[Classic House] Fool For Ya

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.929
Locatie
Utrecht, NL
De eerste track die ik dit jaar heb afgemaakt.
Mooie aftrapper lijkt me. Ik hoor graag de bevindingen.
Ik sta open voor uiteenlopende suggesties dus hou je aub niet in:



Gebruikt:

Bas: Yamaha TX81Z Lately Bass
Piano: Korg M1
Strings: Ableton Live 11 String Ensemble Legato
Rhodes: Ableton Live E-Piano Basic met Auto-Pan
Kick / Snare / Hats: Roland TR-909
Effecten: Valhalla Vintage Verb en Valhalla Delay
De rest zijn samples uit sample libraries.
 
Last edited by a moderator:
Zal vast zeggen waar ik zelf een beetje mijn twijfels over heb: te veel piano?
Heb verschillende versies gemaakt met andere arrangementen waar de string en rhodes vaker terug komen maar deze vond ik toch het meest overtuigend.
heb de piano veel subtiele variaties gegeven om het minder ééntonig te maken maar ik vraag me af of ik hier mee wegkom haha.
Ik hoor het wel.
 
Misschien is de piano iets te hard.
En kun je nog met filter sweeps spelen.

De mix moet ik nog fine-tunen en de piano kan dan idd zachter.
Mixen vind ik altijd een eindeloos gedoe. Zet ik de piano zachter, is er weer een ander geluid de te hard is.
Zo zet ik soms elk kanaal zachter zodat de piano weer te hard is haha

Filter sweeps op de piano zitten er in maar heel subtiel.
Waar er meer reverb op komt doe ik soms een hi-pass sweep op de piano

Maar dank voor de tip. is genoteerd
 
Wellicht kan je wat mids uit de piano halen
Ik bedoel EQ is ook gewoon volumeregeling maar dan frequentie afhankelijke.
 
Ik zou de bas een stuk harder zetten. En de kick wat vetter maken. Het laag heeft net even wat te weinig body nu voor mijn smaak/gevoel. En misschien idd wat mid(hoog) uit de piano halen. De zangpartij ben ik niet zo dol op, klinkt in mijn oren te braaf en te weinig soulful. Maar het is helaas lastig om goede acapella's te vinden in mijn ervaring. Je moet door tonnen stront heen om heel misschien iets bruikbaars te vinden...

Verder vind ik hem al wel lekker klinken, ik hou wel van dit soort retro-house. Wel zou ik denk wat vaker de piano uitzetten en naar het stuk gaan dat rond 5:41 begint.
 
Knap gemaakt.
Ik word er helemaal nostalgisch en sentimenteel van. Visioenen van onverantwoord keihard cruisen aan het eind van de nacht op de snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam van de tenten die niet meer bestaan naar de tent die niet meer bestaat.

en idd mss een beetje vetter in het laag, maar dat laat ik liever aan u de artist over ;)
 
Dank allen weer foor de feedback.
- De vocal sample is vervangen en de track heeft nu een nieuwe titel: 'Fool For Ya'
- Productie wat vetter gemaakt



(zelfde linkje als openingspost)

Heb ook een 2e soortgelijke track gemaakt:

 
Laatst gewijzigd:
De mix is wel beter zo. Nog steeds echter zou ik de bass harder zetten. Als die strings er (zonder piano erbij) in komen dan staan ze wat hard in de mix. Later, samen met de piano, gaat het echter prima. Misschien de strings wat zachter automaten wanneer de piano er niet in zit?

Verder zou je qua beat wat meer kleine stops/breakjes aan het eind van een aantal bars (4, 8 of 16?) erin kunnen stoppen. Ff de laatste (paar) kick(s) eruit halen, of een mooie dramatische tom-break invoegen, of een korte complete stilte vlak voor de nieuwe bar begint, op de laatste hanclap of snare een long decay reverb zetten, dat soort dingetjes. Nu ploegt de beat maar door, zonder variatie. Ik denk dat je daarmee nog wel de meeste winst kan behalen, als je je track naar een hoger niveau zou willen tillen.

Verder zou de vocal (deze is wel beter dan de vorige, maar nog steeds te zoet naar mijn smaak) van mij wat minder droog mogen. Mogen nog wel een paar mooie delays op, al dan niet automated. Of de vocal langzaam infilteren?

En als laatste misschien nog wat risers en downlifters door de track heen verwerken? Ook zou je de baslijn af en toe aan het eind van een segment even kort een variatie kunnen laten spelen?

