Trackers?

Dank voor alle links, pdf-jes, video's, etc., maar ik zoek een old school papieren boek over trackers...

Dank voor alle links, pdf-jes, video's, etc., maar ik zoek een old school papieren boek over trackers...
Het is nu wel duidelijk dat er geen boek bestaat over trackers .
Als je trackers wil leren is de handleiding de beste optie (is ook helemaal niet moeilijjk ),uitprinten doe je dan maar zelf .
Je hebt een tiental effects commands and that's it , numerieke waardes liggen tussen 0-127 geschreven in HEX 00-7F , of 0-255 (hex 00-FF)
That's it .
Trackers , voorrnamelijk de oudere kunnen intimiderend overkomen omdat de collums al gevuld zijn met value 0000 ( je kan dit uitzetten in renoise )

Een boek over gewone trackers lijkt me inderdaad wat overkill. Maar voor iets als Renoise lijkt het me wel zinvol. Als je japans kan lezen heb je geluk want die is er al Japanese Renoise Book de schrijver post vrij aardig engels in die thread. Dus misschien waagt hij zich een keer aan een engelse vertaling.

13607-png.12232

Zo zag de oerversie er uit. Het programma stond vaak op public domain diskettes of coverdisks van bladen. Er werd driftig geruild met ST schijfjes met samples en MOD files (de liedjes zelf) erop. Met sommige cartridges kon je het geheugen van de Amiga hacken en op die manier ook soundtracks (met samples) uit games rippen en bijvoorbeeld in Soundtracker openen en bewerken.
Gaaf om dit weer te zien. Ik heb hier jaren mee gewerkt! Vooral toen er ik er eenmaal een sampler aan kon hangen. Zelfs nog met 2 amiga 500s optredens gedaan. Mooie tijden in meegemaakt. Nostaligsch fijn!

Gaaf om dit weer te zien. Ik heb hier jaren mee gewerkt! Vooral toen er ik er eenmaal een sampler aan kon hangen. Zelfs nog met 2 amiga 500s optredens gedaan. Mooie tijden in meegemaakt. Nostaligsch fijn!
Dat sampler-er-aan-hangen heb ik afgelopen dagen ook geprobeerd.
Het is niet erg gelukt om er iets zinnigs uit te krijgen.
Dat komt omdat de samples te lang zijn. Dan lijkt het meer op mixen.
Enkelvoudige tonen of idem drumklanken lijken me beter passen.

Dat sampler-er-aan-hangen heb ik afgelopen dagen ook geprobeerd.
Het is niet erg gelukt om er iets zinnigs uit te krijgen.
Dat komt omdat de samples te lang zijn. Dan lijkt het meer op mixen.
Enkelvoudige tonen of idem drumklanken lijken me beter passen.
Ik heb het ook over 1991/92, toen was sampelen, ook al kort, een heel spektakel en feest. Je werd vanzelf handig in passende samples. Het was voornamelijk korte sounds: drums, stabs, korte vocals, etc. Goede tijd gehad!

Wordt er tegenwoordig ook weer muziek met trackers gemaakt? Of was het maar een korte opleving?

Oh man, in 1994 liet een klasgenootje mij Fasttracker2 zien en ik was verkocht. Later geswitched naar Renoise wat ik zeker tot 2014 heb gebruikt met licentie en updates want enige limiet was je geheugen en cpu, de software kon en trok alles. Daarna volgden stille jaren door omstandigheden.
Nu weer lekker aan het pielen. Maar omdat ik voor mijn werk al zoveel achter een computer zit ben ik helemaal over op uitsluitend hardware (mpc en randspul).
Zag onlangs wel een Polyend Tracker bij iemand liggen, wat een geinig ding! Maar ben toch niet helemaal overtuigd van de specs. Dan was Renoise op een goede computer destijds toch al toch veel uitgebreider.

Dank voor de reacties. Staat nog mijn vraag of er tegenwoordig ook (weer?) met een tracker gemaakte muziek is die ook buiten de kring van tracker aficionado's waardering vindt? Hebben jullie voorbeelden? (@ the tall lad Dat ik zelf niet goed op de hoogte ben weet ik al, vandaar mijn vragen. ;))

Dank voor de reacties. Staat nog mijn vraag of er tegenwoordig ook (weer?) met een tracker gemaakte muziek is die ook buiten de kring van tracker aficionado's waardering vindt? Hebben jullie voorbeelden? (@ the tall lad Dat ik zelf niet goed op de hoogte ben weet ik al, vandaar mijn vragen. ;))
Shameless plug… al onze muziek is met Renoise gemaakt 😊👍 is altijd vrij populair geweest in de Psybient scene.

Ik wilde mijn muziek hier ook posten, maar toen las ik dat het ook enige waardering moest genieten.

Ik wilde mijn muziek hier ook posten, maar toen las ik dat het ook enige waardering moest genieten.

Als je muziek buiten de kring van tracker enthousiastelingen geen waardering geniet vormt het geen antwoord op mijn laatste vraag. Maar dit topic is veel breder dan dat, dus post hier gerust wat voorbeelden van zelf gemaakte tracker muziek!

Back