OPGELICHT met ELEKTRON spul op MARKTPLAATS

Zwerver789

Nieuwkomer
Ahoy Synthesizer vrienden,

Na 10 jaar trouw spulletjes verhandeld te hebben op Marktplaats (niet hier maar die andere site) ben ik dan eindelijk eens ten prooi gevallen aan oplichting.

Ik wilde een Elektron Syntakt kopen en de foto's leken goed, de gebruiker was 13 en een half jaar op zijn account en had 5 goede recensies waarin deze betrouwbaar leek.
HELAAS!

De accountnaam is "jacobs" uit "america" en hij vraagt om geld op een hele vreemde rekening. Toen hadden de alarmbellen moeten afgaan maar goed.
Ik was in de veronderstelling dat het bij de bank ook niet geheel makkelijk is om een rekeningnummer te open met valse gegevens.
Maar; HELAAS!

Er zwerven wel meer advertenties rond voor Elektron spul wat een te goede deal lijkt. Dus bezint eer ge begint. Vraag verder, vraag een emailadres of telefoon nummer, vraag of je het op mag halen.
Vraag om een aankoopbon.

Dus wees gewaarschuwd Synth freaks! Je pootje wordt zo eruit gedraaid.

Marktplaats doet niets.
Politie doet niets.
De bank doet niets.
En ik zit thuis met niets.

Ik voel me zo ontzettend dom. Geen idee waarom ik hiermee in zee ben gegaan. Misschien omdat ik verliefd was op de Syntakt.

Heb inmiddels zijn rekening nummertje in het rood bij de Landelijk Meldpunt Internetoplichting. Daarmee ga ik eens bij de bank om NAW gegevens vissen. Dan maar eens een deurwaarder eropaf sturen. Hopelijk. Er lijkt weinig aan te doen maar er zijn blijkbaar andere mensen al geweest aanmelden van dit rekening nummer. We gaan het zien.

Politie doet misschien nu, na 1x niets, maar als ze meerdere meldingen krijgen zullen ze wel actie ondernemen.

Je hebt het geld naar een (nl?) bankrekening overgemaakt? Contact opnemen met die bank, en er melding van maken, al

Is het maar voor de vorm, en om er alles aan te doen om die lul erbij te lappen.

Ik ben vorig jaar opgelicht voor 6 tientjes, maar voelde me ook een enorme sufferd. Sindsdien betaal ik niks meer en haal alles op.

Houd je taai en laat je niet kisten door zo’n klojo!

Marktplaats doet niets.
Politie doet niets.
De bank doet niets.
En ik zit thuis met niets.

Ik voel me zo ontzettend dom. Geen idee waarom ik hiermee in zee ben gegaan. Misschien omdat ik verliefd was op de Syntakt.

Ik ben een poosje terug ook te grazen genomen.
Wel eigen schuld. Ook ik had beter moeten opletten en beter voorbereid op de deal ingaan.
Ik wilde datgene zo graag dat ik niet meer bij de les bleef, met het gevolg om ook opgelicht te worden.
Het ging gelukkig niet om een astronomisch bedrag, maar ik kon het ook slecht missen en had dit bedrag speciaal voor het apparaat gereserveerd.
Uiteindelijk heb ik het apparaat elders alsnog gekregen, maar nu wel met geduld. Want oplichters weten dat dit je zwakste kant is en spelen daar heel handig op in.

Het meest frustrerende was dat ik zijn bankrekeningnummer had en die ING getipt had en die deden niks.
Dit terwijl deze bank een rechtszaak heeft verloren in een oplichtingszaak omdat deze te weinig deed tegen oplichters.
Maar het idee al dat een bank voor de rechter staat omdat deze niks onderneemt tegen oplichters..
De ING zegt pas actie te ondernemen als de oplichter drie aangiftes aan zijn kont heeft. Hoe bizar.
Hoe zou deze bank redeneren als ze zelf het slachtoffer werden van een oplichting en justitie zou zeggen, we gaan pas actie ondernemen als er tegen de desbetreffende oplichter drie aangiftes lopen. 8o)

