Bescherming tegen stof, wat gebruiken jullie?

Omdat ik geen zin heb om die ellendige dingen van mijn gear af te moeten halen als ik muziek wil maken, die ik dan vervolgens ergens neer moet leggen en er daarna weer op moet doen. Inspiratiedodend en vooral onnodig gedoe.
 
Ik heb ooit een paar luchtreinigers gekocht.. zo'n ding filtert fijne deeltjes uit de lucht.. dat is een deel van de oorzaak zeg maar..

Verder heb je ook bronnen die stof met meer micron produceren.. Iets om rekening mee te houden als je akoestische behandeling gaat doen in je ruimte.. Dat zwarte noppenschuim gaat (volgens mij onder invloed van UV) uit elkaar vallen.. In mijn oude ruimte ooit een paar matten aan het plafond geplakt. een wereld van verschil bij de microfoonopnames destijds.. maar naar verloop van tijd zag ik steeds meer zwarte, kleine kruimels liggen.. dan moet je dus wel afdekken als je (gear) er niet tegenkan.

Dat soort verpakte absorbers met steenwol erin, heb ik ook mijn bedenkingen bij. Nooit zonder luchtreiniger in één ruimte gaan zitten.. Het doek eromheen zal het grove stof wel tegenhouden maar de fijne deeltjes niet.
 
Omdat ik geen zin heb om die ellendige dingen van mijn gear af te moeten halen als ik muziek wil maken, die ik dan vervolgens ergens neer moet leggen en er daarna weer op moet doen. Inspiratiedodend en vooral onnodig gedoe.
Inderdaad, waar blijf je ermee. En duur dat ze zijn. Pure ondingen
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Inderdaad, waar blijf je ermee. En duur dat ze zijn. Pure ondingen
Ook dat nog ja. Enig nut zie ik nog wel als je een stuk gear regelmatig vervoert, decksavertje is dan wel handig om de knoppen of schuiven te beschermen als je iets in een tas propt. Of als er katten op kunnen springen ofzo. Maar verder? Er zat een decksaver bij de TB-3 die ik onlangs kocht, die heb ik lekker in de doos laten zitten :D
 
Het is puur een kwestie van werkwijze en voorkeur denk ik.

Ik heb zelden meer dan 2 à 3 instrumenten tegelijk aan en soms blijven bepaalde instrumenten weken onaangeroerd.
Weinig gedoe dus bij aanzetten en ook geen probleem de covers ergens te laten. Ik vind het dan prettig dat ze beschermd zijn tegen stof en kattenharen.
Decksavers zijn inderdaad niet goedkoop, maar voor mij het geld waard omdat ze over het algemeen goed aansluiten en ik al het moois kan blijven zien, ook als ik het niet gebruik en daar word ik gelukkig van.
 
Volledig In the Box werken is ook een goede oplossing :D.

Ik gebruik zelf de CompuCap hoezen en over de Virus zo een druiphandoekje voor bierglazen. Past precies :okdan: en afstoffen met een Swiffer.
 
Decksavers, een laken en afnemen met een een microvezeldoekje af en toe. Dingen die ik niet gebruik zitten in hun doos of in een flightcase of worden verkocht.
 
Het blijft toch een grappig contrast:

DE PERFECTE SYNTH
1724664245927.png

"In nieuwstaat. Weinig gebruikt. Altijd onder decksaver gestaan. Folie zit nog op het display. Nooit op het podium gestaan. Rook- en huisdiervrije studio. Bon aanwezig."

DE PERFECTE GITAAR
1724664273228.png

"10x de wereld rondgeweest. Gebruikt om coke vanaf te snuiven met groupies. Vooral gebruikt in rokerige (tabak + cannabis) bars en oefenruimtes, en regelmatig met bier overgoten geweest. Afkomstig uit de achterbak van een bekende rockgitarist die in geldnood zat."
 
Voor mijn keyboards zwarte Fazley stofhoezen van Bax-Shop. En verder werkt zo'n goedkoop swiffer alternatief van de Action prima voor de overige gear! :koffie:
 
Wat doen jullie met stof tussen, achter, onder je synths en tussen je stekkerdozen en kabels?

Ik gebruik microvezeldoekjes. Maar is niet optimaal.

Voor mensen die swiffer duster gebruiken. Wat doe je met swiffer duster na gebruik?
 
Dan haal je de borstel van de steel af en in de kliko ermee.
Vervolgens plaats je een nieuwe borstel op de steel.
Dat is het verdienmodel van Swiffer.
 
Mijn Turbo Duster™ heeft genoeg aan af en toe goed uitkloppen. Beste investering ooit.
 
Dat zwarte noppenschuim gaat (volgens mij onder invloed van UV) uit elkaar vallen.. In mijn oude ruimte ooit een paar matten aan het plafond geplakt. een wereld van verschil bij de microfoonopnames destijds.. maar naar verloop van tijd zag ik steeds meer zwarte, kleine kruimels liggen.. dan moet je dus wel afdekken als je (gear) er niet tegenkan.

Dat soort verpakte absorbers met steenwol erin, heb ik ook mijn bedenkingen bij. Nooit zonder luchtreiniger in één ruimte gaan zitten.. Het doek eromheen zal het grove stof wel tegenhouden maar de fijne deeltjes niet.
met dat noppenschuim en isolatiepanelen/schuim heb ik nu al +- 30 jaar ervaring. die uit zelfbouwwinkels en consoorten moet je weg doen om de max 10 jaar, ze verpulveren gewoon weg. Heb ook andere merkpanelen van + 20 jaar oud die dagelijks worden ingezet in studios die nog steeds in perfecte staat zijn. Maar duurder is niet altijd beter. zelf heb ik ook maar van die goedkope nu uit de zelfbouwwinkel
 
Zo nu en dan zet ik de ramen tegen elkaar open. En ga dan te keer met een compressor + luchtpistool. Vooral als het buiten hard waait. Wel oppassen dat er geen papieren uit het raam waaien.
Hierbij wel oppassen en zorgen dat er een waterafscheider op de compressor zit anders loop je het risico heel veel condenswater op, of erger in je apparaat te spuiten.
 
Back
Top