VST die toelaat dat hogere noten stiller klinken?

Nog een duit in het zakje: een dynamische shelf EQ met een geleidelijke dip in het hoog. De EQ dipt alleen als het volume boven de threshold komt. Lage noten met hoge harmonischen zullen niet boven de threshold uitkomen dus blijft het hoog behouden. Hoge noten komen wel boven de threshold, dus die worden iets gedipt.

Er zijn gratis VSTs die dynamische EQ doen. Mijn favoriet is Fabfilter Pro-Q3, maar die kost wel geld.
 
Ik zweer bij mijn Cubase 6.5 en iets als "velocity in functie van gebruikte noot" vind ik niet terug helaas.
Cubase 6,5 heeft volgens www-info toch een Input Transformer. Daar kun je volgens mij de velocity mee instellen t.o.v. de keytracking.
Daar heb je wel een beetje midi-kennis voor nodig, maar dan ben je van al dat EQ gedoe verlost (wat trouwens geen universele oplossing levert). Verdere hulp daarbij zal je hier wel kunnen bekomen...
 
EQ levert wel een oplossing. Net als filter keytracking of velocity keytracking
Het is alleen anders dan als je velocity keytracking gebruikt.
Dus het hangt van de situatie af wat het beste werkt.
 
Velocity en je bent er al toch? Denk net zoals @spdk dat het eerder aan je afluistering ligt. Velocity kun je in Cubase gewoon intekenen per noot. Dit kan als sinds de uitvinding van MIDI ongeveer :)
 
Laatst gewijzigd:
in ableton is het extreem eenvoudig via de velocity plugin, eventueel gebruik je daar een M4L device (die kun je gratis downloaden) waarin je ook voorgedefinieerde compressor modellen kunt kiezen.

In cubase zijn de mogelijkheden wat beperkter, maar ook daar kun je dit instellen via de midi modifier sectie in cubase. Daarin zit een compression parameter (vel. comp.) waarmee je de velocity verschillen kunt instellen. Kies daarvoor een waarde kleiner dan 1/1 om een compressie waarde in te stellen.

Als je het helemaal handmatig naar je zin wilt instellen dan moet je inderdaad de cubase input transformer programmeren, maak daarin dan keyzones aan waarin je het gedrag programmeert.

Andere alternatieven zijn:
- een masterkeyboard gebruiken waarin je in het keyboard zelf al een velocity curve kunt instellen. (sommige hebben zelfs een piano curve)
- per synth een amp keytracking instellen of een filter keytracking toepassen (afhankelijk van waar je naar op zoek bent kwa sound)
- Dynamic EQ gebruiken (alhoewel ik daar zelf niet echt een fan van ben aangezien dit op het complete audio signaal gaat)
 
Laatst gewijzigd:
Velocity en je bent er al toch? Denk net zoals @spdk dat het eerder aan je afluistering ligt. Velocity kun je in Cubase gewoon intekenen per noot. Dit kans als sinds de uitvinding van MIDI ongeveer :)
Lezen is ook een vak, R2D2 wil dat de velocity tijdens het live spelen wordt aangepast om de hoge tonen zachter te laten klinken. Vandaar de voorgestelde oplossingen met EQ.
 
LOL - Dan een midi filter - zit in Cubase - of misschien met meer beleid inspelen? En anders inderdaad keytracking op een filter of vca bijv.
 
Je kunt er dan nog beter een compressor op zetten, maar dan mis je misschien dynamiek. Maar goed ik denk dat dit eerder allemaal symptoom bestrijding is van een ander onderliggend probleem, natuurlijk hoor je een c-1 minder hard dan een c8, al moet dit bij een octaafje meer of minder niet zoveel uitmaken. Heb je je speakers wel op oorhoogte staan?
 
Maar je kan wel de scherpte eruit halen.
Nou je piano zit in een frequentie bij elkaar.
Ik zou toch even een goede vst zoeken en proberen,bij mij gaat het wel.
En het beste is als je dat kan tekenen .
Je kan geen wonderen verwachten maar wel de piek van de piano eruit halen,
Kijk hier even,,,,How to Use EQ: 10 Amazing Tips for a Professional Mix January 2023

Groeten van Andreos:)
Wat je zegt, klopt voor een piano, maar ik spreek over het algemene geval waar bv een c2 toch nog heel wat hoge frequenties heeft die het geluid definieert. Met EQ ga je die aantasten.
 
