Saai, maar nuttig: verbeter je DAW-workflow

+1 voor leeg veld

Wel track templates voor de externe hardware en audio en instrument FX racks.

Laat maar, ik heb het al opgelost. Bedacht me net dat ik een gaming mouse heb met wat extra knoppen en die heb ik nu ingesteld voor verticaal zoomen (shift-G/H) en waveforms zoomen (alt-G/H). Ha, superhandig! :)
Ik heb gisteren op de gok een gaming mouse gekocht omdat ik ook wat toets combi's wil toewijzen aan een muis maar ik kan van die dingen eigenlijk nergens vinden of dit wel tot de mogelijkheden behoort. Misschien had ik beter hier kunnen zoeken.. :) Geen enkele video die dieper ingaat op de software.. of over mogelijkheden op een alt of ctrl+ willekeurige toets combi toe te wijzen.. Welk merk heb jij?

Heb deze gekocht.. had sowieso een nieuwe muis nodig dus als het niks is ook geen nood. Knoppen pads kun je weglaten..

Als je er niet uitkomt met de software van Trust is er mogelijk third party software te vinden die het ook kan.
Ik heb een gaming muis van Roccat, daar zit standaard software bij om toetsen(combinaties) aan muisknoppen toe te wijzen.
Die + en - knoppen bovenop de muis, die ook op die Trust muis van jou zitten, zijn sowieso superhandig voor in een DAW.
Daarnaast gebruik ik 2 extra knoppen aan de zijkant van de muis, met duim. Jij hebt zelfs 9 extra knoppen aan de zijkant; kan echt wel nuttig zijn als je er eenmaal aan gewend bent.

ik doe RTFM, maar alleen wanneer nodig
TIP.

1. Download altijd de manual van een product ipv online.

2. Verander de file naam in: Manual …….. (bijv Manual Ableton live)

3. Stop ze in 1 map.

4. Als je een manual nodig hebt hoef je alleen maar in zoek, manual …. Te typen en vaak heeft de pdf zelf ook een zoek functie tegenwoordig.

Zo kan ik alles ten alle tijden makkelijk tevoorschijn toveren.

Als je er niet uitkomt met de software van Trust is er mogelijk third party software te vinden die het ook kan.
Ik heb een gaming muis van Roccat, daar zit standaard software bij om toetsen(combinaties) aan muisknoppen toe te wijzen.
Die + en - knoppen bovenop de muis, die ook op die Trust muis van jou zitten, zijn sowieso superhandig voor in een DAW.
Daarnaast gebruik ik 2 extra knoppen aan de zijkant van de muis, met duim. Jij hebt zelfs 9 extra knoppen aan de zijkant; kan echt wel nuttig zijn als je er eenmaal aan gewend bent.
Dank je voor die tip op third party software.. goed om te weten. :)

Die 9-knoppige pad is wel een beetje too much.. er zit ook een versie bij met minder knoppen.. maar voor sommige situaties lijkt het me super handig idd.. oa als de ctrl en de andere toets iets verder uit elkaar liggen.. CTRL C en V pak ik eigenlijk blindelings.. maar ik moet vaak reiken voor de I samen met de CTRL.. pink en duim ver uit elkaar.. weg coördinatie.. :D

Gek eigenlijk maar ik gebruik altijd toets combis terwijl alles in het rechtermuisknop menu ook te vinden is.. maar dat is dan weer een klik extra.. en vaak ben je dan de focus door dat submenu ook weer een beetje kwijt.
Met Cubase wist ik alle default toetsen ook wel op gevoel te vinden.. ging altijd prima.. maar ben in de loop der jaren naar een combi van Ableton en Reason gegaan. Reason nog niet zo heel veel meters mee gemaakt.. maar heeft ook wel een handige indeling bij editen.. de meest gebruikte tools zitten onder het QWERTY rijtje.. ik zou die niet onder een muis nodig hebben maar ben benieuwd of het handig gaat zijn voor wat Ableton shortkeys.. :)

Ziet er fancy uit! Heb er een van Logi met twee sneltoetsen, maar nog veel belangrijker, de click van de muis is geluidsloos.
Die clickgeluiden lijkt mij het allerminste probleem.. mits je em bij recording met mic moet gebruiken natuurlijk.. maar daar heb ik controllers voor met softbuttons.. die hoor je niet.
Als het maar een beetje goed aanvoelt, lukt qua ergonomie en er klik mee krijgt.. :) maar met zoveel keuze qua knoppen gaat het wel ff duren voor het je muscle memory is ingedaald.. :D

Heel toevallig had White Sea Studio vandaag iets over het gebruik van een Streamdeck (met Reaper in dit geval).

Een muis met assignable knopjes kan wel hetzelfde werken lijkt me, alleen moeten het dan wel dingen zijn die je echt vaak gebruikt. Het even zoeken naar het juiste knopje aan de zijkant van een muis wordt anders wel een uitdaging :)

Met Cubase `on the fly` bedoel gewoon als die blijft lopen zonder ondebreking reageerd die direct op muis comando`s.
Digitale werkende recorder accentueren / onderstrepen in de bovenbalk van een willekeurig hoeveelheid noten die begint er onmiddelijk aan zonder dat het even stopt. Van te voren wel even kijkenvan hoever tot hoever die moet herhalen. Een mooie mogelijkheid.

Heel toevallig had White Sea Studio vandaag iets over het gebruik van een Streamdeck (met Reaper in dit geval).

