MKS-20 vervorming

iunowhu

Stamgast
Lid sinds
23 mei 2004
Berichten
379
Ik hoor graag van mensen die soort gelijke vervorming hebben ervaren met hun MKS-20?
Het probleem: de EP's vervormen zodra de Chorus aangezet word, meer op het linker kanaal dan rechts.
Dit gebeurt alleen bij hoge velocity en bij volle akkoorden.
Dit is een bekent probleem.
Wat ik al weet: meestal moet het Relais vervangen worden.
Bij deze MKS-20 is het relais verwijderd en vervangen door jumpers.
Zijn er misschien andere factoren die het vervormen veroorzaken?
 
Ja dat kan vanalles zijn in die Chorus ...zitten companders/expanders/bbd's in en CEM VCA's ? ... heb je deze thread op gearspace al eens gelezen :

Mks20 Tips Gearspace

Ik heb het schema nog niet echt goed bekeken maar zet zeker ook niet de EQ op boost ofzo ... eerder het tegenovergestelde eens proberen... Als het echt niet te doen is kan je hem beter eens bij een techneut binnendoen. Zitten ook trimmers voor die bbd precies ... dus het kan een kwestie van goed afstellen zijn ook ...
 
Laatst gewijzigd:
Als de chorus te hard wordt ingestuurd krijg je dat. Uit m'n hoofd weet ik het niet, maar volgens mij kun je het VCA volume (welke nog voor de chorus zit) regelen, net zoals bij een Juno-106. Deze optie is precies daatvoor ontworpen dat je de chorus niet een te hard signaal binnen krijgt. Als je een preset maakt/gebruikt die bijvoorbeeld eigenlijk is bedoeld voor monofoon/duofoon gebruik en daarbij de vca uitsturing optimaal hebt staan, dan zal bij akoorden die vervorming ontstaan. Dat is de aard van het beestje. Mijn advies is om in de B preset bank een kopie van de A preset bank te hebben waarbij van B zachter wordt uitgestuurd van bank A. Dan is bank A bedoeld voor het solospel en bank B voor de akoorden. Als dat onhandig is, dan zal je gewoon alleen voor een zachte uitsturing moeten gaan en een verslechterde S/N ratio voor lief moeten nemen.
Soms onstaat de vervorming door de MUTE fets (MKS20) aan de uitgang van de chorus lijnen. Bij de Juno-106 zijn het de twee MUTE transistoren die dat kunnen veroorzaken. Bij de MKS20 kan inderdaad ook het relais niet goed meer zijn wat ook gekraak kan opleveren bij harde signalen. Dat is bij jou al overbrugged en dus niet de oorzaak.
 
Ik heb even gewacht met reageren, om zo verslag te kunnen doen van wat er aan mijn MKS gedaan is.
De MKS naar een techneut gebracht en die heeft alle elco’tjes van het chorus gedeelte vervangen.
De oude elco’s hadden een te lage waarde.
De twee FETjes er uit gehad, maar dat maakte geen verschil.
Er vinden eigenlijk twee soorten vervormingen plaats, één bij het aanslaan van een akkoord en één bij het aanhouden van een akkoord.
Bij het aanslaan hoorde je een korte vervorming. Bij het aanhouden hoor je gegorgel.
Door de elco’s te vervangen is de vervorming bij de aanslag verholpen, maar het na-gorgelen is nog steeds aanwezig.
De VR potmeters rondom de Chorus (1,2,3 & 4) moesten wel een beetje bijgesteld worden na het vervangen van de elco’s.
Dit luistert vrij nauwkeurig, want zodra je daar aan gaat draaien kan de Chorus dunner gaan klinken. Met balanceren kom je een heel eind, zonder dat de Chorus daar onder lijd. Het is nu wel zo dat na lang aanhouden van een akkoord, zodra het geluid bijna uitsterft, dat de Chorus een kloppend geluid maakt, maar dat hoor je pas als de klank bijna uitgestorven is. Niemand die zulke lange akkoorden aanhoud.

Het zal nog moeten blijken of er in audio opnames te leven is met het gegorgel. Als het teveel opvalt dan zal ik dieper moeten gaan zoeken naar het probleem, maar de vervorming bij het aanslaan van een akkoord was het meest storende en dat is nu verholpen.

Bij mijn MKS vervormde de Chorus alleen op geluiden 6, 7 & 8, dus de Vibrafoon en twee EP’s.
Deze klanken zijn qua laag/midden het rijkst, dus vandaar dat die eerder vervormden.

Dank heren voor jullie reacties en suggesties!!!
 
Back
Top