Ableton Live 12

Als je je hele leven laat beheersen door een paar incidenten die tot standaard worden verheven op Youtube voor sensatie en clicks zou ik niet eens meer de deur uitdurven.
 
Niet iedereen kan of will een nieuwe mac kopen als er iets stuk gaat.
Dus dat symbolic linken is toch een slimme oplossing?
Hij durft vast nog de deur uit te gaan.
 
Ik geef toe dat ik mijn Mac misschien iets te veel koester.
Ik werk ook nog steeds met een Mac Pro uit 2010.
Als ik 14 jaar met mijn M1 Macbook Pro wil doen moet ik wel dit soort drastische maartregelen nemen.
Verder ben ik gewoon zuinig met mijn spullen en heb ik wat onhandigheden over voor een langere levensduur.
 
Overigens lijkt wat Apple nu doet heel erg op wat Philips deed in de jaren 60.
Toen kwamen ze er achter dat als ze gloeilampen maken die 100 jaar mee gaan (wat gewoon mogelijk is) ze snel geen verdienmodel meer zouden hebben dus gingen ze gloeilamoen maken die maar 4 jaar mee gaan. Zie wat er nu van Philips geworden is.. wacht Apple het zelfde lot?
 
nee... zo erg is het nou ook weer niet 😊

Behalve dan die SSD's die op het moederbord vast zitten gesoldeerd.. hoe halen ze het in hun hoofd!
Ik moet nu altijd een externe drive gebruiken om de levensduur van mijn Mac te stretchen.
Snap niet dat ze daar mee weg komen
Dat is ook de reden dat mijn volgende computer weer pc word helaas!
 
Overigens lijkt wat Apple nu doet heel erg op wat Philips deed in de jaren 60.
Toen kwamen ze er achter dat als ze gloeilampen maken die 100 jaar mee gaan (wat gewoon mogelijk is) ze snel geen verdienmodel meer zouden hebben dus gingen ze gloeilamoen maken die maar 4 jaar mee gaan. Zie wat er nu van Philips geworden is.. wacht Apple het zelfde lot?
(Grotendeels) broodje aap Het gloeilampenkartel: feit of fictie?
 
Oooh maar is het broodje aap verhaal waar?
Ik was laatst op bezoek bij familie in Scheveningen en toen ik een broodje haring en een broodje aap bestelde werd ik raar aangeken.
Snap er niets van.
 
Krijg net het verlossend woord (eh, mail)

Hello Ronald,

You have been selected to participate in the Live 12 public beta test. Please log in to the Live 12 project (link below) to find more information and to download the current beta version.
ik ook! :D
/highfive
 
Kan iemand bevestigen of Live 12 de Apple silicon efficiency cores gebruikt?
 
1 van de features in de 12 beta was mij ontgaan, maar vind ik wel leuk.

De nieuwe CC Control device. (in de MIDI fx tab). word maar weinig over gesproken in de meeste filmpjes die ik zag, maar dat komt wellicht omdat de functionaliteit (schijnbaar) al bestond in de vorm van M4L devices (Ik kom daar nu echter pas achter lol, maar M4L komt bij mij ook nog wel aan de beurt koment jaar). Nou ja, doet er niet toe... nu ook als native device available :)
Ik hou er wel van om mn hardware en software flexibel aan elkaar te knopen en zo op verschillende manieren interactie te kunnen hebben met beidde.
En ik zie wel een rol voor wat external device + cc control presets in een instrument rack zodat ik ook in de box met ableton bepaalde externe synth parameters kan automaten. leuk.

verder is m'n eerste indruk wel positief. Maar die features zijn over het algemeen al uitgebreid besproken.
Layout is over het algemeen strakker en georganiseerder (ik was wel ff m'n clip-envelop kwijt, maar weer gevonden hoor!). Browser is enorm verbeterd, daar ben ik wel enthousiast over ook.
de toegevoegde search-filters en mogelijkheid om eigen geluiden, 3rd party plugins etc te taggen schept wel veel organisatie mogelijkheden als je de moeite wilt nemen om je eigen content te labelen (waar ik zelf wel een zondagmiddagje of 2 voor uit zal trekken).

De nieuwe synth en het roar-device klinken allebij snel lekker, en had er al snel lol mee. Granulator III heb ik nog maar zeer beperkt bekeken dus daar heb ik nog niet echt een indruk van kunnen opdoen.

De nieuwe mogelijkheden om mixer/device/note/control tabs tegelijk weer te geven te geven zijn super
(zoals in zowat elk filmpje enthousiast word medegedeeld, ableton is wel actief met filmpjes sponsoren krijg ik eht idee, of niet? :dubbel: ).
Verder even gekeken naar de nieuwe themes en kleur opties, maar daar ben ik persoonlijk niet echt van onder de indruk, zijn best lelijk. ik doe wel een simpel dark themaatje.

