Midi perikelen

René

Nieuwkomer
Lid sinds
23 december 2023
Berichten
15
Locatie
Limmen
Onder het kopje "even voorstellen" heb ik al aangegeven een probleem met midi-uitvoer te hebben met mijn Roland AT80R orgel.Deze stuurt namelijk oa modulatie en pitchbend via midi niet uit waardoor ik mijn Integra7 niet de effecten kan geven(met name de super natural klanken)die ik graag wil.
Nu heb ik interesse in de Roli Seaboard rise2, maar kan ik de Integra7 aansturen met de "5 dimensionale" effecten van de toetsen wat een mooie oplossing lijkt te zijn? De filmpjes op YouTube laten dit eigenlijk alleen zien met de meegeleverde software en niet als uitstuur naar sound modules, synths en dergelijke.
Mijn vraag is dus: is de Roli seaboard rise2 een volledige midicontroller waarbij ik mijn linkerhand volledig vrij heb en waardoor ik dus modulatie,pitchbend glide etc.kan uitsturen met de toetsen van de Roli?
Ik ben me er wel van bewust dat de Roli de nodige oefening vereist!


Gr.René
 
Dank je, basic system,maar hier gaat het niet om. Wat ik zou willen is dat ik de Roli seaboard rise2 wil aanschaffen en dààrmee de Integra7 aansturen en of ik op die manier dus modulatie,pitchbend,glide ed. kan nabootsen.
 
Sorry die post had niet verstuurd moeten worden. Was bezig met editten want ik kwam erachter dat die AT80 dit inderdaad niet kan zoals je aangeeft.
Als het alleen gaat om het aansturen van de effecten van je Integra via midi is het dan niet handiger (en goedkoper) om naast je AT80 een kleine midi controller te gebruiken en met een midi merge boxje de midi data daarvan samen te voegen met die van je toetsen van je AT80?
Of wil je de Integra en de AT80 beide separaat aansturen via een apart keyboard?
 
Laatst gewijzigd:
Hoi BasicSystem, een midicontroller is wel goedkoper, maar de kwaliteit van het toetsenbord is vaak ver te zoeken als je de toetsen van Roland gewend bent. Daarbij komt dat je voor de effecten altijd je linkerhand nodig hebt,wat voor live spelen weer niet handig is.Het is wel zo dat de techniek wat spelen betreft de nodige oefening vergt, maar dat dat is een kwestie van tijd.
 
Wat ik bedoel is dat je de toetsen blijft spelen op je Roland en via bijv een split ook je Integra tegelijk kan spelen en dan met een kleine midi midicontroller zonder toetsen die je op je Roland zet met je linkerhand de effecten van je Integra aanstuurt. Dan heb je een midi merge boxje nodig om de midi outs van je Roland en de controller samen te voegen voordat ze de Integra ingaan. Hier vind je een goede test van die Roli trouwens:

 
Integra ondersteunt geen MPE, dus je kan niet volledig gebruik maken van de Seaboard mogelijkheden.

Mogelijk (ik zou het moeten opzoeken) kan je de dimensies van het seaboard wel aan nuttige midi 1.0 eigenschappen coveren, maar ik weet niet of dat polyfoon meer is dan velocity, aftertouch? Want pitch bend is in 1.0 volgens mij channel, niet polyfoon.
 
En die linkerhand heb ik dus nodig om akkoorden te spelen, dus die heb ik niet vrij.Met de Roli kan je de effecten via de 'toetsen' bespelen (althans met de bijgeleverde software) maar ik weet dus niet of dat ook op de Integra7 werkt.
Wat ik bedoel is dat je de toetsen blijft spelen op je Roland en via bijv een split ook je Integra tegelijk kan spelen en dan met een kleine midi midicontroller zonder toetsen die je op je Roland zet met je linkerhand de effecten van je Integra aanstuurt. Dan heb je een midi merge boxje nodig om de midi outs van je Roland en de controller samen te voegen voordat ze de Integra ingaan. Hier vind je een goede test van die Roli trouwens:

 
Integra ondersteunt geen MPE, dus je kan niet volledig gebruik maken van de Seaboard mogelijkheden.

Mogelijk (ik zou het moeten opzoeken) kan je de dimensies van het seaboard wel aan nuttige midi 1.0 eigenschappen coveren, maar ik weet niet of dat polyfoon meer is dan velocity, aftertouch? Want pitch bend is in 1.0 volgens mij channel, niet polyfoon.
Nicolas 2000: zou jij daar achter kunnen komen, want ik heb er de ballen verstand van. En in de winkel worden ze niet verkocht, dus ik denk dat je daar ook niet veel wijzer wordt.Je kan alleen rechtstreeks bij Roli bestellen,dus als je op hun site een vraag stelt, krijg je een vaag antwoord van een robot waar je niets aan hebt.
 
Ik bezit er zelf ook geen. Maar ik zou bij de Integra niet rekenen op meer dan velocity en aftertouch, en dan is een Seaboard misschien wat overkill voor beperkt nut. Hij is echt bedoeld voor MPE compatibele apparaten. 99% zeker zou de pitch bend die je met 1 vinger doet alle gespeelde noten van de integra benden, en dat is niet ideaal.

Ik heb een gelijkaardig "probleem" dat een Osmose me wel wat lijkt, maar ik heb geen MPE compatibele synths dus erg veel kan ik er dan niet mee als master keyboard.
 
