Nou ik heb het even losgelaten maar ik vind het apart dat sommige modellen de update al hebben draaien terwijl tijdens mijn aankoop (30 dagen wel of niet houden) bij haken mij werd verzekerd dat er spoedig een update zou komen en dat de hardware nog jaren ongewijzigd zou blijven.
Haken is maar een hele kleine setup / firma. Richard Kram is lekker bezig op zijn Youtube kanaal, er komt vanzelf wel iets uit.

Ik heb zelf nog een hoop te leren voordat ik mezelf een Eaganmatrix patch designer kan noemen ;-) Ondertussen is het ook erg leuk om de Osmose samen met een andere MPE synth (bijvoorbeeld de Hydrasynth) te gebruiken of zelfs met een FH-2 module naar MPE polyphonic Eurorack.
 
Ja ben ik eens, tis echt een passie project. Ik ben verre van een patch designer hoor. Te weinig uren in een dag.
 
Ik ben langzaam door de verschillende Eaganmatrix "oscillator" en filter functionaliteit heen aan het gaan. Begonnen met een soort van orgel patch, gewoon meerdere sinus golf oscillatoren tegelijkertijd met bepaalde tonale intervallen. Daarna wat gaan experimenteren met de Jenny oscillator, filter types, FM en big bank, big graph en big "mouth". Die laatste drie heb ik nog niet echt in de smiezen, maar dat komt wel.

Nu ik mijn studio opnieuw heb opgebouwd en alle synths en modular op een plek heb,opent zich een hele nieuwe wereld ;-)
 
Imposer syndrome. Ik heb het even op moeten zoeken. Maar daar heb ik nu helemaal geen last van. Interessant
Ah sorry ik dacht dat het idee van imposer syndrome (ik kende de Nederlandse bewoording niet, nu wel dank je!) algemeen bekend was. Het is wel interessant, want ondanks dat het een negatief gevoel is, geeft het mij wel aanwijzingen in welke richting ik "durf" te gaan met mijn muzikale expressie.

Ik denk ook dat daar, gedeeltelijk, mijn interesse in synthesizer technologie en ook de Eaganmatrix vandaar komt. Om de indruk dat het "te moeilijk om te leren is" te overstijgen.
 
Om de indruk dat het "te moeilijk om te leren is" te overstijgen.
Dus je zoekt iets moeilijks om jezelf te bewijzen?.
Het ding lijkt me inderdaad moeilijk.
Dat kom je inderdaad hier veel tegen een heel bijzondere niche-markt vaak peperduur.
Zo heb ik geprobeerd het bijzondere er aan te ontdekken.
Dat is me nog niet gelukt.
Het lijkt me eerder gewoon een doorsnee sequenser in de DAW. Digital audio workstation
Met de computer dus.

Graag verneem ik het bijzondere er van.
(Ben ingelezen wat betreft het bedriegers syndroom.)
 

Het is een uniek 'toetsenbord' met ingebouwde synth. Je eigen geluiden patchen gaat via de editor op een computer.
Heeft verder niks met DAW te maken, tenzij je er VSTs mee speelt 😁

Grappig dat Loopop al de Electra One gebruikt in deze video.

Dat vind ik wel heel goed gedaan aan de Osmose dat je alle instellingen via een duidelijke interface kan bedienen.
 
"Dus je zoekt iets moeilijks om jezelf te bewijzen?." Yep, dat is wel een beetje mijn "winning formula", mijn ego drijfveer, geweest in mijn carrière (ICT wereldje). Om dit oude ego patroon te kunnen overstijgen is een heerlijk gevoel. Lukt niet altijd, maar als het lukt, wordt alles wat ik doe zo veel meer relaxed en emotioneel vervullend.

Met betrekking tot de Eaganmatrix module en de Osmose heb ik wel een paar inzichten gekregen sinds ik ze beide hier in mijn studiootje heb.

