akai mpc live/one in DAW

KeesVerkerk

Ouwe rot
Ik zit binnenkort met een MPC Live hier in de studio om wat werk van iemand te producen.

Kan ik nou MPC One koppelen aan de MPC software en dan mixen in mijn daw (Logic) zoals dat ongeveer met Maschine of FxPansion Geist werkt?
Kan iemand hier meer licht over schijnen? Info op het web is nogal versplinterd.

Hallo Kees, Ik ben sinds kort ook aan de slag met een MPC. Het idee van een DAW in the box is fantastisch.

Ik ben nog lang niet bekend met alle mogelijkheden, maar ik weet dat er verschillende mogelijkheden zijn m.b.t. exporteren. Volgens mij is er ook een sync optie waarmee je je track overzet naar de MPC software en het dan vanaf daar verder bewerkt.

Wat is je idee, wil je de stems uiteindelijk bewerken en/of masteren of meer tussen MPC en DAW kunnen schakelen?

Zelf render ik per los spoor wav-stems en werk die verder uit in Reaper. Omdat ik met rappers werk is dat voor mij de meest praktische workflow (ivm lengtes van refrein enzo aanpassen).

Enkele dingen om rekening mee te houden:
- als je een track rendert naar losse sporen, dan pakt de mpc alleen de sequence die op dat moment in je mpc geselecteerd is. Je moet dus per sequence apart stemmen renderen. Let dus op met het geven van namen, zodat je later nog wel teruggevonden krijgt wat wat is.
- als je losse stems bounced rendert de mpc ook standaard een lege wavfile. Geen idee waarom, maar die kun je dus weggooien.
- alle stems worden stereo, ook als je samples in de mpc mono zijn. Voor drums en bassen moet je die dus nog even terug zetten naar mono in je daw.
- zet voor het renderen de volumes van je programs al wat lager om clippen te voorkomen.
- de gerenderde sequenxes lopen zo lang door als er audio is om te renderen. Dus stel, je hebt een 2 bar loop van 84 bpm met daarin een sample die wat langer doorloopt dan zie je dat terug in het renderen van al je sporen. Handigste is om in je daw dus per sequence even alle stems te pakken en deze te knippen op het juiste aantal maten.

Succes met de mpc! Prachtig apparaat.

Zelf render ik per los spoor wav-stems en werk die verder uit in Reaper. Omdat ik met rappers werk is dat voor mij de meest praktische workflow (ivm lengtes van refrein enzo aanpassen).

Enkele dingen om rekening mee te houden:
- als je een track rendert naar losse sporen, dan pakt de mpc alleen de sequence die op dat moment in je mpc geselecteerd is. Je moet dus per sequence apart stemmen renderen. Let dus op met het geven van namen, zodat je later nog wel teruggevonden krijgt wat wat is.
- als je losse stems bounced rendert de mpc ook standaard een lege wavfile. Geen idee waarom, maar die kun je dus weggooien.
- alle stems worden stereo, ook als je samples in de mpc mono zijn. Voor drums en bassen moet je die dus nog even terug zetten naar mono in je daw.
- zet voor het renderen de volumes van je programs al wat lager om clippen te voorkomen.
- de gerenderde sequenxes lopen zo lang door als er audio is om te renderen. Dus stel, je hebt een 2 bar loop van 84 bpm met daarin een sample die wat langer doorloopt dan zie je dat terug in het renderen van al je sporen. Handigste is om in je daw dus per sequence even alle stems te pakken en deze te knippen op het juiste aantal maten.

Succes met de mpc! Prachtig apparaat.
Aanvullend, omdat dit mogelijk niet helemaal duidelijk is. Mocht je drums in een drumikit hebben, zou deze als gehele kit-track worden gerenderd. Je kunt deze eerst ook 'exploden', waarmee al je drumsounds een eigen tracks krijgen (per instrument) waardoor je ook meer controle krijgt over je drumsounds.

De Akai MPC is op bepaalde punten even omdenken of leren om op de MPC-wijze te werken, maar zoals Fred B. al zegt, het is een fantastisch apparaat. Een een standalone muziek werkstation. Ik word er zelf elke dag handiger in en daarmee wordt het werken met de MPC ook steeds leuker.

Succes!

We werken nu met de MPC vst en kunnen de projects vanaf daar mixen in de DAW. Werkt prima, klinkt ook best goed! De interface van de vst is een ander verhaal. Wat een clunky bedoeling.

Back