Record Store Day 2023

Record Store Day 2023
Geplaatst door bombario
Wereldwijd
Dinsdag, 18 april, 2023 - 12:00
Tot: Dinsdag, 18 april, 2023 - 13:00
(---)
Categorieën

Aankomende data
Alle tijden worden weergegeven voor tijdzone: Europe/London

Dit event is afgelopen
Kan best leuk zijn, paar jaar geleden in Tilburg bij een unplugged optreden geweest in een platenzaak. Was erg gezellig. Verder kom ik sowieso nooit in platenwinkels dus deze editie zal wel weer aan mij voorbij gaan zoals gebruikelijk.
 
Dat klopt maar omdat er met/door RSD zoveel represses (van veelal oudere muziek) op 1 moment in het jaar klaar moeten zijn (in combinatie met beperkt pers capaciteit) verstoort het de volledige productie.

Gekke vraag misschien, maar waarom is die capaciteit niet groter? Ik wacht al 6 maanden op een LP die ik vooraf heb betaald.
 
Ik had als kind 'Tommy' van The Who. Die kon je helemaal openklappen, echt geweldig. Deze afbeelding in het binnenwerk van Music for the Jilted Generation van The Prodigy is ook super. Dat doet wel iets voor de ervaring.
Ja deze van the Prodigy is een mooie.
Ik vond de hoezen in de eighties niet best vind ik, toch minder mooi dan de hoezen inde seventies en natuurlijk de hoezen in de psychedelic sixties.
 
Gekke vraag misschien, maar waarom is die capaciteit niet groter? Ik wacht al 6 maanden op een LP die ik vooraf heb betaald.
Voornamelijk omdat er sinds ede 70s geen nieuwe platenpersen zijn gemaakt en die resterende machines een tijdlang niet zijn onderhouden en gebruikt en dus veel onderhoud nodig hebben, een klusje waar maar weinig mensen tegenwoordig de skills voor hebben.
Voor zover ik weet zijn er nog steeds geen nieuwe (hoog productie) persen gemaakt.

Het schijnt dat de laatste jaren persen zijn opgescharreld uit Afrika en Zuid-Amerika en weer zijn opgeknapt om de productie capaciteit te vergroten.

Daarnaast spelen problemen rondom het sourcen van de grondstoffen voor het maken van platen.
Het is dus een beetje een opeenstapeling van diverse bottlenecks, maar de grote concentratie aan productie deadlines voor RSD vergroot dit probleem alleen maar en dan met name voor kleine labels die releases van oplages van 300-1000 stuks amper binnen 6 tot 12 maanden geperst krijgen.
 
met name voor kleine labels die releases van oplages van 300-1000 stuks amper binnen 6 tot 12 maanden geperst krijgen.
Inderdaad al voorgekomen dat ik 18 maanden op een album van Linea Aspera gewacht heb. 🙀

Geen vinyl voor handen ..
 
Ik hou van vinyl maar RSD doe ik niet aan mee. Er komt dusdanig veel uit gedurende het jaar dat ik nu al niet kan volgen.

Wachten is geen probleem. Voor sommige platen wacht ik al vele jaren en ik heb de laatste tijd al redelijk veel repressen gescoord ofwel kom je het gewoon 2dehands tegen aan een leuke prijs. Wachten wordt sowieso altijd beloond… . Je moet het wel goed opvolgen wat sommige kleine oplagen verkopen heel snel uit en daarna komen de haaien met woekerprijzen! Ik koop trouwens ook redelijk veel nieuwe muziek om niet te blijven hangen in het verleden maar trends en hypes blijf ik altijd van weg.
 
Er is n kleine perserij voor indie enz die gewoon geen grotere oplages wil dan 1000 stuks. Het is ook n boel werk en de prijs daalt niet als de hoeveelheid stijgt. Je moet t dan ook nog kwijt geraken natuurlijk
 
De meeste van die speciale releases vind ik niet zo interessant meestal. De bandjes zijn wel vaak tof. Vanmiddag gaan we naar de Waterput in Bergen op Zoom. Aantal jaar geleden daar Dans Dans gezien. Dat was echt vet!
 
Doordat hipstergebeuren hebben de mensen die altijd vinyl zijn blijven persen nu opeens een jaar vertraging omdat Pink Floyd en Madonna en weet ik veel wie weer vinyl gaan uitbrengen voor alle hipsters die in de rij bij een platenzaak gaan staan.
Vraag me af wat hierna komt als ze opeens beseffen hoe vervuilend vinyl is. als Robbie en Tjeerd erachterkomen dan zullen er kamervragen komen 😂
Gaan al die verveelde hockey kinderen van extinction rebellion voor de record industry liggen
 
Vraag me af wat hierna komt als ze opeens beseffen hoe vervuilend vinyl is. als Robbie en Tjeerd erachterkomen dan zullen er kamervragen komen 😂
Gaan al die verveelde hockey kinderen van extinction rebellion voor de record industry liggen
Ja, nog een paar grote artiesten die heruitgaven laten doen en er kan de komende jaren geen woning meer gebouwd worden want alle CO2 ruimte is opgesoupeerd. :D
 
Ik ben gek op vinyl maar er is inderdaad een hoop voor te zeggen om het niet meer te kopen. Veel mensen neigen inmiddels weer naar cd's om hun muziek onafhankelijk en fysiek uit te brengen. Het format van platen is echter erg geschikt om er een totaal kunstwerkje van te maken, de hoes net groot genoeg voor mooie cover art.

Het meest irritante is dat er nog geen echt goede manier is om als producer met kleine oplages echt jezelf boven water te houden. Stel je bent niet in staat om op te treden. Dan kon je vroeger nog wel rondkomen van het uitbrengen van muziek. Dat is vandaag de dag erg lastig. En juist via fysieke releases kan je veel in eigen hand houden en de band met je fans versterken. Mensen vinden het verzamelaspect toch ook erg leuk, naast de muziek. En via die weg is er dan toch vaak nog enigszins wat te verdienen omdat je alles in eigen hand houdt.
 
ik ben verbaasd dat veel mensen vinyl kopen.
de meeste mensen die ik ken hebben nog geneens een goed afspeel systeem.
meestal alleen zo een gare sound bar of zoiets.
 
De zeldzame plakken vinyl die ik de laatste jaren heb gekocht waren vooral een extra signaal voor de betreffende muzikanten dat ik (nog) meer van ze wil horen. Hoes en plaat zet ik weg voor verkoop of hang ik aan een muur en ik luister naar FLAC/MP3.
 
Was nog ff rond aan het kijken wat er nu precies allemaal uitgekomen is voor RSD. Bijvoorbeeld deze: Taylor Swift - Folklore: The long pond studio sessions.

Meer info over die release:
Record Store Day 2023, pressed to a quantity of 115,000 copies. There are at least 2 different pressings. Copies with Disney+ hype weight 20g more per record than non hype versions. Non Disney+ sticker also display "Made In Mexico" on back shrink. This is the version with the Disney+ hype sticker.

115000 exemplaren dat is toch een serieuze oplage. Laat dat maar eens persen… . Je hoeft bij deze dus alvast geen schrik te hebben (en in de rij te gaan staan) dat hij snel zal uitverkocht zijn.
 
Back
Top