AI generated music: Udio

Staan er al een deel op youtube en die klinken nog redelijk goed ook
Als het er niet bij zou staan dat het AI is ,had ik niks in de gaten
De bijhorende foto s dat lukt nog niet zo goed
maar dat zal niet lang duren
Het ergste is AI maakt dat op 10 min waar wij twee weken over doen
en Johnny en Marina kunnen het ook zonder kennis van muziek
bijlage is AI tekst en muziek

Attachments

• velvet moon mp3.mp3
    5 MB
Het ergste is AI maakt dat op 10 min waar wij twee weken over doen
en Johnny en Marina kunnen het ook zonder kennis van muziek
bijlage is AI tekst en muziek
Nou ja,in je voorbeeld zit ook niets in he,wat geratel en zang..

De electronische muziek stijl genereerde composities,vaak zit dat arrangement niet altijd lekker want dat ai ding heeft geen soul en dus mixt het variaties a la random in het arrangement en dat hoor je aan de bizare flow van de track,breaks ongepast of te lang,te snel varriaties etc.

Je kan ook auto edits en remixes doen in de tijdlijn,om het naar je gedachte te wringen om toch tot een degelijk resultaat uit te komen maar dat neemt veel tijd en het is telkens afwachten wat die gaat foefelen,makkelijkker is dan loops pakken en zelf knippen,overdubben etc. en in arrangement gieten.

Zat wat met Suno te klooien, v3.5 en v4 beta.

Aan de ene kant is het indrukwekkend wat het kan.
Aan de andere kant is het tamelijk pulp wat eruit komt. Maar kan wel bruikbare pulp zijn, afhankelijk van de context.

Ik denk dat AI puur uit zichzelf, in creatief opzicht, nog weinig moois en origineels kan. Aangezien alles een (slap) aftreksel is op basis van analyse van een veelheid aan menselijke creaties. Een soort gemiddelde van alles waar niets eigen, origineels en verrassends in zit.
Als je AI voedt met AI creaties, krijg je "inteelt" en wordt het alleen maar slechter. Dus de kwaliteit van de output van AI is zwaar afhankelijk van de menselijke kwaliteit van de input.
Kijk je naar de grote componisten dan werden die uiteraard (ook) sterk beïnvloed door het werk van anderen, maar zij ontwikkelden mede op basis daarvan een eigen, individuele stijl en expressie. Dat niveau heeft AI denk ik nog lang niet bereikt.

Zat wat met Suno te klooien, v3.5 en v4 beta.

Aan de ene kant is het indrukwekkend wat het kan.
Aan de andere kant is het tamelijk pulp wat eruit komt. Maar kan wel bruikbare pulp zijn, afhankelijk van de context.

Ik denk dat AI puur uit zichzelf, in creatief opzicht, nog weinig moois en origineels kan. Aangezien alles een (slap) aftreksel is op basis van analyse van een veelheid aan menselijke creaties. Een soort gemiddelde van alles waar niets eigen, origineels en verrassends in zit.
Als je AI voedt met AI creaties, krijg je "inteelt" en wordt het alleen maar slechter. Dus de kwaliteit van de output van AI is zwaar afhankelijk van de menselijke kwaliteit van de input.
Kijk je naar de grote componisten dan werden die uiteraard (ook) sterk beïnvloed door het werk van anderen, maar zij ontwikkelden mede op basis daarvan een eigen, individuele stijl en expressie. Dat niveau heeft AI denk ik nog lang niet bereikt.
Probeer het eens op deze manier met AI: AI built for music makers | Output Pack Generator

Screenshot 2025-01-03 at 07.54.44.png

Gewoon een simpel voorbeeldje...Het is maar net hoe je het gebruikt he mensen.

Laatst gewijzigd:
AI is business ,en waar geld mee gemoeid is gaat men over lijken .
maar als je een nummer maakt kun je er wel dingen uithalen en je eigen nummers mee verbeteren of tekst aanpassen
perfect medium tegen writersblock ,je krijgt er nieuwe ideeen door
als ze stelen van ons pik dan ook van hun
Let op alles wat je inbrengt wordt ook gestolen zoals songteksten

Probeer het eens op deze manier met AI: AI built for music makers | Output Pack Generator
Gewoon een simpel voorbeeldje...Het is maar net hoe je het gebruikt he mensen.
Leuk dat het er is. Het valt iets tegen. Hij doet maar wat bij willekeur.
Meer succes had ik tijden geleden toen ik hier pas op het forum kwam met een midi generator waar ik zelf de geluiden voor kon uitkiezen. Half / half toch nog iets menselijks. Maar met die variaties werd je ook een bepaald stramien ingeduwd.

Leuk dat het er is. Het valt iets tegen. Hij doet maar wat bij willekeur.
Meer succes had ik tijden geleden toen ik hier pas op het forum kwam met een midi generator waar ik zelf de geluiden voor kon uitkiezen. Half / half toch nog iets menselijks. Maar met die variaties werd je ook een bepaald stramien ingeduwd.
Tja, je filtert natuurlijk naar eigen smaak het bruikbare spul er uit om te gebruiken. Zelfde als met sample packs die wel door mensen gemaakt zijn. Ik zelf zoek daar geen vervanging voor.

