Alternatieve Sounds in Yamaha AWM Voice Packs

Takegawa

Ouwe rot
Lid sinds
14 februari 2015
Berichten
1.035
Ik zoek iemand die het leuk vind me te helpen/adviseren met het realiseren van alternatieve samples te bakken voor in Yamaha AWM Voice packs die gebruikt worden voor Electone orgels (en dus ook voor in mijn rare-as-hen's-teeth Yamaha AVX-1 AWM Expander). Ik heb een aantal extra AWM voice packs kunnen kopen als donor cartridge, leek me een mooie eerste stap :) Vanaf hier ben ik lost, eerlijk verhaal toch? Zit hier gewoon een EPROM'metje in waar je een nieuwe in kan solderen? Wat voor formaat wordt hier eigenlijk gebruikt? Zijn die samples speciaal gecodeerd? Je hoort; ik heb er de ballen verstand van ;) Iemand ervaring? Voordat ik deze openbreek met het risico op onnodig slopen... (boel zit vastgezet met oog op de eeuwigheid).

Ben benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan/wil roepen :)

Mooie warme dag!
 
Zoek je specifiek AWM, AWM2 of beiden? Ze zijn op PCM gebaseerd en als je een uitgebreide synth zoals een S80 neemt zie je (grotendeels) welke parameters er allemaal beschikbaar zijn, maar of het protocol ergens publiek beschikbaar is weet ik niet.
 
Zoek je specifiek AWM, AWM2 of beiden? Ze zijn op PCM gebaseerd en als je een uitgebreide synth zoals een S80 neemt zie je (grotendeels) welke parameters er allemaal beschikbaar zijn, maar of het protocol ergens publiek beschikbaar is weet ik niet.
De AVX-1 kan alleen AWM aan, geen AWM2 :)

"Het Protocol"... daar ben je mij al kwijt ben ik bang ;)
 
Het protocol* is de omschrijving van hoe een bestand eruit ziet. Meestal gaat het om een "header" welke informatie bevat (kan bv een bestandsnaam, lengte, defaultwaardes etc zijn), en dan de bulk van de eigenlijke data waarbij je ook moet weten hoe die gecodeerd is. Als nergens online te vinden is hoe een AWM bestand er intern uitziet, ga ik je niet verder kunnen helpen. Dan zou iemand al AWM data moeten gaan reverse-engineeren.

*misschien niet de meest juiste bewoording, "protocol" wordt eerder gebruikt om een communicatie te omschrijven. Ik bedoel een omschrijving van de inhoud en opbouw van het bestandsformaat.
 
Het protocol* is de omschrijving van hoe een bestand eruit ziet. Meestal gaat het om een "header" welke informatie bevat (kan bv een bestandsnaam, lengte, defaultwaardes etc zijn), en dan de bulk van de eigenlijke data waarbij je ook moet weten hoe die gecodeerd is. Als nergens online te vinden is hoe een AWM bestand er intern uitziet, ga ik je niet verder kunnen helpen. Dan zou iemand al AWM data moeten gaan reverse-engineeren.

*misschien niet de meest juiste bewoording, "protocol" wordt eerder gebruikt om een communicatie te omschrijven. Ik bedoel een omschrijving van de inhoud en opbouw van het bestandsformaat.
Ik ga er eens induiken, dank voor je geduldige uitleg :D
 
moet je niet de eeprom uitlezen en dan met binwalk bestuderen.
als het raw audio is kun je het formaat achterhalen.

 
Veel informatie en m'n hoofd duizelt flink. Ik denk dat ik moet concluderen dat ik m'n vingers heb gebrand aan iets wat duidelijk te hoog gegrepen is voor me...
 
Het is zeker een complexe aangelegenheid, en het feit dat schijnbaar nog niemand AWM ontleed heeft (zelfs met TNW zijn ze er blijkbaar nog niet, en dat is niet hetzelfde) maakt het veel complexer. Het is niet gewoon een WAV file met de juiste bestandsnaam ofzo. :)
 
Back
Top