Ijkpunt, welke track klinkt het best op jouw systeem?

De veronderstelling is slechts hoe per persoon op hun set een bewust stuk wordt ervaren. Als dit een krakerige opname van Jacques Brel is kan dit prachtig zijn.

Dit is niet om te oordelen maar om te luisteren niks meer of minder.
 
Ik vind slechte (of goede) mixen ook meestal niet zo set-specifiek. Een aantal CDs die ik op mijn studio setup niet goed vind klinken, klinken in de auto of over mijn koptelefoons ook niet goed En dat geldt andersom voor goede mixen ook.
 
Als ik het iets meer open trek naar genres ipv individuele nummers dan merk ik wel dat sommige sets, net omwille van hun beperkingen of kleuring, het ene genre leuker weergeven dan het andere. Klassiek kan veel dynamiek en strakke bas gebruiken, botsautodance krijgt misschien juist een extraatje uit een set die de boel wat platdrukt met meer boomy basweergave. En de beste Fleetwood Mac heb ik ooit gehoord uit stokoude buizenmono's met Bombardon speakers. Veel te weinig tegenkoppeling voor zo'n grote jongens, dus het was alsof je door een high end gitaarversterker naar de Mac aan het luisteren was, en dat kon een liveopname uit de beginperiode wel hebben.
 
Ja ik snap je punt helemaal wat betreft je buizen mono’s. Ik heb dergelijke ervaringen met 10watt hoorn geladen drivers.

Ik ben uit liefhebberij betrokken geweest bij een speaker / en nu zelfs versterker ontwikkelaar en onze conclusie was toch dat elk deel van de schakeling gezien moet worden als een muziek instrument.
 
Ja uiteraard, alleen het interessante is welke track klinkt het best op jou systeem zonder dat je EQ en aanpassingen hoeft te maken
Op mijn set in de huiskamer zit alleen een volumeknop, zelfs geen balans dus ja, eq enz is wat lastig bij mij thuis. :D
Maar het is wel zo dat op m'n buizenversterker vooral akoestische instrumenten en de menselijke stem erg goed worden weergegeven, niet dat bijv electronische muziek slecht klinkt maar sommige muziek blinkt die versterker echt in uit, bijv jazz met zang is top, singer songwriter ook.
 
Met goede luidsprekers klinkt alles redelijk goed, afhankelijk van de opname zelfs geweldig.
Is de opname wat minder, dan kan je altijd nog wat balans bijstellen.

Roze ruis is het beste om luidsprekers te testen, want vol frequentie bereik zodat je precies kan horen welke frequenties er teveel of te weinig zijn.
Het minst goed is muziek met beperkt frequentie bereik, zoals bv jazz trio's.
(Geen idee waarom ze die muziek nu juist bij "high end" winkels draaien....)
 
Op basis van ruis kan ik een installatie wel meten, maar horen valt me toch moeilijk hoor, en aangenaam is het ook al niet. :) Dat lukt me beter met een paar muziekstukken die ik goed ken. Natuurlijk geen keelzang gebruiken als je de hoge tonen wil beoordelen.
 
De roze ruis test werkt ook om beter te kunnen produceren.
Dus, roze ruis en dan met de eq frequentie versterken en verzwakken.
Dan kan je leren welke frequenties er bij moeten of welke frequenties er af moeten, voor elk geluid.

Het is niet aangenaam, maar wel effectief.
 
kwam net deze tegen.. dit is wel een tweeter tester hoor,

 
Back
Top