Ook ik voelde me ongelooflijk dom, want ik dacht altijd nooit in de zullen trappen..helaas..!
De positieve kant is de les die je leert. Om een voorbeeld te geven. Als ik nu een weer iets koop en ik vertrouw het niet of het loopt te glad, dan wil ik een foto zien van het apparaat met daarop een note met mijn naam erop.
Dit doe ik overigens ook bij mensen die iets van mij kopen en stel ze dit altijd voor om het gevoel te geven dat de verkoop safe is. Een tip dus!
Als je het verder niet vertrouwd kun je ook altijd voorstellen om het ding dat je wilt kopen op te halen, vaak haken ze daarna meteen af.
Doe wel aangifte want dan kan Marktplaats stappen ondernemen om de persoon van de site te verwijderen ook al biedt dat weinig soelaas, maar de tijd dat deze ratten even verwijderd zijn betekend dat ze ook minder mensen in die tijd hebben kunnen oplichten.

Heb iets soortgelijks mee gemaakt maar dan via de Belgische 2dehands site, ook met een vreemd banknummer. 2dehands heeft nooit ook maar 1 stap ondernomen om te helpen of dergelijke. voelde mij er hele tijd stom en dom door dat ik mij laten vangen had.

Ik vraag altijd om het af te halen ookal doe ik dat niet. Als ze dan al afhaken weet je genoeg.
als t om relatief kleine bedragen gaat durf ik t zonder paypal, maar anders altijd paypal en geen friends and family.
als de verkoper er vervelend om doet haak ik af: geen paypal, geen deal. Als ie enkel friend and family wil haak ik af.
dezelfde week krijg ik vaak een bericht dat ik contact had met n fraudeur via de website.

ben echter wel,gescammed vorig jaar via FB om een ticket te kopen… en zo dom, want die verkoper en paypal eigenaarsnamen hadden duidelijk rood licht moeten geven, maar ik had haast ( ticket was dezelfde dag geldig als de aankoop)

Ga er altijd vanuit dat t een scam is, en laat je via info overtuigen dat t safe is. Als t onder de normale vraagprijs zit, is het heel vermoedelijk een scam sowieso.

Ja is klote maar uiteindelijk heb je gedaan wat je kon. Het is mij 1x overkomen via marktplaats en dan kom je er achter dat je op geen hulp kan rekenen van marktplaats, de bank of de politie. Netjes online aangifte gedaan en een melding gemaakt bij de bank. Van de online aangifte krijg je na een tijdje een automatisch bericht dat hier niets meer mee wordt gedaan. Marktplaats neemt 0 verantwoordelijkheid, als ik een melding maak van verdachte adverteerder blijft deze advertentie rustig een paar dagen online staan.

Alles boven een x bedrag haal ik nu persoonlijk op. Soms zie ik iets leuks maar laat het lopen i.v.m. de afstand.

Ik haal ook persoonlijk op.En liefst in mijn provincie,als het te ver is ga ik niet ook al is het een buitenkansje, want ik weet dat die kansen er toch komen dicht bij huis.Ja,geduld hebben is de kunst.

Sorrie om dit te horen. Is wel ruk natuurlijk.

Ik ben nog nooit opgelicht.
Haal nooit op want dat gaat niet.
Als iets te mooi is om waar te zijn dan: is het te mooi om waar te zijn.

Ads met lage prijs en bieden uit is al vaag.
Historie en recenties van verkochte dingen.

Ik telefoneer vaak met de verkoper.
Kijk dat een advertentie er wat lager op staat.
En kijk goed hoe de communicatie gaat.

1x wel in onderhandeling voor een matrix brute voor 1000 euro. Goed langzaam over gedaan en toen bleek het een oplichter.