Ik denk ook dat het kan lukken met eq, de hoge tonen van een lage noot zijn enkel harmonics, die zijn sowieso al zachter. Overigens horen wij hogere frequenties altijd harder, dus is het eigenlijk niet zo gek dat je de hoge noten als luider ervaart. Je kan eens zoeken naar de pink noise trick.
Die harmonics zijn juist erg belangrijk. Zij maken het verschil tussen de klank van instrumenten. Die wil je niet beïnvloeden.
Klopt dat we hogere frequenties harder horen. Daarom dat ik spreek over "subjectief" luider klinken.
 
Nog een duit in het zakje: een dynamische shelf EQ met een geleidelijke dip in het hoog. De EQ dipt alleen als het volume boven de threshold komt. Lage noten met hoge harmonischen zullen niet boven de threshold uitkomen dus blijft het hoog behouden. Hoge noten komen wel boven de threshold, dus die worden iets gedipt.

Er zijn gratis VSTs die dynamische EQ doen. Mijn favoriet is Fabfilter Pro-Q3, maar die kost wel geld.
Daar zit iets in. Ik heb de Pro-Q3, dus dat kan ik wel uittesten.
 
Je kunt er dan nog beter een compressor op zetten, maar dan mis je misschien dynamiek. Maar goed ik denk dat dit eerder allemaal symptoom bestrijding is van een ander onderliggend probleem, natuurlijk hoor je een c-1 minder hard dan een c8, al moet dit bij een octaafje meer of minder niet zoveel uitmaken. Heb je je speakers wel op oorhoogte staan?
Klopt, is allemaal symptoombestrijding.
Het heeft zeker niks met de speakers of hun positie te maken. Het probleem stelt zich ook niet overal, maar vooral bij bepaalde sample libraries.
 
Velocity en je bent er al toch? Denk net zoals @spdk dat het eerder aan je afluistering ligt. Velocity kun je in Cubase gewoon intekenen per noot. Dit kan als sinds de uitvinding van MIDI ongeveer :)
Het gaat over live inspelen. Op de rest ga in niet ingaan. :D
 
Cubase 6,5 heeft volgens www-info toch een Input Transformer. Daar kun je volgens mij de velocity mee instellen t.o.v. de keytracking.
Daar heb je wel een beetje midi-kennis voor nodig, maar dan ben je van al dat EQ gedoe verlost (wat trouwens geen universele oplossing levert). Verdere hulp daarbij zal je hier wel kunnen bekomen...
Dit zou ik gebruiken bij : Live inspelen =>geen hoge processor belasting ...
 
Paar vragen:

Ben je bekend met Fletcher Munson @R2D2 ?
Heb je dit al eens geprobeerd op diverse volumes in je afluistering?
Al eens een tweede set monitoren neergezet?
Of een koptelefoon gebruikt (of 2 zelfs)?
Qua live inspelen: Heb je al een geprobeerd zachter in te spelen in 't hoog en harder in 't laag?
Er even van uitgaande dat jouw sample libraries werken met velocity op AMP/VCA. En anders kun je dat bijv zelf instellen wellicht...
 
Paar vragen:

Ben je bekend met Fletcher Munson @R2D2 ?
Heb je dit al eens geprobeerd op diverse volumes in je afluistering?
Al eens een tweede set monitoren neergezet?
Of een koptelefoon gebruikt (of 2 zelfs)?
Qua live inspelen: Heb je al een geprobeerd zachter in te spelen in 't hoog en harder in 't laag?
Er even van uitgaande dat jouw sample libraries werken met velocity op AMP/VCA. En anders kun je dat bijv zelf instellen wellicht...
Bedankt voor je vragen en suggesties. Die zaken horen een beetje bij basiskennis dat die van invloed kunnen zijn. In de concrete situaties waar ik het probleem ervaar zijn ze echter niet de oorzaak.
 
Enorm bedankt iedereen voor de opmerkingen. Mocht ik het toch nog via MIDI opgelost krijgen, laat ik het zeker nog weten.
Alle andere oplossingen veranderen zoals verwacht de frequentiebalans binnen individuele noten.
 
Die harmonics zijn juist erg belangrijk. Zij maken het verschil tussen de klank van instrumenten. Die wil je niet beïnvloeden.
Klopt dat we hogere frequenties harder horen. Daarom dat ik spreek over "subjectief" luider klinken.
Ik vraag me af of juist doordat het subjectief is het beter zou klinken als jij voor mekaar krijgt wat je wilt. Je kan misschien het probleem met de harmonics ondervangen met een multiband saturator, ik weet niet of je toevallig fabfilter volcano 2 hebt, misschien helpt dat. succes in ieder geval.
 
Alle andere oplossingen veranderen zoals verwacht de frequentiebalans binnen individuele noten.
Ah, dat ja.

Maar mooi dat je weer verder kunt, succes.
 
Back
Top