Nog steeds een lekker trackje hoor, muzikaal gezien! :okdan:
 
Hoi, best prima hoor voor op een zomers terasje maar waar ik me vooraan stoor is die open hihat of hoe je ook wilt noemen. Die is zo aanwezig Dit is geen 909? Ik hoor die wel in het laatste stukje er doorheen komen. Ik luster nu op een laptop speaker dus dat helpt niet voor de juiste mix maar mijn aandacht gaat vooral naar die hat. Die zou je echt creatiever kunnen programmeren. Men zou echt moeten afstappen van die iedere 2de tel zoals 99% van de nummers. Ik trek dat niet, vooral niet als het een open 909 hat is. Die is zo leliijk maar gelukkig hoor je m hier niet zo.
 
Potdomme @sander je hebt natuurlijk gewoon gelijk.. ik heb die hihat er uitgetyft. Veel beter.
Op één of andere manier denk ik dat die hihat er in moet bij een classic house maar hoeft natuurlijk helemaal niet.
Heb het ook bij het andere numer gedaan:



De mix is wel beter zo. Nog steeds echter zou ik de bass harder zetten. Als die strings er (zonder piano erbij) in komen dan staan ze wat hard in de mix. Later, samen met de piano, gaat het echter prima. Misschien de strings wat zachter automaten wanneer de piano er niet in zit?

Verder zou je qua beat wat meer kleine stops/breakjes aan het eind van een aantal bars (4, 8 of 16?) erin kunnen stoppen. Ff de laatste (paar) kick(s) eruit halen, of een mooie dramatische tom-break invoegen, of een korte complete stilte vlak voor de nieuwe bar begint, op de laatste hanclap of snare een long decay reverb zetten, dat soort dingetjes. Nu ploegt de beat maar door, zonder variatie. Ik denk dat je daarmee nog wel de meeste winst kan behalen, als je je track naar een hoger niveau zou willen tillen.

Verder zou de vocal (deze is wel beter dan de vorige, maar nog steeds te zoet naar mijn smaak) van mij wat minder droog mogen. Mogen nog wel een paar mooie delays op, al dan niet automated. Of de vocal langzaam infilteren?

En als laatste misschien nog wat risers en downlifters door de track heen verwerken? Ook zou je de baslijn af en toe aan het eind van een segment even kort een variatie kunnen laten spelen?

Nog steeds een lekker trackje hoor, muzikaal gezien! :okdan:

Heb veel van bovengenoemde dingen vast doorgevoerd.
Sommige ben ik nog aan het bekijken

Wederom dank voor de feedback. Erg behulpzaam.
 
Erg origineel is het niet natuurlijk, maar ik trek een cliche geprogrammeerde open 909 hihat altijd prima.
maak me zelf ook veelvuldig schuldig aan t gebruik ervan (heb zelfs recent de tr8s aangeschaft voor al die heerlijke cliche sounds lol).
smaken verschillen :D

Maar op zich geen slechte tip van @sander om ook eerst andere opties te verkennen.
Word het resultaat vast verfrissender en origineler van.
Zal zelf ook een beetje proberen te minderen ;)
(een beetje hoor... want die Tr8s heb ik ook nie voor niks aangeschaft)
en lukt het kwa inspiratie een keer niet kan die 909 er altijd later nog in :dubbel:
 
Normaal ben ik er ook niet vies van die hihat. Kan een nummer echt drive geven.. handjes in de lucht effect.
Vroeger vond ik het overigens ook walgelijk maar ik heb me er over heen kunnen zetten.
Dit nummer is al zo over de top 90s.. die hihat was echt te veel van het goede.
Blij dat die er uit is nu.

Maar clichés zijn er niet voor niets.. blijkbaar werkt het dan
 
Heb het kick/bas combotje nog iets beter gemaakt:
- de bas heeft nu minder velocity dus minder schel en minder scherpe attack en klinkt ronder.
- de kick is een semitoon naar beneden gepitched. (Track is Bmin en kick is nu F#)
 
Er miste nog steeds diepte in de track.
Toen realiseerde ik me ineens dat de bas best een hoog octaaf speelt en daardoor weinig sub-laag heeft.
Nu heb ik de basstrack gedubbeld en de 2e een octaaf lager gezet.
Gingen ze wel een beetje met elkaar in conflict is sommige freqentiegebieden maar dat heb ik gefixt met dyamic EQ

Audiolink in de openingspost ge-update
 
Back
Top