Heb iets soortgelijks mee gemaakt maar dan via de Belgische 2dehands site, ook met een vreemd banknummer. 2dehands heeft nooit ook maar 1 stap ondernomen om te helpen of dergelijke. voelde mij er hele tijd stom en dom door dat ik mij laten vangen had.
2dehands was wel erg snel om mijn advertentie ZEVEN KEER OP RIJ te verwijderen omdat ze dachten dat ik een geladen citybuster atoombom verkocht, ook al is het idee op zich absurd, stond er in hoofdletters "INERT" in de titel en zag je ze op de foto's opengesneden en leeg. Dus als dit dezelfde mensen zijn die iets tegen oplichters moeten ondernemen...

Wat wel enigszins werkt op die sites: als je via chat contact hebt en die advertentie/persoon wordt meermaals gemeld, krijg je automatisch een waarschuwing. Dat heeft me al eens geholpen in een twijfelsituatie.

Been there, helaas. Spul aangeboden via een gekraakt account (bij Kleinanzeigen). Communicatie ging prima, maar trapte wel in de Paypalroute. En pas na een dag melde Kleinanzeigen dat het om een gekraakt account ging. Nooit meer wat van gehoord, alhoewel het spul daarna af en toe nog opdook in (waarschijnlijk) andere gekraakte acocunts (met dezelfde foto's en beschrijving). Marktplaats, Ebay, ze doen allemaal heel stoer met oplichtersaanpak, maar als puntje bij paaltje komt zijn ze plots slechts 'bemiddelaar' tussen vraag en aanbod.

Ophalen is in het buitenland nu eenmaal lastig (of het niet waard). Ik vraag nu altijd naar nwe foto's met de volumknop (oid) op drie uur bv, en het serienummer. Maar het blijft een risico

Echt klote. Heel toevallig dacht ik vorige week er nog aan om een draadje aan te maken over alle goedkope Syntakts die momenteel op MP staan aan te maken. Goedkoopste die ik zag was nu 600 (iemand in groningen) wat me al verdacht laag leek gezien het een vrij recent ding is.

Bij dingen die te goedkoop worden aangeboden moet je jezelf altijd in de alert stand zetten.
In mijn geval ging het niet om een aanbieding, maar om een zelf gezetten gezocht advertentie en weet nu dat je dan helemaal moet oppassen.

Ontzettend klote, leef met je mee.

Het geeft me de rillingen wat criminelen met hulp van AI nog allemaal gaan bekokstoven.. dan helpen zelfs sommige (nu nog goeie) tips ook niet meer.

Ik stel voor mezelf inmiddels, alles boven de ~100 is ophalen.. maar dan nog kan ik geript worden ter plaatse, als ze me echt willen pakken lukt het vast wel. Misschien een technisch gesprek over t apparaat, maar ook dat kunnen ze opzoeken online.

Het meest frustrerende was dat ik zijn bankrekeningnummer had en die ING getipt had en die deden niks.
Dit terwijl deze bank een rechtszaak heeft verloren in een oplichtingszaak omdat deze te weinig deed tegen oplichters.
Maar het idee al dat een bank voor de rechter staat omdat deze niks onderneemt tegen oplichters..
Die rechtszaak ging wel over meer dan 1000 euro en voornamelijk over de zorgplicht die een bank heeft voor een bedrijf wat anders werkt dan voor consumenten. Als je voor iedere kruimeldief die probeert marktplaats koopjesjagers voor 100 euro een poot uit te draaien actie moet ondernemen kost dat gewoon handenvol geld.
Je krijgt dan ook de vervelende situatie dat je oplichting 'andersom' mogelijk maakt (bv snel een verkoper als oplichter aanmelden na ontvangst van goederen of proberen je concurrentie op de zwarte lijst te krijgen...)

Heb zelf ook ooit een mp gesprek afgebroken voor een Elektron doos. Prijs was (te?) goed, maar die gast zat er alleen maar op te hameren om snel de koop rond te krijgen en negeerde mijn vragen dus dat was einde oefening. Uiteindelijk lokaal iets gevonden voor dezelfde prijs dus geduld loont inderdaad.