Verder vond ik toch die sound-similarity search functie wel handig. Voor drums gebruik ik de ableton stock samples veel, en ook de samples die bij sommige VST's zitten ook (zoals breaktweaker; die vst gebruik ik nooit, maar de samples wel). Dat in combinatie met een bescheiden collectietje eigen samples (meestal zelf gesynthetiseerde drumsounds of wat samples om granular mee te experimeteren) was het soms toch wel lastig zoeken.
nu pak ik vaak een van de sample folders at random en/of typte een term in de search functie, scrolde er door heen en begon dan op een random punt te klikken en te luisteren to ik iets had wat paste bij wat ik voor ogen had. Dit is denk ik gewoon een iets simpelere/snellere manier die uiteindelijk op hetzelfde neerkomt.

De nieuwe MIDI editor functies vind ik wel geinig, maar niet allemaal even bruikbaar.

De seed functie genereerd een random setje noten op basis van een paar sliders. Dat klonk ten eerste nergens naar, maar ik snap ten tweede ook niet goed voor wie dat gemaakt is.
Zelf melodielijnen schrijven vind ik zelf een van de leukste aspecten van muziek maken (en ik denk velen van ons), dus ik zie zelf echt heel weinig waarde in het automatiseren van dit onderdeel.
maar goed 't is een extra optie...en ik houd van veel opties.. ook al negeer ik ze :D. En misschien mis ik een andere manier om dit creatief in te zetten? iemand hier die hier wel een leuke toepassing voor bedacht heeft? ideeen?

De tools die er in zitten om een bestaande set midi noten te transformeren zie ik nog wel een functie voor of op z'n minst de potentie om er wat mee te experimenteren.
Soms heb ik bijvoorbeeld een akkoorden progressie geschreven waarvan ik denk.... tis m net niet (of helemaal niet). soms heb ik dan wel tijd en zin om noot voor noot te tweaken tot ik blij ben, maar soms gooi ik de hele clip dan weg en begin opnieuw. Met de transform tools heb je er wel een tool bij om met zo'n 'net-niet' clipje aan de slag te gaan om bijvoorbeeld met rotate of timewarp te kijken of dat net het beetje spanning toevoegd wat je zoekt. gewoon een optie tussen weggooien en noot-voor-noot bewerken in eigenlijk. Even kijken hoe interresant dat op de lange termijn blijkt.

de arpeggiate transform tool is wel wat handig denk ik.
ik gebruik niet altijd de arpegiator van mn synths of ableton om een arp toe te voegen. Heel vaak schrijf ik ze noot voor noot (en control+D natuurlijk :dubbel:) om daarna meer controle te hebben om het noot voor noot aan te passen als ik heir of daar een variatie wil inbouwen. In Live 12 kan ik nu een akkoord progressie gewoon laten arpen met arpeggiator maar als ik hem toch later noot voor noot zou willen kunnen bewerken pleur ik de arpeggiator eruit en gebruik in plaats daarvan de nieuwe midi tool opties. en dan kan ik weer noot voor noot bewerken. Allemaal niet wereld schokkend maar al met al tikken de QoL changes, en opties om dingen net iets anders te doen, wel aan zo. Voor iemand als ik (waar de DAW een hoofdrol speelt bij het muziek maken) is het best een mooie update hoor.

Tot zover m'n persoonlijke ervaringen na 1 avondje klooien
 
Ik moest eerst upgraden naar een nieuw OS (Big Sur), dus dat koste wat extra tijd.
Heb inmiddels ook even kunnen pielen en ik ben zeker aangenaam verrast. Het is zeker geen kleine update.
Alleen al de nieuwe interface en browser hebben veel werk gekost en dat zie je.
Wat mij als eerste opviel is de mogelijkheid om een filter selectie in de browser op te slaan als een shortcut in de library. Echt geniaal.
Dan kan je makkelijker verzamelingen maken van veel gebruikte items. Dan heb je dus meer mogelijkheden dan de favorieten kleurtjes methode (heb ze allemaal al in gebruik en kom te kort).

Oja. De look and feel vind ik echt verbeterd. Naar mijn mening eindelijk een acceptabel om naar te kijken en beter bij de tijd.
Zeker met de nieuwe thema opties
 
Hoop dat ze de navigatie in het arrangement wat hebben verbetert.

Kun je nu ook je eigen samples, plugins en max dingen "taggen" of alleen de interne lib?
 
Back
Top