Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

Humm ik heb besloten om niet voor de Neumann NDH20 te gaan. Ik heb een mix op die koptelefoon afgerond en heb echt een aantal issues niet kunnen horen die ik over de Dynaudio BM12's direct hoorde. Het ging om een klein stukje phasing tussen 2 hihats en een bepaalde honkiness rond de 250-300 hz. Het was gewoon NIET te horen op die koptelefoon van 500 euro. 2x heen en weer en het was niet te horen.

Zijn er mensen die een alternatief weten waar ik wellicht wel dat stukje detail boven op de speakers eruit kan spotten? Ik neig nu naar de Sennheiser of in die lagere prijscategorie te blijven (AKG 240, Sony MDR 7506).
Geen ervaring met sennheiser. Ik ben erg te spreke over audeze. Ik had de lcd1 en nu de mm500. Details bij de mm500 zijn echt heel goed te horen. Zit wel een flink prijskaartje aan.

Even een update.

Ik was vanochtend bij een hifi-speciaalzaak en mocht op mijn gemak koptelefoons uitproberen. Daar viel de keuze op een gesloten Sivga Robin SV021. Ik had nog nooit van het merk gehoord, maar hij klinkt heel goed voor zijn 170 euro.

Van hetzelfde merk hadden ze ook een betere, open variant voor 450 euro. Die klonk nog beter, maar dan kan ik de huiskamer niet op fatsoenlijk niveau luisteren. Als laatste probeerde ik er een van 1500 (!!!) euro. Kennelijk zijn er mensen die er dat voor over hebben. Ik in elk geval niet en ik vond die van 450 ook beter klinken.

Bij thuiskomst meteen een proefabonnement op Deezer afgesloten, dan kan ik Flac en zelfs op 24 bit audio muziek luisteren. En ik had al een goede DAC. Afmixen doe ik in de studio toch vooral op mijn Genelecs, die ik al 25 jaar heb en door en door ken.

Nogmaals dank allen voor het meedenken!

Jaren lang (>20jaar) met dichte hoofdtelefoon gewerkt (Sennheiser HD280 pro), tijdens Black Friday gegaan voor een nieuwe (oude werkt overigens nog prima) de Sennheiser HD650 (€275). Super tevreden mee en veel fijner om lang mee te werken in de studio. Minder geluidsdruk op je oren en prachtig gebalanceerd voor studiowerk.

Even een update.

Ik was vanochtend bij een hifi-speciaalzaak en mocht op mijn gemak koptelefoons uitproberen. Daar viel de keuze op een gesloten Sivga Robin SV021. Ik had nog nooit van het merk gehoord, maar hij klinkt heel goed voor zijn 170 euro.

Van hetzelfde merk hadden ze ook een betere, open variant voor 450 euro. Die klonk nog beter, maar dan kan ik de huiskamer niet op fatsoenlijk niveau luisteren. Als laatste probeerde ik er een van 1500 (!!!) euro. Kennelijk zijn er mensen die er dat voor over hebben. Ik in elk geval niet en ik vond die van 450 ook beter klinken.

Bij thuiskomst meteen een proefabonnement op Deezer afgesloten, dan kan ik Flac en zelfs op 24 bit audio muziek luisteren. En ik had al een goede DAC. Afmixen doe ik in de studio toch vooral op mijn Genelecs, die ik al 25 jaar heb en door en door ken.

Nogmaals dank allen voor het meedenken!

Leuk dat je nog een update geeft wat het is geworden. Veel plezier ermee!

Je had ook nog voor de Abyss AB1266 kunnen gaan. Wel de complete package editie nemen natuurlijk. Slechts een kleine 10k AB1266 Phi TC Headphone

over een kleine maand brengt ook Genelec een studio headphone op de markt. Ik ben hier wel erg benieuwd naar …

Ander vraagje: Hoe hard zetten jullie je koptelefoon?

1. Luid zodat ik het echt kan 'voelen' (beleven)
2. Medium, ik kan het alleen dat nog horen wat er in de kamer gebeurt bijv mensen praten.
3. Zacht, ik kan het verkeer buiten horen.

Dat wissels af… Tijdens het maken van de muziek op medium. Tegen het einde, om het geleverde werk te beluisteren, harder. Dit omdat ik hard mooi vind. Komt het meer tot leven. Super zacht tijdens het mixen wat word afgewisseld met medium en soms weer even hard.

Mijn mening is dat hoe beter je hoofdtelefoon des te minder hard je deze hoeft te zetten. Dit komt het hele free spectrum, en daarmee ook de details, goed hoorbaar is, ook op lage volumes.

Mijn mening is dat hoe beter je hoofdtelefoon des te minder hard je deze hoeft te zetten. Dit komt het hele free spectrum, en daarmee ook de details, goed hoorbaar is, ook op lage volumes.

Helemaal eens, ik merk nu met mijn Sennheiser HD650 dat ik deze helemaal niet hard hoef te zetten om alle details erg goed te horen.