Ik zag de Osmose early bird aankondiging aantal jaren geleden (nog voor corona tijd) en had onmiddellijk het gevoel dat dit een revolutionaire nieuwe toetsenbord technologie was. Ik heb me ingeschreven en na een hele lange wacht periode arriveerde hij uiteindelijk in mijn studio. Wow wat een openbaring. Ik kan me nog goed herinneren dat emotionele moment dat ik voor het eerst de factory patches probeerde en hoe een totaal andere ervaring het bespelen van het toetsenbord is. Geweldig. De Osmose heeft mij geïnspireerd om meer te oefenen en langzaam aan beter te leren spelen.

Een normaal piano / synth toetsenbord is eigenlijk niets anders dan een aantal aan/uit schakelaars, met variaties zoals "aftertouch" en sustain pedalen. Eigenlijk een eeuwenoude technologie die natuurlijk toen al een fantastische uitvinding was.

Maar het team van ExpressiveE kwam met iets heel anders: een toetsenbord waarmee je met je vingers in meerdere dimensies beweging (signalen) kan doorgeven naar een synthesizer engine. Druk gevoelig, zo niet alleen aan/uit schakelaars. Poly aftertouch per toets in plaats van per midi kanaal en natuurlijk portamento (pitch bend) per 2 toetsen. Ik wist toen nog weinig af van de Eaganmatrix synthesizer engine en de Continuum.

Wat voor mij super belangrijk is geworden is dat met het Osmose toetsenbord je zelf de versterker (amplifier), filter of andere envelopes per toets kan bepalen. Voor mij is dat een game changer. Het geeft je onmiddellijk de gelegenheid om een gevoel in het spelen te brengen, zonder enige extra moeite en zonder dat je je vingers van het toetsenbord hoeft los te laten. Dit moet je ervaren, het is erg moeilijk om in woorden uit te leggen hoe dat voelt.

Natuurlijk heeft de Osmose ook een synthesizer technologie nodig die de extra speel dimensies kan honoreren. Zo heb ik dus ook de Eaganmatrix leren kennen en was het een volgende logische stap om ook het Eurorack moduul aan te schaffen. Het is een duur moduultje maar geeft direct, weliswaar via MIDI, de mogelijkheid om akkoorden te sequensen in Eurorack.

Ik ben over het algemeen niet geïnteresseerd in de fabriek patches die voor geprogrammeerd zijn in mijn synthesizers. Maar de Osmose is een uitzondering, omdat door de modulatie mogelijkheden en de expressiviteit van het Osmose toetsenbord elk fabriek patch een soort van nieuw instrument is. Zo natuurlijk wilde ik uitvogelen hoe dat in zijn werk gaat en ben ik langzaam de Eaganmatrix technologie en interface aan het leren.

Na de initiële (steile) leer curve, is het eigenlijk niet erg moeilijk om snel een leuk geluidje eruit te krijgen. Dan wordt het interessant omdat je dan de speel dimensies kan gebruiken om (stereo) filters te moduleren, "on the fly" effects aan te passen, FM te doen op een hele nieuwe manier enzovoorts enzovoorts.

De Eaganmatrix interface is een beetje "spreadsheet-achtig". Met een matrix / grid patroon waar je harde waarden (vaak tussen 0.1 en 1) kunt ingeven en/of formules kunt gebruiken die dan weer waarden aanpassen afhankelijk van hoe hard je de toetsen indrukt, of bijvoorbeeld hoe je de aftertouch gebruikt. Dit is een voorbeeld van een eenvoudige orgel patch met 5 sinus oscillatoren (onder de Osc 1 t/m 5 kolommen) die met de waarde van X (frequentie / note waarde), Z hoe hard je de toets in drukt voordat de aftertouch zone is bereikt) en Y de poly aftertouch het geluid genereren. Ik gebruik maar 1 formule (A) die de note gate (W) en frequentie (X) combineren met een macro. De macro kun je dan bedienen vanuit het Osmose schermpje.

SimpleOrgan01.jpg


Lang verhaal, ik hoop dat het ietwat inzicht geeft in waarom ik de Osmose en de Eaganmatrix zo boeiend vind.

Er is heel veel documentatie en vele voorbeelden voor Eaganmatrix programmeren beschikbaar. Tot nu toe allen in het Engels, maar bijvoorbeeld het "EaganMatrix Preset Cookbook" is een geweldig naslag werk en leer boek (171 pagina's ;-) ). Voor meer info zie hier

Dan heb je natuurlijk Richard Kram's Youtube kanaal. Erg droge uitleg, maar zeer gedetailleerd en recentelijk ook meer van toepassing op de Osmose.

