Ableton Live 12

Weet iemand of Ableton Live 12 eindelijk de Apple Silicon efficiency cores gebruikt? Want momenteel gaat de performance er met iedere nieuwe M-generatie er op achteruit. Je koopt momenteel zelf beter een M1 Pro (aan de helft van de prijs) dan een M3 Pro…
Ik hoor de laatste jaren alleen maar geklaag uit de Mac hoek. Volgens mij kun je alleen daarom tegenwoordig maar beter voor Windows gaan.. Apple gooit te vaak de hele boel op de kop waardoor alle software ontwikkelaars weer alles moeten updaten om de boel weer compatibel te maken. In de praktijk duurt dit altijd lang en tegen de tijd dat iedereen weer “bij” is, komt er weer een update… Zo blijf je achter de feiten aan lopen.. Waar Apple voorheen stond voor stabiliteit, is het de laatste tijd nogal een puinhoop heb ik het idee.. terwijl Windows juist steeds stabieler lijkt te draaien.. maar kan het mis hebben, ben zelf sinds jaar en dag trouwe en (inmiddels) tevreden Windows gebruiker en heb nog nooit Mac/Apple gebruikt (op mijn iPhone na dan).
 
Intel gaat ook de performance/efficiency cores toer op… Dus weldra kunnen jullie er ook van genieten dat Ableton trager loopt op nieuwere processors…. Minder tracks maar wel beter voor het klimaat… :-D

Reaper of Cubase hebben er bvb geen last van…
 
Aha, iemand met het ding daadwerkelijk 'in handen'. :okdan:

Klein vraagje, zou je een kijkje kunnen nemen bij de ondersteunde controllers? Benieuwd of ze de ondersteuning voor oudere controllers wellicht stilletjes laten verdampen, of dat ze die gewoon netjes aan boord houden (met uiteraard begrijpelijke restricties). Controllers zoals APC40 (mkI), Push 1 etc. Dank!
Die 2 staan allebei nog in de lijst. Is trouwens zeer uitgebreid, ik zie erg veel mk1 controllers.
 
Ik hoor de laatste jaren alleen maar geklaag uit de Mac hoek. Volgens mij kun je alleen daarom tegenwoordig maar beter voor Windows gaan.. Apple gooit te vaak de hele boel op de kop waardoor alle software ontwikkelaars weer alles moeten updaten om de boel weer compatibel te maken. In de praktijk duurt dit altijd lang en tegen de tijd dat iedereen weer “bij” is, komt er weer een update… Zo blijf je achter de feiten aan lopen.. Waar Apple voorheen stond voor stabiliteit, is het de laatste tijd nogal een puinhoop heb ik het idee.. terwijl Windows juist steeds stabieler lijkt te draaien.. maar kan het mis hebben, ben zelf sinds jaar en dag trouwe en (inmiddels) tevreden Windows gebruiker en heb nog nooit Mac/Apple gebruikt (op mijn iPhone na dan).
Op mijn Mac heb ik daar weinig last van
 
Intel gaat ook de performance/efficiency cores toer op… Dus weldra kunnen jullie er ook van genieten dat Ableton trager loopt op nieuwere processors…. Minder tracks maar wel beter voor het klimaat… :-D
Ik ga er van uit dat er in de settings de mogelijkheid zal zijn om 'm op full performance te zetten, gamers moeten toch ook hun gang kunnen gaan.
Dan wordt het maar een 1/2 graadje warmer in de wereld. :D
 
Ik ga er van uit dat er in de settings de mogelijkheid zal zijn om 'm op full performance te zetten, gamers moeten toch ook hun gang kunnen gaan.
Dan wordt het maar een 1/2 graadje warmer in de wereld. :D
De vintage Macs klinken echt wel warmer… :-)

Deze YouTube video laat zien wat ik bedoel met de DAW performance die naar beneden gaat bij iedere nieuwe generatie Apple Silicon M-series:


Blijkbaar heeft vooral Ableton er last van en hebben Reaper en Cubase er geen last van en gebruiken ze vlot alle cores.
 
Laatst gewijzigd:
Aha, iemand met het ding daadwerkelijk 'in handen'. :okdan:

Klein vraagje, zou je een kijkje kunnen nemen bij de ondersteunde controllers? Benieuwd of ze de ondersteuning voor oudere controllers wellicht stilletjes laten verdampen, of dat ze die gewoon netjes aan boord houden (met uiteraard begrijpelijke restricties). Controllers zoals APC40 (mkI), Push 1 etc. Dank!
Heb even gekeken in de lijst met ondersteunde control surfaces en daar hoef je je denk ik geen zorgen te maken, ik zie de eerste APC, MPD's maar ook de aanvankelijke Novation remote controllers er allemaal nog tussen staan (zelfs de Behringer BCR en BCF2000 staan er nog gewoon tussen). Lijkt me dus niet dat die ondersteuning in gevaar is.
 
