs is?
Mijn oude Korg Dss-1 bleek dus een Trs mod te hebben.

Ps ik heb een hele bak Ts 6,3 jacks die je voor 25,- mag hebben

Laatst gewijzigd:
ook een vraagje over kabel managen, ik zit er aan te denkeneen minitaur via cv aan gaan sturen met een touche, nou is de touche 3.5out en de minitaur 6.3 in

voor kabels wou ik eigenlijk stackable gebruiken zodat ik er 2 op de pitch kan stacken maar dan zou ik voor de minitaur 3.5 naar 6.3 adapter moeten hebben en die kan ik voor TS nergens vinden, wel 3.5trs naar ts (maar die lijken volgens reviews bagger kwaliteit) en trs 3.5 naar 6.3trs heb ik zelf al.

kan ik hier gewoon de trs adapters voor gebruiken? nog nooit eerder met cv gewerkt

1732837584241.png

Dus je wilt twee cv out summen naar 1 cv input? De touche heeft meerdere cv/gate uitgangen toch?

Dus je wilt twee cv out summen naar 1 cv input? De touche heeft meerdere cv/gate uitgangen toch?
yes, voor zover ik uit online filmpjes kan opmaken 1 uitgang per richting daarom leek het mij nuttig te kunnen stacken met links/rechts voor de pitch

(heb em nog niet wou wat voor onderzoek doen of wat ik wil uberhaupt kan)

in princiepe kan het sowieso met midi via pitch bend, maar dan ben je iets beperkter.

het ging mij dus vooral om of ik met de trs op mono jacks iets kan slopen via cv

Mag ik vragen wat voor mixer patchbay en HD recorder hebt?

Om een draad salade te voorkomen kan een Tascam Dsub /D25 systeem opbouwen mooi zijn.

Weet je zeker dat niks Trs is?
Mijn oude Korg Dss-1 bleek dus een Trs mod te hebben.

Ps ik heb een hele bak Ts 6,3 jacks die je voor 25,- mag hebben
Roland M16e mixers: alle inputs gebalancerrd, auxen niet.
Alesis hd24 recorder: alle I/O gebalanceerd
Neutrik patchbay: alles gebalanceerd

Heeft het nut om van patchbay out naar recorder in gebalanceerd te gaan als de inputkant van de patchbay ongebalanceerd (synths) is? Het is niet dat er elektronica of trafo's in de patchbay zitten.

Even snelle reactie in m’n zolder studio’tje
Ik heb m’n stroom aangepast (eigen groep met filter)
Voedingen van gear verbetert.
En alles gebalanceerd.

Kort antwoord, 0 ruis en hum.

voor kabels wou ik eigenlijk stackable gebruiken zodat ik er 2 op de pitch kan stacken maar dan zou ik voor de minitaur 3.5 naar 6.3 adapter moeten hebben en die kan ik voor TS nergens vinden, wel 3.5trs naar ts (maar die lijken volgens reviews bagger kwaliteit) en trs 3.5 naar 6.3trs heb ik zelf al.

kan ik hier gewoon de trs adapters voor gebruiken? nog nooit eerder met cv gewerkt
Het zal een beetje hit or miss zijn, maar echt stuk maken zul je het niet zo snel. Het zal dan eerder gewoon niet werken zoals verwacht.
Overigens moet je met het verdelen van een CV voor pitch wel rekening houden met eventuele voltage drop. Meestal gebruik je voor het verdelen van een signaal waarbij het belangrijk is dat die gelijk blijft aan de bron een buffered multiple. Bij een gewone split (een gewone multiple) is er kans dat het voltage nèt wat minder is wat uiteraard gevolgen heeft voor de pitch (ook een tikje lager).

Ik heb allerlei soorten en merken 3.5mm naar 6.3 TS kabels, nog nooit issues gehad. Dus ik denk dat een slechte review soms ook met een korrel zout genomen moet worden.

En alles gebalanceerd.

Hebben al jouw synths gebalanceerde outputs?