Het grappige is dat voor mijn muziek compositie en opbouwen van een track ik helemaal zonder de computer wil werken. Voor sound design vind k de computer wel handig, maar voor Eaganmatrix is dat op dit moment in elk geval nog een must. Maar dat gaat ook veranderen nu er veel meer interesse is in de Eaganmatrix technologie.
 
mooi gezegt! voor mij was de osmose dan ook de reden dat ik echt met synthesizers begonnen ben

ik heb vroeger wel gitaar lessen gehad en daar kon ik dingen op naspelen maar om zelf muziek te maken... die klik is nooit gevallen, daarna heb ik lang niks met muziek gedaan tot ik met wat sound pools begon, leuk maar erg beperkt en het miste toch iets wat ik op mijn gitaar wel altijd had, ook wat software synths gebruikt wat leuk was om door presets te gaan maar ik vond de work flow en interfaces verschrikkelijk.

dit verrandere toen ik een filmpje van de osmose zag, dit was voor mij eigenlijk voor het eerst dat ik keyboards in plaatst van dooie dingen als iets levends kon zien

maar omdat de osmose toch wel duur is ben ik vervolgens eerst met een aantal normale synths begonnen (waldorf blofeld, dreadbox typhon, micro/minifreak) maar deze miste voor mij nog steeds het levende element, zo ben ik bij de korg modwave beland deze trok mij erg door de kaoss pad, een touch element voor expressie en de game physics er in trokken mijn nerdy game developer kant, deze heeft er voor gezorgt dat ik meer interesse kreeg in sound design

nu ben ik uiteindelijk toch bij osmose beland en is het inderdaad een beleving! natuurlijk heeft iedere synth/preset wel een beetje een eigen manier van spelen, maar op de osmose.. nog zo veel meer
ook het sound design vind ik een stuk fijner dan een pure soft synth. ten eerste omdat de hele engine er op gericht is om expresief te zijn, maar vooral omdat er een hele duidelijke grens zit tussen spelen en sound design wat ik bij soft synths miste daarnaast geven de macros de mogelijkheid om je geluid enorm aan te passen op de osmose zelf natuurlijk omdat ze zo veel aan kunnen passen in deze mega uitgebreide engine.

de drie dingen die de osmose voor mij echt een andere beleving maken: (en ik neem aan dat je de module ook niet met een normaal keybed aan gaat sturen)
-de graduele overgang van noten doormiddel van het langzaam indrukken en tegelijk los laten van noten met de hand IPV een ADSR en eventueel pitch bends om te helpen, vooral heerlijk voor pads de preciezie hier van blijft mij elke keer weer verbazen en genieten
-de ARP, naast dat er erg leuke algorithmes op zitten dat je per key de aanslag kan veranderen is super! het is alsof je een uitgebreide sequencer onder handen hebt die je live aan kan passen zonder ook maar te kijken of knopjes te hoeven drukken en dan ben ik nog niet eens aan de slag geweest met de ratched mogelijkheden enzo..
-hoe VEEL verschil je speel stijl op een patch kan hebben

de learning curve van bijde de eaganmatrix en het ontwikkelen van een speelstijl zijn inderdaad erg steep, maar voor mij was dit inderdaad ook juist iets wat mij trok om te verslaan en mijzelf te beweizen
 
Laatst gewijzigd:
Nou in heb eigenlijk een break genomen en ga principieel pas weer verder na de update voor de module. Ik vind de modulatie mogelijkheden echt ruim voldoende voor mijn niveau. Cv is wel echt interessanter dan midi kwa gevoeligheid
 
Nou in heb eigenlijk een break genomen en ga principieel pas weer verder na de update voor de module. Ik vind de modulatie mogelijkheden echt ruim voldoende voor mijn niveau. Cv is wel echt interessanter dan midi kwa gevoeligheid
wel benieuwt opzich, waar stuur je de CV mee aan? iets als een touche?
 