Ik hoor de laatste jaren alleen maar geklaag uit de Mac hoek. Volgens mij kun je alleen daarom tegenwoordig maar beter voor Windows gaan.. Apple gooit te vaak de hele boel op de kop waardoor alle software ontwikkelaars weer alles moeten updaten om de boel weer compatibel te maken. In de praktijk duurt dit altijd lang en tegen de tijd dat iedereen weer “bij” is, komt er weer een update… Zo blijf je achter de feiten aan lopen.. Waar Apple voorheen stond voor stabiliteit, is het de laatste tijd nogal een puinhoop heb ik het idee.. terwijl Windows juist steeds stabieler lijkt te draaien.. maar kan het mis hebben, ben zelf sinds jaar en dag trouwe en (inmiddels) tevreden Windows gebruiker en heb nog nooit Mac/Apple gebruikt (op mijn iPhone na dan).
Dat bij iedere nieuwe MacOS release een hoop audiosoftware niet meer werkt lijkt wel een beetje voorbij nu de migratie naar Apple Silicon gemaakt is. Daarnaast wacht ik liever soms eens een paar weken of maanden op een update (ik hoef niet zo nodig op dag 1 over van nieuwe OS versie) dan dat ik moet dealen met de structurele beperkingen die in Windows zitten op audio en midi, en die na decennia nog steeds niet opgelost zijn. In de praktijk heb ik er zeer zelden laat van gehad.
 
Heb even gekeken in de lijst met ondersteunde control surfaces en daar hoef je je denk ik geen zorgen te maken, ik zie de eerste APC, MPD's maar ook de aanvankelijke Novation remote controllers er allemaal nog tussen staan (zelfs de Behringer BCR en BCF2000 staan er nog gewoon tussen). Lijkt me dus niet dat die ondersteuning in gevaar is.
Mooi, dank ook voor 't checken.
 
Ik heb begrepen dat het MacOs core dev team tegenwoordig klein is. En dat alle focus naar iOS gaat. Dat alles uiteindelijk iOS word.
 
Ik hoor de laatste jaren alleen maar geklaag uit de Mac hoek. Volgens mij kun je alleen daarom tegenwoordig maar beter voor Windows gaan..
nee... zo erg is het nou ook weer niet 😊

Behalve dan die SSD's die op het moederbord vast zitten gesoldeerd.. hoe halen ze het in hun hoofd!
Ik moet nu altijd een externe drive gebruiken om de levensduur van mijn Mac te stretchen.
Snap niet dat ze daar mee weg komen
 
nee... zo erg is het nou ook weer niet 😊

Behalve dan die SSD's die op het moederbord vast zitten gesoldeerd.. hoe halen ze het in hun hoofd!
Ik moet nu altijd een externe drive gebruiken om de levensduur van mijn Mac te stretchen.
Snap niet dat ze daar mee weg komen
Draai je dan ook het OS van een externe schijf? Kan je hier iets meer over vertellen?
 
Draai je dan ook het OS van een externe schijf? Kan je hier iets meer over vertellen?

OS draai ik van de interne drive maar van folders waar veel wordt geschreven (mail, scrub folders en home folders zoals desktop, downloads, documenten, muziek, enz.) maak ik symbolic links die naar de externe harddrive wijzen. Kan evt. wel opstarten van de externe drive indien nodig. Zonder de externe drive werkt de Mac niet. (ik draai op Monterey).

Het enige wat ik niet kan voorkomen zijn de 'swap' files die naar de interne SSD geschreven worden als het intere RAM vol is. Daarom is het aan te raden zo veel mogelijk RAM er in te doen.
 
Laatst gewijzigd:
Die interne schijf is veel sneller. Waarom gebruik je die niet voor opslag en doe je Timemachine backup naar die externe schijven? Als die interne overlijdt heb je evengoed nog een backup.
 
Die interne schijf is veel sneller. Waarom gebruik je die niet voor opslag en doe je Timemachine backup naar die externe schijven? Als die interne overlijdt heb je evengoed nog een backup.
Kan ook maar als de interne schijf dood is is er kans dat de hele mac gebricked is.
Dat zie je ook in die YouTube video's
Bovendien moet je anders de rest van je leven van een langzamere drive opstarten en dan is je hele mac langzamer
 
Back
Top