Pas op met sommige rubrieksadvertenties uit Duitsland

burnberlinburn

Stamgast
Lid sinds
1 augustus 2009
Berichten
475
Wees alstublieft voorzichtig! Het aantal frauduleuze rubrieksadvertenties is in Duitsland enorm toegenomen. Laat een patch onder je naam opslaan, laat de potentiometers in een bepaalde stand draaien (bijvoorbeeld afwisselend van links naar rechts of iets dergelijks). Beste via live video.
 
Paar maanden terug ook bijna opgelicht op Kleinanzeigen. Alles klopte. Gitaar die aangeboden werd in een accountnaam van iemand die na googlen wel degelijk 'n gitarist was. Account ook positieve feedback. Prijs was niet overdreven goedkoop.. misschien 90% van normaal.
Aangeboden object wordt wat schaarser en zie je niet zo vaak te koop (blauwe uitvoering). De specifieke vragen die ik stelde over het object werden niet of verkeerd beantwoord. Na een paar vergeefse pogingen kreeg ik het bericht dat het account was gehackt (zie hieronder).. maar crap ey.. echt heel listig uitgewerkt en je moet jezelf dan best in de hand houden om er toch niet in te trappen dan, vooral als je iets graag wilt kopen.

Ben het helemaal eens met het vragen om live video via een of ander medium.. maar sommige legitieme verkopers kunnen, of doen dat liever niet en dan ontneem je je toch de kans iets te bemachtigen wat echt te koop is.


Kleinanzeigen scam.png
 
De advertenties worden echt "beter". Accounts worden gehackt, en dan hebben de oplichters ineens oude profielen met veel positieve recensies. Wees voorzichtig.
 
Daarom, maak n deftig paswoord zodat je zelf geen bron wordt.
goeie tips!
 
Bedankt voor de tip!
Ik zat zojuist even op m'n Marktplaats account te kijken en schrok dat de laatste wachtwoord-update alweer dateert uit 2017. :stupid
Snel veranderd in een nog wat complexer wachtwoord.

Laatst ook weer een oplichtertje betrapt op MP die een Cloudburst te koop had staan.
Contact opgenomen en meneer kwam al meteen met het oude trucje op de proppen "ik kan mijn bankgegevens niet koppelen door fout van MP.. of ik niet even via een omweg kon betalen".
Meteen MP geattendeerd op deze oplichter en ik zag dat hij alweer verwijderd is. Helaas waarschijnlijk inmiddels alweer opererende onder een ander account.
Maar inderdaad, je kunt het ze zo moeilijk mogelijk maken en dat begint al bij jezelf door je wachtwoorden te blijven updaten om de zoveel tijd.
 
Ik kende het "oude trucje" helemaal niet, maar gisteren heb ik iets gekocht op marktplaats.nl en als betaalmiddel werd alleen IDEAL aangeboden. Ik kon dit ECHT niet koppelen aan mijn Duitse bankrekening omdat IDEAL niet werkt met mijn bank. Maar de verkoper ging akkoord met de IBAN, ik hoop dat alles goed gaat. Ik heb nog nooit een slechte ervaring gehad met mensen uit NL, altijd heel leuk uit het gesprek, apparaat goed, goed verpakt. In tegenstelling tot sommige van mijn landgenoten of die hier in Duitsland zo rondspringen.... Maar nu naar schatting 20% van de rubrieksadvertenties.de nep is, overweeg ik al om vooraf te bellen en mijn stem op te nemen. De ID's zijn sowieso niet echt.
 
iDEAL is inderdaad een probleem als je geen Nederlander bent. Als ik als Belg iets op MP koop, moet het ook altijd via IBAN overschrijving. Maar dan wel gewoon een overschrijving, geen koerier/western union/postduif oid.
 
Het kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Overigens is wachtwoord veranderen geen nuttige maatregel want natuurlijk gebruik je voor iedere site een uniek wachtwoord.
 
Er staat een Tetra online voor 230 Euro - maar die verkoper stuurde een fototje ter verificatie dat de advertentie echt is, die zó duidelijk gefotoshopt is! Niet doen dusssss...

links op de schermafbeelding zijn advertentiefoto, rechts de foto die hij mij stuurde
 

Attachments

  • Screenshot 2023-08-03 at 15.49.10.png
    Screenshot 2023-08-03 at 15.49.10.png
    760,9 KB · Bekeken: 164
Er staat een Tetra online voor 230 Euro - maar die verkoper stuurde een fototje ter verificatie dat de advertentie echt is, die zó duidelijk gefotoshopt is! Niet doen dusssss...

links op de schermafbeelding zijn advertentiefoto, rechts de foto die hij mij stuurde
Dat is wel echt een hele slechte fotoshop zeg! :D
 
Er staat een Tetra online voor 230 Euro - maar die verkoper stuurde een fototje ter verificatie dat de advertentie echt is, die zó duidelijk gefotoshopt is! Niet doen dusssss...

links op de schermafbeelding zijn advertentiefoto, rechts de foto die hij mij stuurde
Slechts 1 foto dus dat zegt genoeg.
Vraag altijd meerdere foto's in verschillende poses.
 
Back
Top