Welke delay voor dit signaalpad en dubtechno geluid

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.271
Locatie
Grou
Hallo!

Ik wil mijn hardware setup gebruiken voor het maken van dub techno. De dub akkoorden mogen uit de (K)Arp2600 komen. Het signaal pad is nu:

2600 (VCA - mixer - reverb) --> stereo compressor --> studio mixer in.
Dit wil ik aanpassen naar
2600 (vanuit VCA of mixer) --> externe delay --> 2600 (mixer of reverb in)--> stereo compressor --> studio mixer in.

thumbnail_20230501_140125.jpg



Ik gebruik nu voor NI Replica met ongeveer dit soort instellingen voor dit soort sound:

replica.JPG


Nu naar de vraag.........welke hardare delay kan dit? De unit zal in ieder geval de audio via een stereo jack zowel moeten kunnen ontvangen als terugsturen. Daarnaast de eigenschappen van Replika zoals hierboven. Benieuwd naar jullie advies!
 
Het allerbelangrijkste wat ontbreekt aan deze delay vst, is de mogelijkheid om de delaytijden ietsje langer of korter te kunnen maken. Dit geeft het geluid meer rust of meer drive. Ook staan de delay’s dan niet exact gelijk met gewone geluiden, wat meer ruimte geeft. Perfectie is saai!

Hardware? De Eventide H90 moet dit kunnen.

Maar je hebt meer lol, imo, met Benidub hardware.
Digital Echo - Benidub Audio Electronics
Filtro - Benidub Audio Electronics
Het is wel mono.
 
ow shit overheen gelezen, maar is wel precies wat ie zoekt :)
Helaas pindakaas
 
De oude Roland RE-201 lijkt me een goeie, die werd vroeger veel voor dub gebruikt.
Denk dat die nieuwe Boss RE-2 space/echo/delay ook heel geschikt is als replica van die oude bak.

 
Mf104m
Of als het met een kleiner budget moet kom je met een boss DM2 ook een heel end. Je mist bij beide wel het filter dat de replica vst heeft.

Als budget niet uitmaakt, een space echo :) re501
 
De oude Roland RE-201 lijkt me een goeie, die werd vroeger veel voor dub gebruikt.
Denk dat die nieuwe Boss RE-2 space/echo/delay ook heel geschikt is als replica van die oude bak.



Bedankt voor de reacties. Ik heb al de voorbeelden bekeken. Wil er nog niet direct €500,- voor betalen en heb daarom de RE-2 gekocht.
 
Het allerbelangrijkste wat ontbreekt aan deze delay vst, is de mogelijkheid om de delaytijden ietsje langer of korter te kunnen maken. Dit geeft het geluid meer rust of meer drive. Ook staan de delay’s dan niet exact gelijk met gewone geluiden, wat meer ruimte geeft. Perfectie is saai!
FEEL: Turning FEEL clockwise adds a predelay to all delay repeats for a laid-back rhythmic feel. Turning it counter-clockwise works like a negative predelay, making the repeats sit slightly before the beat for a rushed rhythmic feel
 
De oude Roland RE-201 lijkt me een goeie, die werd vroeger veel voor dub gebruikt.
Denk dat die nieuwe Boss RE-2 space/echo/delay ook heel geschikt is als replica van die oude bak.

Of de nieuwe UAFX Galaxy 74:

 
Tc-electronics d2 ?
tweedehands ca 150 euro
oa multitap/ rythmische/ lange delaytijden etc
 
Moet het perse alleen delay zijn? Ik zelf ben aan het sparen voor een beebo. Dat is multi fx met allemaal modulaire Mutable instruments effecten erin. Klinkt erg goed in demo's.
 
Waarom sluit je de Arp in stereo aan ? Met die spring moet je dan blijkbaar oppassen want in mono valt die gewoon weg? Bij Dub denk ik aan space echo's en bbd delays, vaak mono ook, moet het te syncen zijn ?
 
De reverb kan stereo als je niet li/ re even hard zet , heb ik gemerkt
de kwaliteit ervan is trouwens niet heel super, beter externe reverb gebruiken
 
De reverb kan stereo als je niet li/ re even hard zet , heb ik gemerkt
de kwaliteit ervan is trouwens niet heel super, beter externe reverb gebruiken

1 signaal van die mono spring wordt waarschijnlijk geïnverteerd om pseudo stereo te maken op de Arp ... zet je de pan in het midden op de Arp val dit effect in mono geheel weg. Zet je er zoals in eerste plaatje een stereo delay op die precies gewoon als een mono delay gebruikt wordt(links en rechts dezelfde delay instellingen) ... dan krijg je ook een hoop "uit fase" reverb/delays erbij. Volgens mij klinkt dat door hoofdtelefoon niet zo leuk en kun je beter de Arp in mono gebruiken om zowel mono compatibel te zijn als andere narigheid te vermijden ...

Maar je kunt misschien evenzeer echte stereo dingen doen op de Arp? Ik ken hem niet zo goed ..
 
Laatst gewijzigd:
De arp kan veel, maar de stereomogelijkheden zijn niet waar de kracht ligt
ik gebruik er een externe ( stereoteverb pedaal ( digitech polaris ) bij

Denk dat behringer reverb pedaal en eventueel delaypedaal ( wel wat korte tijd) al een fijne aanvulling zou zijn erbij ( beiden 30-50 euro ca)
 
Back
Top