Alweer een nieuw nummer (weer hiphop)

Dilago

Ouwe rot
Lid sinds
20 juni 2003
Berichten
1.709
Locatie
burgum
Een ouwe maat waar ik vroega mee begon met rappen wil de mic ook wel weer eens oppakken.
Destijds produceerde hij ook maar is alles kwijtgeraakt door een crash.

Er was nog een loop met drums op youtube waar ze kort een stukje Engels op rapten en die heb ik gesampled waar ze even stil waren.
Vervolgens heb ik er wat soul vocalen overheen gezet om het op te leuken en raps opgenomen. Het tweede vers heb ik geschreven voor mijn maat.
Ik hoop dat ie zich er ook werkelijk toe zet, de wil is er maar of de weg er ook is? Nou ja, anders laat ik het zo. ;)
 

Attachments

  • dr doombeat.mp3
    3,3 MB
Thanks allemaal! De loop is helaas niet van mezelf, de oorsprong is zoek en ik betwijfel dat mijn ouwe maat zich ertoe zal zetten de verse op te nemen die ik voor hem geschreven en opgenomen heb. Door gebrek aan inzet en motivatie van zijn kant liep onze samenwerking destijds al op niks uit. Het enige dat hij gepost heeft in de afgelopen 30 jaar is deze loop en daar heeft ie met een andere maat welgeteld anderhalve minuut op gerapt. Dus vind je het vreemd dat ik twijfels heb of hij gaat tapen? Punt twee is dat ik ook niet weet of hij me de beat wel laat gebruiken zonder zijn aandeel. Dat wordt dus wachten op Godot.

Kortom, ondanks dat ie erg vet is parkeer ik deze track noodgedwongen even. Mocht iemand de herkomst van de main sample weten houd ik me zeer aanbevolen want dan bouw ik de beat zelf wel en credit mijn maat voor de vondst van de loop. Of hij moet gewoon gaan tapen natuurlijk, dat heeft de voorkeur sowieso maar ondanks zijn letterlijke woorden 'ik wil me er wel toe zetten' gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren. Al jullie crate diggers, wie helpt me uit de droom vanwaar de sample is? Hij schijnt uit de 60's te komen.
 
Nou ik hoorde toevallig een stukje radio bij mijn moeder en dacht: 'wacht eens even, dat klinkt bekend!' En ja hoor, heb 'm gevonden!



Nu kan ik zelf deze beat ook wel in elkaar zetten. Heb de helft er sowieso al zelf bij gedaan en zo is er mixtechnisch wat meer mogelijk!
 
Het woord karavan heb ik kunnen verstaan omdat het een lang woord is. Op dezelfde manier waarop ik het woord Jeruzalem ooit een keer uit een galmkerk op-pikte. De rest is `gooi-maar-in-m`n-pet`
Het woord caravan zit er niet in! ;)

De tekst gaat over hoe ik vroega begon met rappen met m'n ouwe maten, beetje down memory lane dwellen. Met Fries blijf je houden dat menigeen het niet verstaat maar desgewenst zijn er cursussen om het te leren begrijpen! :D
 
Oh is het Fries? Nou ik ben wel wat gewent om m`n oren te `tunen` naar eigenaardige uitspraken.
Maar ik vind het toch ontzettend leuk al die dialecten.
Eén op één kan ik meestal heel goed converseren.
Deze ochtend een WestVlaming gehoord waar ik ook geen chocola van kon maken maar hij had wel een leuke atitude een ander woord kan ik ook niet verzinnen.
Hij had een goede lichaamstaal en mooie klanken.
Terwijl het eén op één weer prima ging wat begrip betreft.
De gewesten van de Nederlandse taal liggen ook redelijk ver uit elkaar.
En zelf LAL ik er ook maar een eind op los.
Blijkend uit het volgende filmpje nog niet eerder aangeboden hier.
Het is meer een protest tegen de verwachte collectieve betalingen die geeist worden vanwege de vermeende daden mijn
Bed-bet-overgrootvader koningklijk pas nog ondersteept.
 
Oh is het Fries? Nou ik ben wel wat gewent om m`n oren te `tunen` naar eigenaardige uitspraken.
Maar ik vind het toch ontzettend leuk al die dialecten.
Eén op één kan ik meestal heel goed converseren.
Deze ochtend een WestVlaming gehoord waar ik ook geen chocola van kon maken maar hij had wel een leuke atitude een ander woord kan ik ook niet verzinnen.
Hij had een goede lichaamstaal en mooie klanken.
Terwijl het eén op één weer prima ging wat begrip betreft.
De gewesten van de Nederlandse taal liggen ook redelijk ver uit elkaar.
En zelf LAL ik er ook maar een eind op los.
Blijkend uit het volgende filmpje nog niet eerder aangeboden hier.
Het is meer een protest tegen de verwachte collectieve betalingen die geeist worden vanwege de vermeende daden mijn
Bed-bet-overgrootvader koningklijk pas nog ondersteept.