Het punt dat ik probeer te benadrukken is dat zo'n algoritme niet EXACT doet wat jij zegt of namaakt wat jij in je hoofd had, maar dat de resultaten die er uitkomen alsnog veel praktische toepassingen hebben. Wanneer je een sample pack koopt zit er ook een hoop spul in waar jij geen exacte prompt voor heb moeten geven of wat jij zelf van tevoren precies in gedachte hield.

De implicatie is dat, misschien over een jaartje of vijf (misschien meer, misschien minder) zal een significant deel van de sample pack markt hierdoor aangetast worden. Net zoals het voor stock music zal doen die voor video gebruikt wordt.

Een tijd terug heb ik zowel Udio als Suno geprobeerd met een prompt in de trant van maak iets in de richting van Future Sound Of London - Lifeforms en toen kwam er een aardig abstract stuk ambiënt uit wat niet slecht klonk.
Ik denk dat zeker als het om wat meer abstracte muziek gaat zonder echt een duidelijke structuur dat je heel goed zoiets kan gebruiken gewoon als beginnetje om ideetjes op te doen of als startpunt of zo maar iets met een duidelijke struktuur zoals bijv een rock of popsong dat het dan een beetje hit and miss is.

Maar als je het als tool ziet om bijv wat ideetjes op te doen dan kan het best mooie inspiratie geven al zou het voor mij niet bevredigend zijn om een paar prompts te maken en dan een track die nog aardig klinkt dan te uploaden op het forum, het is toch het creatieve proces wat het juist zo leuk maakt.

Ik denk wel dat het voor de commercie als reclamemuziekjes en achtergrondmuziek in een supermarkt wel een handige tool kan zijn en misschien dat het de komende jaren zo goed wordt dat het ook voor hele professionele gebruikers interessant wordt of dat je bijv een compositie hebt met een tekst en dat een AI de vocals er bij doet of zo of als je niet goed gitaar speelt dat je dan een prompt opgeeft van zoiets als "speel hier een Gilmour achtige partij bij" en dan zou het best goed kunnen klinken.

Je hebt nu ook al leden die iets van Splice of een andere site gebruiken om hun track compleet te maken, niets mis mee want niet iedereen beheerst alle facetten, ik heb afgelopen jaar een vocaal loopje gebruikt van een zangeres, die had ik ook van een of andere site gehaald omdat ik iets met vocalen er in wilde.

Laatst gewijzigd:
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt adhv dit draadje. Heb er even mee zitten spelen. En ik vind het resultaat werkelijk waar verbluffend. Het is dat er geen kop / staart aan de nummers zitten. (Intro / outro enz.). Maar wat eruit komt rollen is beter dan de tracks in de SF contest (toevallig gisteren even doorheen gegaan) en sowieso velen malen beter dan dat ik zelf maak. Echt fantastisch. Ik moet maar een nieuwe hobby gaan zoeken waar AI zich niet in mengt. Vissen ofzo.

Vissen hebben tegenwoordig ook AI, ze laten zich dus niet meer vangen.

De hobby veranderd zo wel. Muziek maken kan op vele manieren, van het bespelen van een instrument, sound design, van oneshot samples tot micro DJ’ing met sampled loops, of midi loops met preset packs, tot nu een AI prompt.
Je kan inmiddels vanuit je luie stoel iedere willekeurige brainfart laten uitwerken door AI: Frans Bauer - Heb je even voor mij - in een David Guetta style remix. Voorheen 3 avonden knutselen, nu 1 tekstopdracht intypen.

Heb er géén waarde oordeel over, iedereen moet doen wat hij leuk vindt. Voor mij verschuift de interesse steeds meer naar geluid en nieuwe zaken die nog niet door een large language model compleet gefileerd zijn en hapklaar door iedereen geconsumeerd kunnen worden.

Heb er géén waarde oordeel over, iedereen moet doen wat hij leuk vindt. Voor mij verschuift de interesse steeds meer naar geluid en nieuwe zaken die nog niet door een large language model compleet gefileerd zijn en hapklaar door iedereen geconsumeerd kunnen worden.
Precies. Ben liever uniek en stop je energie in Weg-Van-De-Snelweg-Muziek die je in lijn met je karakter en vaardigheden alleen zelf kunt fabrieken. Geeft jezelf ook veel meer voldoening (en daar gaat het tenslotte om).:beard:

Ik snap dat en nummer volledig door AI in elkaar laten draaien geen voldoening geeft (hoewel dat ook zn toepassingen heeft voor content).. maar verder.. use your imagination

Ok, dus de mensen die hier totaal niet het praktisch nut van inzien, vraagje: gebruiken jullie dan ook nooit samples?

muziek bestaat al duizenden jaren en evolueerd maar nu heeft de homo sapiens er een concurent bij die wat sneller evolueerd
Musk denk dat tegen 2030 AI meer weet dat al de kennis van de mensheid over heel deze aarde
als er straks Quantum computers zijn is het hek helemaal van de Dam

Back