Ik bezit er zelf ook geen. Maar ik zou bij de Integra niet rekenen op meer dan velocity en aftertouch, en dan is een Seaboard misschien wat overkill voor beperkt nut. Hij is echt bedoeld voor MPE compatibele apparaten. 99% zeker zou de pitch bend die je met 1 vinger doet alle gespeelde noten van de integra benden, en dat is niet ideaal.

Ik heb een gelijkaardig "probleem" dat een Osmose me wel wat lijkt, maar ik heb geen MPE compatibele synths dus erg veel kan ik er dan niet mee als master keyboard.
Dank voor je reactie. Het leek ook eigenlijk te mooi om waar te zijn. Nu is het wel zo dat er nogal wat software mee geleverd wordt, waaronder 400+ geluiden, zodat je je wel kan redden met de laptop of I pad. Ik weet dan alleen weer niet of daar die SWAM geluiden bij zitten die zeer overtuigend klinken. Iemand die het weet?
 
Ik heb een Seaboard en ben eens even gaan uitproberen. Ik heb hem tot dusver alleen als MPE controller gebruikt en MPE gaat waarschijnlijk niet werken bij de Integra.
Je kunt de Seaboard ook op single channel zetten, zie image. Dan wordt het een "gewone" controller. Dat zal wel werken met de integra, je verliest dan natuurlijk alle MPE voordelen. Ik heb dit met een andere synth uitgeprobeerd want ik heb dan weer geen Integra. Zoals Nicolas al aangeeft werkt pitchbend op alle gespeelde noten tegelijk. Ook alle modulaties (press, slide) werken op alle noten tegelijk.
De meegeleverde software bevat geen SWAM geluiden. En ja, die vind ik heel overtuigend, ik heb ze er bij gekocht en speel er veel mee.

En een Seaboard is echt wennen om goed te bespelen, ben nu twee jaar bezig en het valt nog steeds niet mee.

SeaboardSingleChannel.png
 
NicoNoise, dank voor je reactie. Wat ik dus zeker wil weten is of deze effecten op de toets bespeelt worden en niet op de linkerkant van de seaboard,de 'sliders'.Want dan heb ik mijn linkerhand nog niet vrij om akkoorden te spelen op een ander toetsenbord. En wat zijn de prijzen van de SWAM geluiden, want hier kan ik weinig over terug vinden op de roli site.
 
Ja, de effecten (velocity, glide, pressure, slide en lift) worden op de toets bespeeld, niet op de linkerkant.
Als je de Integra monofoon bespeelt gaat dit werken met de single channel instelling. Als je akkoorden gaat spelen krijgen die allemaal dezelfde effecten mee.

Maar er is nog een optie, ik zie in een review dat de Integra multi timbral is. Dat maakt dat de Seaboard ook in multichannel mode gebruikt kan worden, zie image.
Je gebruikt dan zoveel midi channels als je parts hebt in de Integra. En dan kun je akkoorden spelen en per gespeelde noot de pichtbend, aftertouch (pressure) en "slide" gebruiken. Heb je een MPE achtig gebruik. Vergt alleen wel het inregelen van je Integra per geluid wat je wil gebruiken.

SWAM is niet van Roli, maar van Audio Modeling, zie alhier Home AM | Audio Modeling

SeaboardMultiChannel.png
 
Nico Noise,oude rot, dit is info waar ik met smart op zat te wachten.Hartelijk dank en ik ga de Seaboard rise 2 maar bestellen en dan als eerste met de Integra7 aan de slag ga.De software die meegeleverd wordt is voor later.
 
Ja, de effecten (velocity, glide, pressure, slide en lift) worden op de toets bespeeld, niet op de linkerkant.
Als je de Integra monofoon bespeelt gaat dit werken met de single channel instelling. Als je akkoorden gaat spelen krijgen die allemaal dezelfde effecten mee.

Maar er is nog een optie, ik zie in een review dat de Integra multi timbral is. Dat maakt dat de Seaboard ook in multichannel mode gebruikt kan worden, zie image.
Je gebruikt dan zoveel midi channels als je parts hebt in de Integra. En dan kun je akkoorden spelen en per gespeelde noot de pichtbend, aftertouch (pressure) en "slide" gebruiken. Heb je een MPE achtig gebruik. Vergt alleen wel het inregelen van je Integra per geluid wat je wil gebruiken.

SWAM is niet van Roli, maar van Audio Modeling, zie alhier Home AM | Audio Modeling

Bekijk bijlage 3842980
Hoi, NicoNoise, nog even een vraag: Hoe heb jij je seaboard aan gesloten op je synths met midi? Want er zit een mini jack op de roli en is dat voor midi? Moet ik dan een kabel hebben van mini jack naar midi-Din,een voor mij onbekende kabel namelijk.En hoe heet zo'n kabel?
 
Trs midi kabel,je hebt 2 soorten. Trs A en trs B .welke de Seaboard gebruikt kan ik nergens vinden.maar als A het niet doet is het B :)
 
Ik zou wel een mpe controller willen om mijn virus c in multi mode aan te sturen,lijkt me heel leuk
 
Ik was iets te snel met mijn vragen.Hij was op dat moment nog niet binnen en hij is net bezorgt. Er zit nl.een 5 polige din midi snoertje bij met een mini-jack en plus een usb/usb c snoer. Ik denk dat ik hier eerst maar eens even mee aan de slag gaan en met problemen meld ik me wel weer!
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top