Roland groovebox patterns (MC-307)

Groene ridder

Ouwe rot
Lid sinds
13 juli 2006
Berichten
1.099
Locatie
België
Hallo, vroeger had ik een Roland Groovebox: de MC-307 en ik heb er vele jaren plezier aan gehad (in tegenstelling tot de MC-808).
Het leuke aan de MC-307 vond ik de krachtige synthesizer en goede voorgeprogrameerde patterns.
Ondertussen heb ik al mijn synthesizers al lang geleden verkocht.
Ondanks tijdgebrek experimenteer ik soms nog met software synthesizers en vroeg me af of de patterns van de MC-307 ergens online staan?
Is er ergens een online databank met deze groovebox patterns (percussie, bass, synths, etc...)
Het enige wat ik terugvind is de handleiding waarin achteraan de makers van de patterns staan.
 
ja, da's ni te doen,, om mc-307 samples te zoeken,,

gewoon dan eventueel zelf samplen,,,, met zoveel drumkits, synth patterns, en ook nog eens zoveel sample kit presets,,
 
ja, da's ni te doen,, om mc-307 samples te zoeken,,

gewoon dan eventueel zelf samplen,,,, met zoveel drumkits, synth patterns, en ook nog eens zoveel sample kit presets,,
Zou Pascal niet eerder de MIDI-data bedoelen van die patterns? Met een sequencer zijn die patterns makkelijk te kopiëren.
En dan passende samples zoeken om ze opnieuw af te spelen. Roland heeft meestal in de handleiding een overzicht van de nootnummers en de bijhorende samples voor de 'drumkits' zodat je de patterns kan afspelen met 'de juiste klanken'.
Uiteraard moet je dan wel iemand vinden die met zijn MC-307 die patterns opneemt.

En indien nodig kan je uiteraard ook die drumsamples opnieuw samplen maar wellicht vind je deze in heel wat andere Roland synths/drumcomputers terug.
 
Tja, in de handleiding staan inderdaad wel alle klanken en aan welke noot deze toegewezen zijn, maar niet de patterns.
Ik heb ooit wel eens zo'n pattern kunnen overzetten naar Logic, maar daar heb je dan weer de originele MC-307 voor nodig.
Nu, het is niet zo heel belangrijk. Eigenlijk meer nostalgie.
Ik heb een paar Youtube filmpjes van de MC 307 gevonden en wat oude opnames van de MC 307. Deze kan ik wat analiseren en misschien als voorbeeld gebruiken om iets nieuws te maken (wanneer ik voldoende tijd vind).
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ps: De autocorrectie in mijn eerste post heeft een foutieve aanpassing gemaakt: ik boedoelde niet de MC-80 maar de MC-808.
De MC 808 vond ik geen goede groovebox.
 
MC307 van MP halen, MIDI van de patterns opnemen, MC307 terug naar MP lijkt me de snelste oplossing.
 
Dit heb ik in het verleden ook gedaan met mijn MC-505. Midi opnemen op 1 spoor en dan splitten per miditrack. Die bestanden ben ik alleen helaas kwijt. De 505 heb ik nog wel, om dezelfde reden: nostalgie.
 
Er bestaat een editor voor deze Groove box waarmee je dat zou mogelijk zou zijn. Het proces om het uit te voeren schijnt wel bewerkelijk te zijn én je hebt natuurlijk nog steeds de box zelf erbij nodig. Misschien dat een eigenaar een sysex dump kan maken waar je misschien mee verder kan.
 
Zo ver ga ik me er niet in verdiepen. Al mijn synth-hardware heb ik reeds lang weggedaan. Ook midi-interfaces, kabels, .. Ik heb enkel nog mijn computer met Logic Pro en een oude niet gebruikte usb controller die stof verzamelt :)
Voor mij was het echt gewoon om te weten of er zo'n overzichten van patterns bestonden, maar dat is dan niet het geval.
Omdat het voor een groot deel nostalgie is, ga ik het houden bij het importeren van oude opnames.
Dankjewel voor jullie reacties.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Back
Top