Digitakt OS 1.5 Machines update

Vaak ben ik lustig voor andere samplers, oude en nieuwe. Bijna altijd weerhoudt het idee dat dit eigenlijk gewoon de beste is me van aanschaf.
 
Tenzij je voor een 2e gaat 😆

De beste sampler zou ik het ook niet willen noemen, ondanks dat het veruit mijn favoriet is op het moment. Dan zouden ze nog een nieuwe uitgebreidere versie van Digitakt moeten uitbrengen imo. Al zou het me nu niets verbazen als dit deels nog komt in future updates. (Stereo link, adjustable slices, zoom op src, polyfonie, pingpong of crossfade loops, triplet delays en 16pad velocity) fysieke beperkingen als SD opslag en multi outs niet meegerekend natuurlijk 😉

Deze update en de vorige tikken wel enorm veel van mijn wishlist af! Het is dat ik midproject zit en nog ff niet wil updaten. Kan niet wachten om de slicing en sampleratereduction te proberen!
 
De beste is natuurlijk subjectief. Maar 1 van de elementen waarom ik hem zo goed vind is dat er beperkingen zijn. Ik vind het bijvoorbeeld wel lekker dat je met slicen gebonden bent aan een grid. Daarmee ontloop ik het risico dat ik me verlies in micro-editten én het zorgt voor happy accidents in de timing bij het re-arrangen. Dit zijn de brokken en daar moet je het mee doen.

Ik heb gisteravond even gespeeld met de samplerate reduction en het klinkt erg goed. Ik sample van oude, relatief goedkope vinylmeuk; het materiaal klinkt van zichzelf redelijk dof. Die samplerate reduction voegt werkelijk toffe accenten toe in het hoog.
 
Ja is ook wel zo, Het is ook wel tof om een 'beperkt' apparaat en zn functies om te buigen zodat ze wel doen wat je wilt ghehe. Geeft ook weer karakter!

Wat me nog wel tof lijkt is als de 'oneshots' ook wat polyfonie zouden kunnen krijgen. Zodat ik van gesamplede tonen en de factory singlecycles mn eigen akkoorden kan maken, plus wat dan ook evt mogelijk wordt is crossfade looping en portamento/glide. Een samplebased synth zeg maar ☺️
 
Lijkt me een gaaf ding, maar vraag me af of er eentje halen ergens opslaat als je al een MPC One hebt staan.
 
Denk het niet eerlijk gezegd, tenzij je benieuwd bent naar een totaal andere workflow. Het voelt voor mij als een meer traditionele sampler tov de mpc one dat toch meer een DAW is in dat opzicht. Meer richting de 2000xl ofzo, alles heeft een bepaalde functie en dat is het, goed gebouwd. Buiten dat is het qua functies en gekke sounds eerder een futuristisch ding ghehe.

Het werkt erg snel met soms verassende resultaten wat ik niet kreeg bij de mpc one en eerdere versies. Al heeft de digitakt nu met alle updates ook wel een vrij behoorlijke learning curve denk ik. En je mist ook echt wel wat bv velocity en zelf ingestelde samplechops inspelen, polyfonie etc. Wat toch wel een dealbreaker kan zijn mocht je precies daar waarde aan hechten.

Qua sound ligt de digitakt me wel beter denk ik. Kan me de plugins nog herinneren op de mpc one om het een btje jus te geven. Die klonken voor mij echt als early 2000 software en teveel keuzes hierin.

Mocht je er een goedkoop tegenkomen en je kn het geld missen zeker aan te raden om te checken. Misschien komt er nog een mooie update aan in de tussentijd kun je hem altijd nog voor meer verkopen als het niks is 😉
 
Thanx voor de uitgebreide uitleg Sjeff. Die workflow ben ik wel tevreden mee, dus dit scheelt weer een paar honderd piek. Gemakske!
 
Ik heb zowel de MPC One als de Digitakt en juist de combinatie is erg leuk. De Digitakt voor meer verrassingen en snelle schetsen en de MPC one voor song building. Uiteindelijk gaat alles Ableton in voor het verder uitwerken. Dus dat is altijd waar het meeste werk gebeurd. Beide machines zijn ook erg geschikt in combinatie met een paar synths om lekker te sampelen en experimenteren. Beide vervullen een taak. Aangevuld met een leuke 90's racksampler en je hebt alles qua sampling wat je je wensen kan. Wat ook helpt is dat beide de bank niet breken, niet heel goedkoop maar ook weer niet zo duur dat het niet bij elkaar te sparen is. E je krijgt bij beide veel waar voor je geld.
 
Ik vind de digitakt juist tof om loops mee te maken. En hij is sneller dan simpler voor mij. Als ik advanced dingen wil doen grijp ik eerder naar kontakt of Sampler in live. Jammer dat ze ervoor hebben gekozen om al die fijne functies in een abonnement voor loopcloud te steken ik had dit liever in combinatie met ableton gezien of als een update in overbridge.
 
Zou dit ook naar de rytm mk2 kunnen komen?
Idd, beetje jammer dat hun "flagship" zo weinig liefde krijgt, alweer een hele tijd geleden dat die een fatsoenlijke update heeft gekregen, al die nieuwe Digitakt/Digitone functies zijn meer dan welkom op de Rytm
 
Ik zou het zelf wel meer als een toffe extra vinden, dan dat de updates echt nodig zijn. De rytm, zelfs mk1, heeft al best wat mooie updates gekregen. Vind dat wel echt tof, dat Elektron überhaupt nog doorontwikkeld met hun producten. Op het moment behoorlijk op de mk2 aan het gassen om mijn mk1 te vervangen….
 
De sample player van de Rytm is sowieso al wat eenvoudiger dan die van de Digitakt. Ik zou de focus op het sampler gedeelte dan ook wel snappen. Ik zou het wel heel vet vinden als er een manier is dat je 2 sporen kan linken als een stereospoor. Handig voor het samples van stereo tracks, of -nog beter- om intern te kunnen samplen. Icm ext input én de nieuwe functie om een fixed length te kunnen samplen, zou dat een hele vette looper functie opleveren... Fingers crossed.

Wat zouden wat de Rytm betreft nog feature requests zijn (los van het sample gedeelte van de Digitakt)?
 
Wat zouden wat de Rytm betreft nog feature requests zijn
Simpele dingen als bv een extra lfo of een base width filter.

En wat betreft sampling, ook erg vreemd dat sample zoom (van bestaande samples) nog steeds niet geïmplementeerd is, ook niet op de Digitakt (bij mijn weten)
 
Simpele dingen als bv een extra lfo of een base width filter.

En wat betreft sampling, ook erg vreemd dat sample zoom (van bestaande samples) nog steeds niet geïmplementeerd is, ook niet op de Digitakt (bij mijn weten)
Ik denk dat ze die zoom functie overlaten aan loopcloud… en dat is jammer maar begrijpelijk. Sowieso is die hele slice en werp machine wel echt gebaseerd op nette loops.
 
Back
Top