Trackers?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Zijn er hier nog mensen die een tracker gebruiken of ooit gebruikt hebben? En zo ja, waarom gebruik je hem nu nog of juist niet meer?

Ik heb heel lang Soundtracker gebruikt onder Linux.
Ben van plan om dat weer te doen.
Ook Sunvox is heel tof. Is meer uitgebreid.

Op de pc vroeger screamtracker, impulse tracker en renoise gebruikt. Nu geen laptop/desktop meer in bezit.

Ik gebruik de PolyendTracker als stand alone productiestation en wil hem ook vaker inzetten als midi sequencer.

Hoe bewerkelijk (in de zin van de benodigde tijd en oefening) is het om met een tracker een nummer te maken?

Werkt een DAW sneller?

En wat is handiger een software of een hardware tracker?

Drums gaan makkelijker in een tracker vind ik

Hoe bewerkelijk (in de zin van de benodigde tijd en oefening) is het om met een tracker een nummer te maken?

Werkt een DAW sneller?

En wat is handiger een software of een hardware tracker?
Een track maken met een tracker kan razendsnel. Maar hiervoor moet je wel de diverse shortcuts onder de knie krijgen op het keyboard.
Dat geld ook voor de hardware tracker of andere daws. Al spelenderwijs komt dit vanzelf.

Een software tracker heeft meer functies, meer sporen, kan plugins laden, heeft meer geheugen etc. Voordeel van een hardware tracker is dat deze wat handzamer is dan een laptop en dat hier al midi en line input/output op aanwezig is.

Om een goed beeld en gevoel te krijgen zou je eens een gratis tracker kunnen proberen.

Winuae / Med-Soundstudio, en dan bouncen naar de clip van ableton,,,,

heel cool,, gaat vanzelf, DAW's willen altijd chords recorden in step time, voor zover ik weet

Ja idd de basis tracker heeft alleen:

samples, sequencer, envelopes, xm fx.
Als je de key commands door hebt gaat het steeds sneller.

De focus ligt zeg maar op het arrangeren van de samples. en dus tracks maken.
Daarnaast zijn er ook meer geavanceerde mogelijkheden voor wavtable and granular achtige dingen.

Als die basis goed gaat kun je snel tracks maken. En die basis is hetzelfde voor iedere daw.

Om een goed beeld en gevoel te krijgen zou je eens een gratis tracker kunnen proberen.

Ik heb er al een paar op mijn computer staan, maar ik ben nog wat huiverig om daarmee te beginnen. Aan de andere kant voel ik er steeds meer voor om de razendsnelle moderne ontwikkelingen de rug toe te keren en enkel nog met uitontwikkelde old skool software en apparaten te werken. Dat geeft rust in de tent, en laat mij de tijd en energie om op mijn gemak wat eigen ideeƫn uit te werken en uit te proberen.

Zijn trackers oorspronkelijk ook als software instrumenten begonnen?

Ooit begonnen met Multitracker (MultiTracker Module Editor) - de eerste tracker op PC die 32 sporen ondersteunde.
Daarna overgestapt op Digitrakker (Digitrakker 3.2) - de eerste tracker op PC die volume als apart atribuut ondersteunde waardoor je per noot zowel volume als effect kon programmeren.

Het waren wel exoten en dat had z'n uitdagingen; het was niet even een MOD uitwisselen die iedereen zonder problemen kon afspelen.

Je kan het zien als een software sampler / sequencer ja.

Trackers zijn afkomstig uit het Amiga tijdperk (Ā±1987), het begon ooit met Soundtracker, gevolgd door ProTracker en meer varianten. Op de PC is Screamtracker de bekendste geloof ik. Het idee van trackers is om met minimale RAM benodigdheden en CPU belasting - beiden waren niet ruim voorhanden in die tijd - om interessante en goed klinkende composities te maken. Trackers werden erg veel gebruikt voor soundtracks in spellen en in de demoscene. Met een handjevol samples kon je complete muziekstukken in elkaar draaien. De originele varianten hadden slechts 4 kanalen (2x links, 2x rechts) maar er kwamen later 'hacks' om ook 8 kanalen te ondersteunen (Octamed). Op de PC was dit makkelijker omdat tegen de tijd dat de trackers de oversteek maakten naar DOS, de geluidskaarten al een stuk meer konden.

Ik heb er zelf met de Amiga ook jarenlang mee gewerkt, maar meer wegens gebrek aan beter dan dat ik het zo'n supertof medium vond. Ik heb het nooit gemist daarna, al zit ik nog weleens met het idee te spelen zo'n Polyend Tracker uit te proberen. Maar geef mij maar de hedendaagse productietools.

Ik krijg mijn GOA achtige Staccato noten nooit goed in een DAW met blokjes timeline,

Een echt amiga keyboard voor WinUAE mis ik al sinds de A4000 weg is,,

tja, dat is onmogelk te vergelijken DAW Blokjes noten of een tracker grid, alleen de note duraton van de tracker laat het beperkter klinken

Een andere reden dat de trackers heel populair werden was omdat de software gratis/shareware was. Dus je had geen commercieel muziekprogramma of crack daarvan nodig.

Verrassend! Dit is allemaal veel positiever dan ik verwacht had! :)

13607-png.12232

Zo zag de oerversie er uit. Het programma stond vaak op public domain diskettes of coverdisks van bladen. Er werd driftig geruild met ST schijfjes met samples en MOD files (de liedjes zelf) erop. Met sommige cartridges kon je het geheugen van de Amiga hacken en op die manier ook soundtracks (met samples) uit games rippen en bijvoorbeeld in Soundtracker openen en bewerken.

t was wel erg dat ik - tot mss begin 2000' - alleen maar de MED SoundStudio tracker gebruikte en kende

De 'List' editor (of hoe noemt dat weeral ??) vd DAW is helemaal anders kwa user gebruik,

Een DAW is een Midi Recorder, Een tracker is een soort Step Time sequencer,

Werkt er iemand met de Redux VST van Renoise? Ziet er interessant uit als je nog niet totaal wil overschakelen naar een Tracker. Je kan dan -volgens mij- step sequencen met je keyboard zoals Renoise maar dan wel binnen Ableton... Ik ben wel benieuwd dat werkt...

Laatst gewijzigd:
Ik heb Redux ff geprobeert. En ook overwogen.
Maar het is een vst2 en lijkt ook niet te worden geupdate.
Het heeft vrij veel toeters en bellen maar is erg capabel voor sounddesign als sampler met de fasttracker sequencer.
Wellicht moet ik er wat meer tijd mee spenderen.

Hier Soundtracker (unix/Linux) via WSL onder Windows.
De built is ok alleen moet ik GooCanvas nog onder windows krijgen voor de envelop visualisatie.
En Pulse audio voor Linux en Windows configuren om audio te krijgen.
Heb nog geen geluid.

1678029105109.png

Back