AI generated music: Udio

We zullen het beleven. Eerst maar eens afwachten hoeveel van de hype daadwerkelijk klopt en hoeveel lucht er nog uit de bubble gaat lopen. Een hoop van de overspannen "verwachtingen" op gebied van AI en vooral quantum computing zijn verkooppraat om investeerders te lokken.

Door de berichtjes afgelopen dagen in dit topic zit ik nu weer 'ns wat te luisteren op Suno want ik was er vorig voorjaar of zo voor het laatst geweest maar het ontwikkeld zich snel want sommige nummers die klinken echt wel goed moet ik zeggen, net een jazz nummer gehoord met een vrouwelijke stem er in en een soultrack, het valt me erg mee.
Gezien de ontwikkelingssnelheid en het leervermogen van AI denk ik dat het niet meer lang duurt, voor diegenen die er nog niet zijn geweest; luister zelf maar 'ns.
Hier die soultrack; Rhythm Under the Moon by @fervex_ | Suno
En nog wat, het werd krautrock genoemd maar niet verkeerd;Endless Machine (Krautrock) by @exclusiveknob421 | Suno

Laatst gewijzigd:
Les met dit soort AI services: Als je eigen werk uploadt moet je overwegen dat je rechten op die werken kwijt kan raken. Lees de voorwaarden. Dat zie je nu ook al bij aantal distributie kanalen waar je een opt-in keuze heb om je werk in AI datasets te zetten. Onder het mom, we gaan je misschien waarschuwen als iemand onrechtmatig je werk gebruikt. Ondertussen ben je je rechten op dat werk wel kwijt.

Ondertussen ben je je rechten op dat werk wel kwijt.
Niemand inclusief mijzelf kan mijn werk na maken.
Hij / zij kan het wel copieren en ook stiekum verkopen.
De aarde is groot.
Maar iets soorgelijks maken wat een succes is gaat me zelf de grootste moeit kosten.
Alleen ik weet nog hoe ik er ooit toe kwam.
Het mag dan wel elitair klinken allemaal. (en kakkerig)
Ze gaan hun gang maar.

Les met dit soort AI services: Als je eigen werk uploadt moet je overwegen dat je rechten op die werken kwijt kan raken. Lees de voorwaarden. Dat zie je nu ook al bij aantal distributie kanalen waar je een opt-in keuze heb om je werk in AI datasets te zetten. Onder het mom, we gaan je misschien waarschuwen als iemand onrechtmatig je werk gebruikt. Ondertussen ben je je rechten op dat werk wel kwijt.
Zou ik zeker niet doen dan!

Wat bedreft creaties via muziek ai algos is het normaal dat je de rechten niet kan hebben/opeisen,het is een beetje zoals remixen van iemand anders track,wordt je plots ook niet eigenaar ervan.

Het is delicater als bvb het gebruiken van sample/loop libraries waar je van het core materiaal ook geen rechten op heb maar enkel een licentie aangekocht hebt voor gebruik ervan in eigen werk en enkel ingewerkt.

Gezien de ai applicatie deels mengelingen van bestaande werken als refferentie gebruikt is het te gevaarlijk voor hun de rechten toe te kennen aan de data input creator van het gegenereerd werk.

Er zal dus zowieso op termijn uit te vissen worden hoe dit te reguleren,allicht betalend voor gebruik van de ai app,en een deel van $ zal allicht naar grote labels gaan en dan een deel daarvan naar de grote artiesten.

Kans is dat het op termijn een flop wordt ,want wie gaat een abonement betalen om af en toe te gaan liggen klooien met gegenereerde muziek voor de fun.

Zou ik zeker niet doen dan!

Wat bedreft creaties via muziek ai algos is het normaal dat je de rechten niet kan hebben/opeisen,het is een beetje zoals remixen van iemand anders track,wordt je plots ook niet eigenaar ervan.

Het is delicater als bvb het gebruiken van sample/loop libraries waar je van het core materiaal ook geen rechten op heb maar enkel een licentie aangekocht hebt voor gebruik ervan in eigen werk en enkel ingewerkt.
Mooie discussie / verhaal.
Van begin af aan had ik ook al door dat je niet moet proberen om werk van andere beroemdheden een beetje te kopieren door er wat aan te veranderen en er dan geld aan te verdienen. In Amerika zijn ze nog veel gekker dan hier met advocaten en claims.
Daarom zullen die nooit vat op me krijgen omdat ik van het begin af de geluiden zelf maak.
Maar ik heb wel het idee dat dat hier op het synthforum gangbaar is.

ja lach maar , ik heb meer vertrouwen in AI als ik hoor wat hier af en toe op deze site voorbij komt

Ik ben vooral benieuwd wat dit met de wereld van live performances gaat doen, want het wordt interessant als je AI-gegenereerde muziek live moet gaan brengen met je band:

"Wat hadden we ook alweer gereleased?"
"Sorry, maar ik krijg dit niet uit mijn gitaar geperst."
"Hoe gaan we die coole sample uit onze track halen?"
"Argh, deze frygische toonladder speel ik nooit."
"Ik heb maar twee handen en twee voeten."
"Kennen jullie nog iemand die de tweede zanglijn zuiver kan zingen?"
"Henk, het swingt niet zoals op ons album!"

Laatst gewijzigd:
Ik ben vooral benieuwd wat dit met de wereld van live performances gaat doen, want het wordt interessant als je AI-gegenereerde muziek live moet gaan brengen met je band:

Hangt af wat voor band je bent. Voorbeeld:

KW.jpg

Band speelt geen AI-gegenereerde muziek.

KW.jpg

Band speelt AI-gegenereerde muziek.

;)

Optreden is ook AI, sterker nog de eerste AI artiesten zijn er al en verkopen ook de ZiggoDome gewoon uit…..

Kunt altijd nog bij de muziek passende hologrammen maken van je favoriete artiesten (a la Abba) en die gaan het precies zoals je het voor ogen hebt afspelen :D. "Gaat niet bestaat niet" wordt het nieuwe motto8)

Hmm, op zich wel een prima oplossing. Ik denk dat dit het commercieel beter doet dan dat ik er zelf ga staan als ouwe vent. Daarnaast kan ik dan gewoon lekker thuisblijven in plaats van op een of ander ongoddelijk tijdstip in een uithoek op een podium te moeten staan.

1739708438944.png

Back