2. Medium, ik kan het alleen dat nog horen wat er in de kamer gebeurt bijv mensen praten.

Geluk bij een ongeluk is met de DT770 pro dat de toch wel wat harshe mid-hoge frequenties op een gegeven moment wel gaan irriteren bij te hoog volume. Dus dan vanzelf wat minder dan megahard.

Ik heb nu de DT-770 Pro al een aantal jaren, maar wil eigenlijk overstappen op een open headphone vanwege geluidsdruk/kriebeltjes op m'n oren (volume niet eens hard).

Afgelopen weekend een lange tijd bij Bax Apeldoorn met verschillende muziekstijlen geluisterd naar de DT-990 Pro en HD650. En afgezien van de prijs (HD650 stukje duurder) had ik het idee dat de DT-990 Pro iets doffer/donkerder klonk in het midden gebied dan de HD650 (of de HD650 juist iets helderder), wat je eigenlijk alleen merkt bij 1-op-1 wisselen.

Gisteren was ik bij m'n zwager die de DT-1990 Pro heeft en die klonk ook erg fijn (wel nog weer een stap duurder).

Wordt dus nog even kijken wat de keuze wordt, twijfel ook een beetje vanwege het (minimale) geluid dat naar buiten treedt of mijn dochter dat hoort als ze op bed ligt (open zolder).

Ik heb hier inmiddels de Beyerdynamics DT1990 aangeschaft. Ben tevreden, goed hoorbaar stereoveld, transients lijken goed door te komen & separatie van de geluiden.
Fouten en correcties die niet genoeg opvallen over mid range monitors (Adam, HS80 etc) poppen er echt uit.

Ik vind mijn DT770Pro 80ohm vrij schel en mis het volle geluid. Ik heb nu echt super veel posts, threads, reviews gelezen en gekeken maar ik raak er alleen maar van in de war haha.

Welke headphones zouden een goede upgrade zijn nu?

Ik vind mijn DT770Pro 80ohm vrij schel en mis het volle geluid. Ik heb nu echt super veel posts, threads, reviews gelezen en gekeken maar ik raak er alleen maar van in de war haha.

Welke headphones zouden een goede upgrade zijn nu?
de 250 ohm versie?= minder luid, maar klinkt veel gedetaileerder.

De geluidskaarten die ik heb gehad kunnen meestal wel aangepast worden aan de Ohm die beste bij hooftelefoon past.
Ik heb afgelopen week best wel veel plezier gehad met zon ding op mn hoofd.. toch goed om te hebben en die @xpanded stereo oppert lijkt me zeker mooi

Ik medium, soms wat harder als ik erg enthousiast word. Als ik het geluid echt wil voelen gooi ik de speakers (voor een korte periode luider) aan.

Maar inderdaad met de Sennheiser HD600 zit op laag volume ook al genoeg detail.

de 250 ohm versie?= minder luid, maar klinkt veel gedetaileerder.

Dit schijnt een fabeltje te zijn.. beide ohm versies zijn even gedetailleerd - het ligt puur aan de voorversterking.

Als ik het me goed kan herinneren zijn die absurd hoge ohm dingen ooit ontwikkeld voor in de (TV) uitzendstraat. Daar had je te maken met signalen die af en toe compleet de bocht uit vlogen. Door koptelefoons met hoge weerstand te gebruiken, werden je oren nog enigzins beschermd.

Nu wordt het als een selling point gebruikt. Een beetje als gouden hdmi connectoren. Tsjah.. :D

Dit schijnt een fabeltje te zijn.. beide ohm versies zijn even gedetailleerd - het ligt puur aan de voorversterking.

Ik heb het even nagevraagd bij Gemini, de AI-tool van Google:
  • Het idee dat beide ohm-versies (bijvoorbeeld 80 ohm en 250 ohm) even gedetailleerd zijn, is een punt van discussie onder audiofielen.
  • De hogere impedantie (250 ohm) vereist inderdaad een krachtigere hoofdtelefoonversterker om optimaal te presteren. Zonder voldoende versterking kan het geluid inderdaad "dun" of "detailarm" klinken.
  • Met de juiste versterking kan de 250 ohm-versie van een koptelefoon mogelijk een betere controle over de driver bieden, wat kan resulteren in een strakker en meer gedefinieerd geluid.
  • De lagere impedantie varianten zijn makkelijker aan te sturen door de meeste apparaten, maar hebben minder controle over de drivers.
Ook zegt hij:
  • Het klopt dat koptelefoons met een hoge impedantie in de professionele audio-industrie, zoals in omroepstudio's, werden gebruikt.
  • Een hogere impedantie kan inderdaad helpen om te beschermen tegen plotselinge, hoge signaalniveaus.
  • Daarnaast zorgde de hoge impedantie er in de tijd van de analoge techniek voor dat er veel koptelefoons parallel konden worden aangesloten, zonder dat de kwaliteit van het signaal erg achteruit ging.
En hij heeft zelfs nog een complimentje voor je:
  • Het vergelijken van "gouden HDMI connectoren" is een goede analogie. Er wordt vaak veel waarde gehecht aan kleine aanpassingen.

Fijn weekend! 😉

Back