krautrock1958
Gepokt en gemazeld
Kijk, da's een antwoord waar ik iets mee kan ipv een verhaal over een slimme meter.Als er plots 400v ipv 230v doorgestuurd wordt zal daar geen enkele zekering op reageren.
Een zekering gaat eruit bij kortsluiting en een verliesschakelaar bij verlies.
Of het nu in een alleenstaande woning of appartementencomplex is.
Wat je nodig hebt is een overspanningsbeveiliging maar dat wordt niet standaard geplaatst in electriciteitsinstallaties...
Net zoals bliksembeveiliging die ook overspanning teweeg brengt.
Je elektrotechnisch installateur kan je daar in adviseren.
Ik heb me even ingelezen over overspanningsbeveiliging en dan kom je uit bij NEN 1010, dit is wat er in staat voorgeschreven;
De NEN1010 is de Nederlandse norm voor laagspanningsinstallaties. De eerste versie is verschenen in september 1940 en heette toen N1010. In de loop van de jaren is de norm herhaaldelijk ge-update. De laatste versie is..
gaat hoofdstuk 44 over EMC. Overspanning maakt daar onderdeel van uit. Voorheen waren de adviezen in dit hoofdstuk vrijblijvend. Maar tegenwoordig heeft dit hoofdstuk een verplicht karakter, en beschrijft verschillende niveaus van mogelijke gevolgschade door overspanning.
NEN 1010 is van toepassing op vast aangelegde elektrische installaties met lage spanning (tot 1000 V wisselspanning of 1500 V gelijkspanning). Bijvoorbeeld in woonhuizen, winkels, kantoorgebouwen, hotels, scholen, theaters en boerderijen.
NEN 1010 is niet van toepassing op bijzondere installaties, zoals de elektrische uitrusting van machines, installaties op schepen en elektrische tractiesystemen. Hierop zijn andere normen van toepassing.
In een aantal situaties zijn naast NEN 1010 nog andere voorschriften (en normen) van kracht, zoals op plaatsen met het risico op explosies (ATEX).
Het lijkt me dat er tegenwoordig dus wettelijke regels zijn voor overspanningsbeveiliging?
Natuurlijk zal het goed zijn als je extra maatregelen neemt maar normaal gesproken moet er al een beveiliging tegen over overspanning geïnstalleerd zijn, althans; dat haal ik uit het bovenstaande.