polymoog resonators --- wow!

Ik heb zo iets al ooit eens gemaakt [ filmpje is ook al aardig oud ].
Maar zoals patat hierboven al verteld, het is gewoon een multiband parametrische equalizer, en ook op andere manieren te realiseren.
In het verleden waren een paar aanbieders voor een kit, dat is nu dus na wat zoeken ook alweer een stuk minder zie ik JSI SYNTH

Ook had je vroeger grafische eq die net een stukje verder konden dan de standaard eq's ,of was dit intern met een truukje aan te passen, en dan kom je aardig in de buurt van het gezochte geluid.

Voor de fans van vst is er ook wat te krijgen.
 
Die JSI synth ziet er goed uit maar bieden geen panel aan.
Of toch wel? Heb ze ff gemailed.
Past in deze case HAMMOND 1441-9BK3

Het voordeel is denk ik de opstelling met de faders.

Ja het is een parametrische eq maar hij klinkt erg goed en de banden lijken goed te zijn opgezet voor de juiste vowels.
En hij klinkt geweldig.

Voor eurorack ga ik deze resonator bouwen: Resonate — Nonlinearcircuits

Maar de polymoog resonator met de faders zoals JSI aanbied lijkt me heel aantrekkelijk om synths door te halen en in de feedback loop van cabinets.
 
Laatst gewijzigd:
In m'n Tascam PE-40 zitten er vier (elk met 4-bands parametrische EQ met regelbare req, reso, en gain + HPF (2 fixed freqs) en 15K LPF). Maar toch klinkt het niet zo soepel als met schuiven. (Plaatje is niet van de mijne).

tascam-pe-40-451977.jpg
 
Ja lijkt me ook maar de Polymoog resonator met schuifje lijkt me al heel cool.
Wellicht wat vactrols toevoegen?
Een fixed filterbank doet ook wel een beetje van deze sound lijkt me.
 
Ja, ik was destijds verbaasd hoe effectief een fixed filter bank was op een Teisco 110F. Maar die 'ontdekking' zegt misschien meer over mij.
 
Polymoog is sowieso een heel vet ding. Prachtig instrument.

Dat filter los zou ik zelf ok wel interesse in hebben.
 
Ik heb contact met een engineer (Dusan) hier in Praag en die heeft een Polymoog en een resonator gemaakt die is geinspireerd door het werk van J. Haible

Wellicht als er meer mensen intresse hebben kan ik vragen voor korting als we er meerdere kopen.

Hij vraagt er 420 euro voor en het is een stereo unit of je kan 6 banden in mono gebruiken.

Ik ben gaan zoeken naar de polymoog resonator door zijn advertentie.

Hoop dat ik bij aankoop langs kan gaan en een Polymoog kan horen.


Zie:


1684260619406.png
 
Ja, ik was destijds verbaasd hoe effectief een fixed filter bank was op een Teisco 110F. Maar die 'ontdekking' zegt misschien meer over mij.
Nou dat had ik ook. Ik had er 1 in mijn Eurorack die ik 16 jaar geleden had gekocht en dacht altijd dat het een minderwaardige module was.
Toen later heb ik geleerd hoe je dikke rauwe drum and bass bassen maakt door een deel van het signaal door een fixed filter bank te laten lopen.
Maar ook hoe je een drone mooi kan manipuleren.

Ik heb ook 2 doepfer A127 wat 3 bandpass of lowpass filters in parallel zijn wat ook een resonator is.

Maar wat de Polymoog resonator doet is wel echt next level.
Ik heb nog nooit eerder zulke realistische sounds uit subtractieve synths gehoord,

Ik heb ook benieuwd hoe dit naast synth op een Rhodes of Gitaar klinkt.
 
Wow het hele vowel verhaal brengt me op een nieuw inzicht dat die vowel resonaties zijn die ook het belangrijkste element voor timbre vormen. sterker nog die zijn het timbre.
Zo heeft een blaas instrument maar weinig vowels (resonanties) maar een viool just veel en die veranderen over tijd.
Zo zijn de frequenties van vowels tussen mannen vrouwen en kinderen anders maar de verhoudingen zijn hetzelfde.

Nu heb ik altijd gezegt dat ik denk dat er muziek zit in de woorden die we spreken. Dat die toon belangrijker is dan alleen het woord en dat die toon het meest van gevoel overbrengt.
Zo kun je de stelling "ik vind jouw lief" op een kalme manier zeggen maar ook op een bedreigende manier.
Muziek word gevoelt en begrepen en het maakt niet uit welke taal je spreekt.
Herrmann von Helmholtz heeft met een stemvork de juiste noten van vowels bepaald.

Herrmann von Helmholtz leaves a grand scientific heritage. His Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische Grundlage der Musik [On the sensations of tone as a physiological basis for the study of music] 2 (Helmholtz, 1863) turned out be one of the most influential works on acoustics and music perception ever written.


lijst met formats voor instrumenten

Ref.: J. Sundberg, "The Acoustics of the Singing Voice," Scientific American, March 1977, pp. 82-91.

Formantheedheadhadhodhaw'dwho'd
MenF1270530660730570300
F22290184017201090840870
F3301024802410244024102240
WomenF1310610860850590370
F22790233020501220920950
F3331029902850281027102670
ChildrenF137069010101030680430
F2320026102320137010601170
F3373035703320317031803260
 
Dat ding wat in die polyfone modulaire Korgs zit werkt toch ook zo ongeveer?

Klinkt wel beter dan een beetje EQ uit een mixer
 
Heb er ff over nagedacht maar ik kan mijn geliefde TC Electronics dual parametric EQ niet in Highpass of Lowpass schakelen. Er zijn wel para eq's het een high en lowpass maar die zitten appart en niet op de parametrische banden.
Dus daar zijn alle parametric banden dus bandpass filters (bell).
Daar kun je wellicht sommige van die sounds mee maken maar niet alle als je bv 3x highpass of lowpass nodig hebt.
Dus de Polymoog resonator is niet zomaar een parametrisch EQ het is een resonator, maar een vrij flexibele.

Maar wat ik hier ook interessant aan vind is het idee dat ieder instrument zijn eigen resonantie banden heeft die het timbre bepalen en dat lijkt me iets waar je dan weer mooi mee kan mixen.
Ik wil daar eens meer op gaan letten bij het mixen.
Dan kun je ook als je met puur synth sounds werkt hun timbre accentueren gebasseerd op de resonaties van een orchestraal instrument wat het meest in de buurt komt.
Daar kun je natuurlijk ook in de sounddesign fase weer gebruik van maken.
 
Back
Top