Touche heb ik idd gehad maar de software variant. Ik zou hem nu je het zegt idd wel weer willen (cv versie)

het komt in mijn geval op programmeren van cv tools aan. Wat ik wel fijn vind want hele vrije toets bewegingen en drukpunten met twee handen vind ik toch moeilijk en gebruik graag ook een sequencer :)
 
Met betrekking tot de Eaganmatrix module en de Osmose heb ik wel een paar inzichten gekregen sinds ik ze beide hier in mijn studiootje heb.
Goede uitleg. Zo heb ik dat filmpje nog eens goed bekeken.
Zo vraag ik me af als men bij de aanslag van een akkoord (in veel gevallen drie toetsen ♪♪♪)
Als men dan één van de drie vingers wat links - rechts beweegt dan ontstaat er een geluid wat niet te maken is
met wat we tot nu toe kennen.😄

Tot nu toe maakte al zoveel jaren terug al keysplit met voor iedere hand een pedaal links rechts om wat meer expressie mogelijkheden te hebben.
Aftertouch ken ik wel en valt zeer te waarden. Alleen heb ik het zelf niet.
 
Petje af voor de mogelijkheden van het hier besprokene.!
Met die `tussentonen`

Helaas heb ik tot nu toe 0,0 nul-komma-nul GAS sinds ik hier op dit forum zit.
Gear Acquisition Syndrome.
De goedkoopste sinth nieuw was €45 en de duurste 2e H €300 `k heb er drie.
En elke maand gemiddeld kom ik wel een keer bij BAX Goes omdat ik er toch langs rijd.
En dat doe ik om wat meer waren kennis op te doen zodat ik weet wat er te koop is.

Wat ik er omheen koop is wel wat vermeldingswaardig zoals laatst een camera waarbij ik nu door heb
hoe ik die vervelende knipperende (meestal sequentieel aangestuurde) LED`s op sample en sinth apperatuur.
Zonder knipperen kan opnemen. 1/8 sluitertijd ook mooi voor in het donker.
 
Goede uitleg. Zo heb ik dat filmpje nog eens goed bekeken.
Zo vraag ik me af als men bij de aanslag van een akkoord (in veel gevallen drie toetsen ♪♪♪)
Als men dan één van de drie vingers wat links - rechts beweegt dan ontstaat er een geluid wat niet te maken is
met wat we tot nu toe kennen.😄

Tot nu toe maakte al zoveel jaren terug al keysplit met voor iedere hand een pedaal links rechts om wat meer expressie mogelijkheden te hebben.
Aftertouch ken ik wel en valt zeer te waarden. Alleen heb ik het zelf niet.
Dank je. Inderdaad een akkoord spelen met de rechterhand en een bas met de linkerhand (ben nog aan het leren ;-) ) en dan 1 van je vingers voorzichtig horizontaal bewegen is een heel gaaf effect. Het hangt van de patch af en de instellingen van de gevoeligheid van de Osmose toetsen. Voor mij zijn de mogelijkheden om bijvoorbeeld "volume" en "filter frequentie" te beïnvloeden door harder of zachter op de toetsen te drukken pure magie. Je kunt een akkoord spelen en 1 van de noten naar voren of naar achteren brengen door de druk op de corresponderende toets te verhogen of te verminderen.

En het mooie van de Osmose is dat dit ook kan werken in het analoge domein. Dan heb je wel een goede MIDI naar CV converter nodig (ik gebruik de Expert Sleepers FH-2 + CV uitbreidingen). De note waardes kun je dan omzetten in CV en polyfoon doorsturen naar drie of vier oscillatoren. Dan kun je de channel pressure (druk van je vingers hoe diep de toets is ingedrukt) CV waarden ergens anders naar toe sturen, bijvoorbeeld filter openings (heb je wel 3 of 4 filters nodig natuurlijk) of meerdere VCAs en dan heb je nog de after touch ......... Ik had op een gegeven moment 12 (3 * 4) CV uitgangen van de FH-2 in gebruik. Best wel ingewikkeld.

