La Primavera - Synthwave / Italo original

LocalTrack19

Stamgast
Lid sinds
24 juli 2020
Berichten
209
Locatie
Arnhem
Na een trits aan covers heb ik nu een eigen track gemaakt, heb geprobeerd een 80s Italo / Synthwave vibe erin te brengen:


Alles is ingespeeld met uitsluitend hardware synths (Moog GM, Korg Minilogue XD en Yamaha DX7) en een Ibanez Gio gitaar, opgenomen met een MPC One (DAWless dus zeg maar).

Benieuwd naar jullie feedback, het is mijn allereerste eigen track dus wees een beetje lief 🙈
 
Dit heeft wel die mid/late-80s italo vibe, het punt waarop het genre zijn definitieve vorm vond qua pop-dinges. Prima pop-arrangement ook uiteraard. De bass mag van mij nog iets vetter en strakker, verder klinkt dit echt erg goed, gitaartje er in is verfrissend.

Dat gezegd hebbende, je covers klinken ook erg goed, je komt vaak super dichtbij het origineel (als dat de bedoeling is, props!).
 
Toen ik het begin van je track hoorde kreeg ik direct de beelden van het plaatje wat je hebt gebruikt. Bij 0.35 mis ik zang, en denk dat zang te track beter zou kunnen dragen. Het is nu net even iets te lang voor mij. Over de mix kan ik niet veel zeggen (laptop speakers), maar alles is goed hoorbaar. Krijg er een beetje Big In Japan gevoel bij. Knap dat je dit alles zonder DAW doet.
 
Dit heeft wel die mid/late-80s italo vibe, het punt waarop het genre zijn definitieve vorm vond qua pop-dinges. Prima pop-arrangement ook uiteraard. De bass mag van mij nog iets vetter en strakker, verder klinkt dit echt erg goed, gitaartje er in is verfrissend.

Dat gezegd hebbende, je covers klinken ook erg goed, je komt vaak super dichtbij het origineel (als dat de bedoeling is, props!).
Thanks! De bass is een Moog, en die probeer ik altijd een beetje te temmen 😂. Dank je voor het luisteren
Toen ik het begin van je track hoorde kreeg ik direct de beelden van het plaatje wat je hebt gebruikt. Bij 0.35 mis ik zang, en denk dat zang te track beter zou kunnen dragen. Het is nu net even iets te lang voor mij. Over de mix kan ik niet veel zeggen (laptop speakers), maar alles is goed hoorbaar. Krijg er een beetje Big In Japan gevoel bij. Knap dat je dit alles zonder DAW doet.
Ja dat is lastig, mijn zang is echt zwaar onder de maat, en ik ken niemand die wel acceptabel kan en wil zingen. Dus daarom maar vaak covers of instrumentals
 
Kijk bij Italo mag het natuurlijk ook wel een beetje matig zijn he, die zang... :D
 
Super track!!! Echte Stad Den Haag vibe!!! Instrumental Italo!!!
 
Thanks! Wist niet dat Den Haag zo Italo minded was?
In de jaren 80 had je er Italo-etherpiraten zoals Stad Den Haag. Ook de clubs waren enorm italo-minded, tot de opkomst van de house vanaf eind 80. Na de milleniumwisseling heeft Italo een enorme comeback gemaakt die echt te danken is aan de 2 briljante mixtapes van EEN absolute dj-god: I-F. Ook zijn online radiostation Intergalactic FM is bepalend voor de terugkeer van Italo geweest, en geldt nog steeds als benchmark.

Check Mixed Up In The Hague, deel 1 en 2 (staan wel op mixcloud). ZO VET.
 
In de jaren 80 had je er Italo-etherpiraten zoals Stad Den Haag. Ook de clubs waren enorm italo-minded, tot de opkomst van de house vanaf eind 80. Na de milleniumwisseling heeft Italo een enorme comeback gemaakt die echt te danken is aan de 2 briljante mixtapes van EEN absolute dj-god: I-F. Ook zijn online radiostation Intergalactic FM is bepalend voor de terugkeer van Italo geweest, en geldt nog steeds als benchmark.

Check Mixed Up In The Hague, deel 1 en 2 (staan wel op mixcloud). ZO VET.
Heel vet inderdaad. Gouden tijden voor synths
 
Ik ga streng zijn. Ontbreekt vocals. (en dan liefst een rondborstige Italiaanse...)
Dan was het echt af geweest. Nu blijf ik toch wat op m'n honger zitten.
Maar verder niets dan lof.
 
Tof hoor! Paar kleine kritische noten:
- het gitaartje zou iets meer naar voren mogen komen in de stukjes dat de leadsynth niet speelt; iets harder en misschien iets meer hoog;
- het snelle snareroffeltje op 0:48 en later nog eens op 2:15 vind ik niet passen bij het lome karakter van het nummer; die zou ik eruit halen of het het aantal noten halveren;
- een vocal zou inderdaad tof zijn;
- de timing van de lead is naar mijn smaak (lekker boeiend verder) net iets te losjes. Ik snap dat het niet superstrak op de grid hoeft te zijn maar hier en daar vind ik het net wat té.

Maar in het geheel heel goed geslaagd!
 
Tof hoor! Paar kleine kritische noten:
- het gitaartje zou iets meer naar voren mogen komen in de stukjes dat de leadsynth niet speelt; iets harder en misschien iets meer hoog;
- het snelle snareroffeltje op 0:48 en later nog eens op 2:15 vind ik niet passen bij het lome karakter van het nummer; die zou ik eruit halen of het het aantal noten halveren;
- een vocal zou inderdaad tof zijn;
- de timing van de lead is naar mijn smaak (lekker boeiend verder) net iets te losjes. Ik snap dat het niet superstrak op de grid hoeft te zijn maar hier en daar vind ik het net wat té.

Maar in het geheel heel goed geslaagd!
Dank je voor je feedback en het aandachtige luisteren! Goed punt wat het gitaartje betreft. Voor de snareroffel heb ik me laten inspireren door Tarzan Boy van Baltimora, maar is misschien een beetje over the top.

De lead is live ingespeld als audio track op de MPC, dus zonder kwantisering. Ik dacht dat ik vrij strak speelde maar ik val hier door de mand 😂
 
Poah, ik hoor deze nu pas. Dit is echt goeien handel, zo worden ze niet meer gemaakt!
Je hoort dat het wat moderner is (vroeger klonk het altijd wat minder strak, zal wel aan de opnamemethodes hebben gelegen) maar de klassieke italo-elementen zijn allemaal aanwezig, onder een dikke laag kaas :D
Heerlijk!
 
Poah, ik hoor deze nu pas. Dit is echt goeien handel, zo worden ze niet meer gemaakt!
Je hoort dat het wat moderner is (vroeger klonk het altijd wat minder strak, zal wel aan de opnamemethodes hebben gelegen) maar de klassieke italo-elementen zijn allemaal aanwezig, onder een dikke laag kaas :D
Heerlijk!
Thanks voor je compliment! Altijd spannend om een reactie op een eigen creatie te lezen. Ben helemaal leip van 80s elektronische muziek, en Italo is bijna ultiem 👍🏻
 
Back
Top