Die rechtszaak ging wel over meer dan 1000 euro en voornamelijk over de zorgplicht die een bank heeft voor een bedrijf wat anders werkt dan voor consumenten. Als je voor iedere kruimeldief die probeert marktplaats koopjesjagers voor 100 euro een poot uit te draaien actie moet ondernemen kost dat gewoon handenvol geld.

Het punt is echter dat deze kruimeldieven geen kruimeldieven meer zijn wanneer deze honderden slachtoffers oplichten.

Het is juist precies die truc met deze oplichtingen om het zo rond de 100 tot 200 euro te houden. Ze weten daarbij ook dat gedupeerden bij lage bedragen vaak toch geen aangiften doen vanwege het hier al genoemde lage pakkans omdat justitie geen prioriteit heeft met oplichtingszaken, want het is tenslotte toch je eigen schuld redenatie.

Het lijkt dan wel weinig 100 euro om aan te pakken 'en dat klopt als het om slechts een persoon gaat', maar het zijn honderden personen die op deze wijze opgelicht worden dagelijks, wekelijks of maandelijks en dan geven de cijfers al een heel ander plaatje. Dan gaat het uiteindelijk om vele duizenden euro's die deze oplichters binnenharken.

Komt bij dat het vaak gaat om zgn. geldezels die hun bankrekening beschikbaar stellen aan criminelen en zo blijkt door de lakse houding van sommige banken vrijwel risicoloos.
Deze geldezels misbruiken hun bankrekening en dat is ook tegen de regels van een bank in tenslotte.
Genoeg reden voor een bank om deze criminelen aan te pakken en dat kan al via een speciale procedure.
Wanneer dit ingezet is raakt een geldezel zijn rekening kwijt en komt op een zwarte lijst te staan. Bedenk daarbij het afschrik-effect dat dit teweeg kan brengen.
Tenslotte wanneer je geen bankrekening meer hebt kun je ook nergens meer aan deelnemen en heb je echt een heel groot probleem. Dat weet iedereen.
Ik weet zeker dat vele potentiële geldezels twee keer zullen nadenken of dit het wel waard is.

Je krijgt dan ook de vervelende situatie dat je oplichting 'andersom' mogelijk maakt (bv snel een verkoper als oplichter aanmelden na ontvangst van goederen of proberen je concurrentie op de zwarte lijst te krijgen...)

Dan moet zo'n persoon dat wel kunnen bewijzen en aangezien elke deal gepaard gaat met chat communicatie vooraf via Marktplaats lijkt me dat erg onwaarschijnlijk om op te voeren.
Nog los daarvan ben je zelf ook strafbaar bezig met dit soort fratsen.

Heb zelf ook ooit een mp gesprek afgebroken voor een Elektron doos. Prijs was (te?) goed, maar die gast zat er alleen maar op te hameren om snel de koop rond te krijgen en negeerde mijn vragen dus dat was einde oefening. Uiteindelijk lokaal iets gevonden voor dezelfde prijs dus geduld loont inderdaad.

Ja dat is het gewoon, geduld is een schone zaak.
Gelukkig overkomt je een oplichting maar een keer (bij de meeste mensen dan..) want de volgende keer ben je gewoon alerter.
Je gaat na een oplichting ook meteen inzien welke fouten je gemaakt hebt, want die worden dan ineens zichtbaar en dan zie je wat je had moeten doen toen bleek dat de persoon toch wel heel erg aardig en glad was en dat sommige dingen toch niet echt bleken te kloppen of dat je gevoel al meteen zei "hou er maar mee op".

@Zwerver789 Sterkte!
Ik heb even een Syntakt gehad. Schrale troost, het is jammer dat de analoge oscillators niet goed tracken... (vals worden bij hogere noten). Verder wel bruikbaar voor bassen of percussie/drums waar atonaliteit minder een issue is.

Toen ik em net weg had gedaan kwam ik deze tegen.. en even aan de zaagtand gevoeld. Verkoper had zelfs een foto gestuurd met een (zogenaamd handgeschreven briefje)... het plaatje is nu niet meer te zien in het topic.. maar je moet gewoon zo ontzettend goed uitkijken..

Back