Roland M16e mixers: alle inputs gebalancerrd, auxen niet.
Alesis hd24 recorder: alle I/O gebalanceerd
Neutrik patchbay: alles gebalanceerd

Heeft het nut om van patchbay out naar recorder in gebalanceerd te gaan als de inputkant van de patchbay ongebalanceerd (synths) is? Het is niet dat er elektronica of trafo's in de patchbay zitten.

Als je standaard configuratie ongebalanceerd in de patchbay is heeft het geen zin om hier extra kabels voor te kopen. Maar je kunt het wel met TRS aansluiten (van patchbay naar recorder) hij pakt alleen de draadjes die hij nodig heeft.

Ik heb zelf ook alles op patchbays, en probeer wel alles richting mixer (en vanuit mixer) en audio interface gebalanceerd te hebben met DI-boxes, dit omdat ik geen geaarde omgeving heb (nog) en op de 4kante meter werk waarbij het vrijwel onmogelijk is om goede kabelmanagement te doen.

Het is wel een beetje een rabbithole, want nu wil ik eigenlijk ook op goede wijze gebalanceerd naar ongebalanceerd converteren. Dus er loopt dan een (vrij lange) TRS snake naar mijn 2e 19" kast, en daar zit dan een Behringer DI800 die van gebalanceerd, ongebalanceerd maakt en visa versa.

Overigens (en ik zal dit verkeerd zeggen) is het niet alleen een kwestie van gebalanceerde gear matchen, maar het gaat ook om de weerstand matchen, hier staat het wel goed uitgelegd :D

Hebben al jouw synths gebalanceerde outputs?

Ja meeste en zo niet dan Sum ik het naar balanced. En alles gaat van trs jack naar XLR omdat ik daar betere resultaten mee krijg in m’n SSL12.

Ik ben het eens dat als je patchbay Ts is en je synths ook dat dat gewoon prima is en zou gewoon zo kort mogelijk kabels houden.

Goed punt over impedantie @nomore
Zelf test ik ook altijd de hoofdtelefoon uitgangen en maak ik soms m’n eigen kabels of mod ik een eurorack module.

Laatst gewijzigd:
En alles gebalanceerd.

Ter overweging:

Ik heb vrijwel alles ongebalanceerd aangesloten met huismerk TS-kabels van Musicstore, Thomann en Bax.
Gebruik de meegeleverde voedingen van de fabrikant in IKEA en Praxis stekkerblokken.

En heb ook 0 ruis en hum.

Ik heb vrijwel alles ongebalanceerd aangesloten met huismerk TS-kabels van Musicstore, Thomann en Bax.
Gebruik de meegeleverde voedingen van de fabrikant in IKEA en Praxis stekkerblokken.

En heb ook 0 ruis en hum.
Idem. Ik heb bij inrichting van mijn nieuwe ruimte op nieuwe (rack) mixers ook gekeken naar het gebalaceerd/ongebalanceerd verhaal. Maar ik geloof op 1 of 2 aparaten na hadden ze geen gebalaceerde outputs, dus heb ik me het gedoe met omvormers en nieuwe kabels bespaard.

Gebalanceerde kabels hebben vooral nut bij grotere afstanden (ik meen vanaf 10 meter?). Vandaar dat ze ook vooral veel worden gebruikt in live omgevingen/podia omdat daar de afstanden tussen de instrumenten en PA installatie vaak groot zijn.

Gebalanceerde kabels hebben vooral nut bij grotere afstanden (ik meen vanaf 10 meter?). Vandaar dat ze ook vooral veel worden gebruikt in live omgevingen/podia omdat daar de afstanden tussen de instrumenten en PA installatie vaak groot zijn.

Dat klopt wel, maar even in mijn situatie, als ik mijn 2e 19"kast via normale TS snake verbind, dan gaat dat langs al mijn stekkerdozen, en dat kan dan maar een 5 meter snake zijn, ik heb hier wel issues door. Zo hoeft dat niet direct een storing in de audio op te leveren, maar 3 stappen verder levert dat een usb-midi signaal dan een onverklaarbare grondlus brom op. Misschien speelt dit minder als het geheel als geaard is overigens, mischien dat je dan minder last hebt.

Back