Ja eens met één op één zo bleek een West- of Oost-Vlaming prima mijn Friese dialect te verstaan en ik zijn dialect ook.
Althans dat dachten we beide maar of het ook echt zo was weet je nooit zeker wanneer je met twee man bent.
 
Ja eens met één op één zo bleek een West- of Oost-Vlaming prima mijn Friese dialect te verstaan en ik zijn dialect ook.
Althans dat dachten we beide maar of het ook echt zo was weet je nooit zeker wanneer je met twee man bent.

Kan zijn omdat beiden talen van de Kelten afstammen (Evenals Whales).
Nederlands stamt af van de germanen. Het fijne weet ik er niet van hoor.
 
Ja eens met één op één zo bleek een West- of Oost-Vlaming prima mijn Friese dialect te verstaan en ik zijn dialect ook.
Althans dat dachten we beide maar of het ook echt zo was weet je nooit zeker wanneer je met twee man bent.
Ja het is wel lachen af en toe. Zo heb ik het wel meegemaakt Dat iemand uit Friesland naar het zeer laat (taaltechnisch) ontsloten GoereeOverflakee kwam, pas in de jaren`70.
Ze spraken allebij een oude vorm van het Nederlands met overeenkomende woorden. Beetje ouderwets-netjes in het zwart geklede-boertjes`
Het ging een tijdje goed bij het `aeres vraechen naer the ghoede weeg` tot ze in de Babilonische spraakverwarring kwamen.
Toen moesten ze wel weer overschakelen naar begrijpelijk Nederlands.
Muzikaal
Ook wel een IDEE om volslagen onverstaanbare klanken steeds verstaanbaarder te maken met herhalings overgang van klank veranderend of juist ook eens omgekeerd als ware het poezie.
Verschillende geslaagde Newbeat voorbeelden (voorloper van house) heb ik hier van gehoord die ik wel succesvol vond.
 
Dilago schreef:
weet je nooit zeker wanneer je met twee man bent.
Met twee : de éen en de ander , is juist makkelijker, Dan stel je controlle-vragen. Met meer is het nog verwarrender / complexer. Of men moet veinzen / zich groot houden , het allemaal te snappen. Als alleen toehoorder. Hoewel als er een vertaler tussen zit . . . .
 
Dilago schreef:

Met twee : de éen en de ander , is juist makkelijker, Dan stel je controlle-vragen. Met meer is het nog verwarrender / complexer. Of men moet veinzen / zich groot houden , het allemaal te snappen. Als alleen toehoorder. Hoewel als er een vertaler tussen zit . . . .
Klopt nou dan kan ik bevestigen dat we elkaar verstonden. Ik kan daar dus ook mijn album releasen!
 
Kan zijn omdat beiden talen van de Kelten afstammen (Evenals Whales).
Nederlands stamt af van de germanen. Het fijne weet ik er niet van hoor.
Nee Fries is ook een Germaanse taal. Ik denk dat de wiet hier aan heeft bijgedragen en dat je bij elkaar zit één op één en je woorden met handgebaren onderstreept verduidelijkt het ook vermoedelijk. Ik weet nog wel dat die Belg heel blij was dat ik zijn dialect verstond en voor mij is het ook het gemakkelijkst om Fries te praten. Zo spannend is het niet, als je een avondje met me zit dan versta je het meeste al, het lijkt veel op Nederlands en Engels. Het is dat ik het 't makkelijkst mijn mond uit krijg anders had ik wel een internationalere taal gekozen om in te rappen. Maar al die Nederlandse rappers in het Engels zijn het net niet, dus dan maar Fries.
 
Accent / dialect / bijzondere woorden / het gebruik van buitenlandse woorden / begrijpelijkheid / intonatie / rekening houden met de akoestiek van de ruimte waarin je spreekt / articulatie / volume /
uithoudingsvermogen / klank kunst / muzikaliteit / enz.
`K zou zeggen maak er wat van. !

Zelf ben ik dol op allerlei accentjes van alle mogelijke talen die ik tot vermoeiends toe eenvoudig na probeer na te papegaaien.
Dat is ook de goede manier om een buitenlandse taal te leren spreken.
Het Fries accent kan ik feilloos na doen alleen ken ik niet genoeg woorden. Behalve de meest bekende woorden zoals Lieouwert en net (Leeuwarden + niet)
ook zinsopbouw en woordvolgorde kan iemand door de mand doen vallen.
Tegenwoordig erger ik mij niet meer aan mijn domheid daar over.
Wetende dat het onmogelijk is alle talen goed te kunnen spreken.

Ben benieuwd naar de volgende versie van `d`Uwen` = joe = jouw Friese rap.
Maar doe het dan niet als die Fransozen die alle woorden achter elkaar plakken dat mag dan wel stoer klinken maar voor de meesten onverstaanbaar.
 
Back
Top