Synthpatches recepten boek

Ja, daar zit wat in. Maar een synth als de Hydrasynth is voor het doel misschien interessant, ik dacht dat je die ook gedeeltelijk een patch kan laten randomizen? Verder inderdaad werken met de krenten uit de pap en die naar smaak, of via gedeeltelijke randomize, bewerken. Als je interesse hebt in synthese en wat de onderliggende synth-engine van een instrument precies kan, dit lijkt me toch leuker en wat avontuurlijker dan patches namaken uit een boekje.
Voor mij werkt patches namaken vrij goed, omdat je dan zicht krijgt op generalisaties en types:

-Bijv. een orgelachtig geluid maak je met additieve synthese met dit timbre, en met subtractieve synthese met dat timbre, de envelope is gewoon +- een gate, voor de transient neem je best y of z, en als effect a +b.
- Vervolgens: wat gebeurt er als nu de grondvorm of de transient verander.....

Zo leer ik in hokjes denken (en hokjes zijn nu eenmaal gemakkelijker om iets plaats te geven) en laat voldoende ruimte vrij om deze te doorbreken.
 
Ik zou eerder andersom werken, geen patches namaken uit een boekje, maar een synth gebruiken met een randomize-functie. Komt er een geluid uit dat interessant is, dan kijken hoe de opbouw van de patch is.
De panel-functie op bijv de Prologue en ik geloof ook sommige nieuwe Prophets is hier ook leuk voor.
 
En nog een tip:


Beschrijvend boek bij een soundset van Bazille door Howard Scarr. Dit is leren van de beste!
 
Ja, daar zit wat in. Maar een synth als de Hydrasynth is voor het doel misschien interessant, ik dacht dat je die ook gedeeltelijk een patch kan laten randomizen? Verder inderdaad werken met de krenten uit de pap en die naar smaak, of via gedeeltelijke randomize, bewerken. Als je interesse hebt in synthese en wat de onderliggende synth-engine van een instrument precies kan, dit lijkt me toch leuker en wat avontuurlijker dan patches namaken uit een boekje.
Het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten.. ik doe random zelden maar heb wel leuke uikomsten gehad, zeker. Je kunt soms ook parameters locken en dan "semi" randomizen
 
Ik kan vind m’n weg prima in de wereld van synths, de reden dat ik een recepten boek wil is omdat ik met standaard patches m’n nieuwe synths/plug-ins leer kennen, en test. Dus als ik een nieuwe eq heb dan test ik dat ook door een sinus te eq-en.

Daarom vind ik zo’n recepten boek leuk. Want als je een patch namaakt leer je je synths goed kennen.
 
Ik heb maar heel weinig nagemaakt.
Wel wat sounds.
Soms maak ik wat waarbij ik de Pro One of Model D plugin gebruik waarna ik die dan overzet naar de BEh Kloon.
Ook met syntorial veel nagemaakt want dat moet :-)

Ik heb ook dees: http://www.synthzone.com/midi/moog/minimoog/MINIMOOG PATCH BOOK.pdf
Het idee was om die sounds na te maken maar is er nooit van gekomen.
Maar wellicht dat ik daar nog wat nieuws kan ondekken.
Al betwijfel ik dat :-) hahahahah

Het beste werkt voor mij is om ieder aspect van een synth in een patch te benutten en te kijken wat je er allemaal mee kunt.
Hacken die boel, experimenteren en kijken wat je eruit krijgt.
Vaak als ik 1 nieuw ding ondek dan maak ik daar meerdere patches mee.

Bv je synth heeft sync, dan daarmee heel veel verschillende patches maken en kijken wat je er mee kunt.
Sync lijkt simpel maar toch kun je er totaal best veel mee.
Laat de OSC die het sync signaal geeft wel of niet horen?
Laat verander je express de pitch met een envelope van de gesynce OSC?
Of zet je er een lfo op?
Wat doet dat sync geluid in een bijna zelfresonerend filter?
etc etc...

Om subtractive synthesis heel goed te begrijpen blijft modular of semi modular baas.
Vandaar dat ik de Arp 2600 noemde.
 
Ik heb regelmatig discussie met een goede friend, die zegt en claimt, aannames zijn de mother of al fuckup's (is van een auteur)
Maar ik zeg, fuckup's zijn het startpunt van leermoment tot betere info en inzicht.
lijkt me dat deze stellingen prima naast elkaar kunnen bestaan.

Dus zijn de meeste fuckups een moment om te leren dat je je niet op aanames moet berusten ?

Anyhow als je al jaren iets doet is het niet zo makkelijk om alle eerder ervaring achter je te laten en helemaal fris aan iets te beginnen.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top