Maar ik heb het gevoel dat ik te ver ga afwijken van het oorspronkelijk onderwerp. Ik hoop dit weekend, begin volgende week, weer dieper te kunnen duiken in de Eganmatrix. Nog zo veel te onderzoeken ;-)
 
Maar ik heb het gevoel dat ik te ver ga afwijken van het oorspronkelijk onderwerp. Ik hoop dit weekend, begin volgende week, weer dieper te kunnen duiken in de Eganmatrix. Nog zo veel te onderzoeken ;-)
Dit heeft toch met het onderwerp te maken en het is me nu veel duidelijker geworden wat de mogelijkheden zijn.
Zo hoop ik er nog eens iets van te horen.
Voor mij geldt het zelfde als voor MsrrFX hier in deze forum-draad.
Te weinig uren in een dag.
Het is wel avant-garde apperatuur voor in de toekomst.
Als het ingeburgerd is zal het op den duur wel goedkoper worden door massa productie.
Wegens tijdgebrek heb ik bij voorbaat al een aantal dingen uitgesloten zoals het CV want vroeger was er alleen maar CV. Die er was CV toen ik mijn eerste synth kocht.
Om muziek levendig te houden is er eigenlijk niks mooiers dan CV voor de variatie.
Mij ontbrak het toen aan een absoluut gehoor zodat ik de (digitale) cristal gestuurde 12 deler helemaal
(erna 2X erna ) ben gaan omarmen.
Wat ook wel aan te raden is met het leren van muziek spelen om wat zelfvetrouwen te krijgen.
De reden dat ik de gitaar bij voorbaat ben gaan mijden vanwege het gestem elke keer.
Dat is met uw apperatuur wel anders.
 
Dit heeft toch met het onderwerp te maken en het is me nu veel duidelijker geworden wat de mogelijkheden zijn.
Zo hoop ik er nog eens iets van te horen.
Voor mij geldt het zelfde als voor MsrrFX hier in deze forum-draad.

Het is wel avant-garde apperatuur voor in de toekomst.
Als het ingeburgerd is zal het op den duur wel goedkoper worden door massa productie.
Wegens tijdgebrek heb ik bij voorbaat al een aantal dingen uitgesloten zoals het CV want vroeger was er alleen maar CV. Die er was CV toen ik mijn eerste synth kocht.
Om muziek levendig te houden is er eigenlijk niks mooiers dan CV voor de variatie.
Mij ontbrak het toen aan een absoluut gehoor zodat ik de (digitale) cristal gestuurde 12 deler helemaal
(erna 2X erna ) ben gaan omarmen.
Wat ook wel aan te raden is met het leren van muziek spelen om wat zelfvetrouwen te krijgen.
De reden dat ik de gitaar bij voorbaat ben gaan mijden vanwege het gestem elke keer.
Dat is met uw apperatuur wel anders.
Ja helemaal eens.. haken audio heeft ook ergens voorbeeld staan waar ze een moog met cv aansturen ipv midi.. je hoort het zo duidelijk
Een jaren 40 piano heb ik ook staan en ga hem binnenkort verplaatsten om meer te kunnen oefenen.
 
Ja helemaal eens.. haken audio heeft ook ergens voorbeeld staan waar ze een moog met cv aansturen ipv midi.. je hoort het zo duidelijk
Een jaren 40 piano heb ik ook staan en ga hem binnenkort verplaatsten om meer te kunnen oefenen.
Zeker goed te horen ! . Jammer dat het niet voor me weggelegd is. Het is niet zo zeer dat ik geen geld of tijd heb. Maar ik heb binnen te weinig ruimte om het neer te zetten.
Hier beschrijf ik waar ik me wel wat fanatieker mee bezig hou in de muziek.
 
Laatst gewijzigd:
Dank je. Inderdaad een akkoord spelen met de rechterhand en een bas met de linkerhand (ben nog aan het leren ;-) ) en dan 1 van je vingers voorzichtig horizontaal bewegen is een heel gaaf effect.
Traditioneel zoals ik het geleerd heb is het akkoorden linker hand. Melodie rechterhand.
En zeker als je weet dat heel die muziek branche / bedrijvigheid bestaat uit traditie.

Alleen al gekeken naar : viool stradivarius die al eeuwen oud is.
Een computer van 1995 die kan tegenwoordig eigenlijk niet meer mee komen.
In tegenstelling tot welke synth uit die tijd dan ook.
 
Back
Top