Een muis met assignable knopjes kan wel hetzelfde werken lijkt me, alleen moeten het dan wel dingen zijn die je echt vaak gebruikt. Het even zoeken naar het juiste knopje aan de zijkant van een muis wordt anders wel een uitdaging :)
Teveel knopjes is idd verwarrend.. En sowieso.. crap ey.. die knoppen aan de zijkant.. jade de aanwezige UP en DOWN knoppen op mijn huidige muis ff anders geroute.. werkt niet echt lekker.. ik druk de muis elke keer opzij.. :D maar misschien zitten die knoppen gewoon te hoog?
Ik zocht eigenlijk iets voor het CTR+I commando.. Duim en pink teveel uit elkaar.. of met je duim naar de rechter CTRL en dan zoeken naar de I.. Maar gisteren een appje ontdekt waarmee je je keyboard anders kan indelen en heb deze onmogelijke handspagaat nu op een makkelijker plek onder 1 keyboard toets hangen.. :okdan: echt veel makkelijker.
Tijdens mijn huidige muis verkennen ook nog ontdekt dat ik een DPI knop schijn te hebben.. Nooit geweten.. lijkt me handig voor het micro edit werk :)

Die Streamdeck dingen heb ik aleens gezien.. zeker handig dat je knoppen plaatjes kan geven en zelfs menu's maken.. maar voor het snelle editwerk waarbij je moet focussen op een monitor volgens mij niet echt bevorderlijk. Ik besef me nu eigenlijk pas hoe vaak ik de knoppen van het keyboard gebruik en ook blindelings weet te vinden.. Ik kon in Cubase altijd super makkelijk zoomen.. dankzij die relief dingetjes op de F en J.. maar nu lijk ik met Ableton het scrollwheel + CTRL toch onbewust in een soort musclememory te hebben voor het zoomen, en zit tevens in in de meeste internet browsers kennelijk.. zo grappig. Als je nadenkt welke plek een willekeurige letter op het toetsenbord heeft, begin je te twijfelen.. maar ga je een berichtje intikken kun je alles vinden zonder te kijken.. meestal.. :D

De ontvangen Trust Muis getest. Het toewijzen van CTRL+ALT of SHIFT combi's en een letter is geen probleem... alles kan. Knoppen zijn ook prima bereikbaar en onderscheid is niet echt een probleem. Maar voor precisie edit werk is dit niet geschikt.. je drukt de muis met je duim opzij bij het selecteren van knoppen op de linkerpad.. en of ik de nodige tegendruk met mijn pink ga kunnen geven weet ik niet.. echt super wennen dit.. Maar om layout the swtichen bv. prima.. Had nu binnen Ableton 12 (CTRL+ALT+M) toegewezen en er zijn er nog een paar.. De tijd zal leren of dit makkelijk werkt. :luv:

Laatst gewijzigd:
Streamdeck was wel een eyeopener.. :okdan: Had het weleens gezien maar niet echt duidelijk wat het nu was.. Volledig inzetbaar voor van alles idd.
Zocht nog steeds naar een klein controllertje voor bij mijn gigs.. ik sta dan te performen naast mijn iPad maar moet soms weleens de lampen anders instellen (ding rechts naast de laptop..). Met de Streamdeck kan ik gewoon blijven staan.. wat zijn die dingen klein.. had er nog net 'n plekkie voor.. :)

436753797_10220708817308939_8423499198000725503_n.jpg

Laatst gewijzigd:
Goed topic! ga inderdaad eens goed ervoor zitten, heb laatst Cubase elements 13 aangeschaft en ben er nu al heel content mee. Vooral de Macro's moet ik eens doorgronden :)

Shortcuts die ik gebruik:
- CTRL + scrollen is horizontaal Zoomen
- CTRL + Shift + scrollen is verticaal Zoomen
- Een blokje selecteren en dat laten loopen, was in oude Cubase Shift+G, nu is dat Alt+P.

Maar het meest handige dat ik uitvond (hoe onnozel), was het wijzigen van de Input/Output/Group-channel bij meerdere kanalen tegelijk.. in Cubase 13 is dat: Kanalen selecteren, de In- of Output wijzigen en bevestigen met een ALT+SHIFT. In de oude Cubase kon dit ook al, maar dit ontdekte ik echt heel laat. Ik onderving dit door met Templates te werken.

Cubase13 heeft nu ook Mixer en/of Editor onder je Tracks-view, met F3 kan je ook heerlijk heen en weer zappen. Dr is nog veel te ontdekken!

Ik heb een tweede monitor voor extra werkruimte. Nu heb ik in Excel een overzicht gemaakt van alle shortkeys die ik gebruik en wat ze doen. Daar heb ik een screenshot van gemaakt en deze als Desktop-afbeelding ingesteld. Dan kan ik altijd even spieken op de tweede monitor. Echt handig en op een gegeven moment zitten die combinaties gewoon in je vingers 👍

Voor MAC gebruikers, wat echt in mijn optiek first komt is dit:

Leer te werken met je FINDER

Typ je zoekopdracht rechtsboven, dan komt er een + te staan, klik daarop en een wereld aan zoekopdrachten en combi's zijn mogelijk.

Screenshot 2024-04-10 at 13.21.40.png

Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt. Waar zou ik op moeten zoeken?
Nou je hele file management, type, tags, alles is zo terug te vinden. Ik Heb het gebruikt om alle 16,24,32 bit samples uit elkaar te halen bijvoorbeeld. Daarna alles mooi in mappen.
Zoeken kan met zoveel parameters als je wilt. Stel je zoekt een nummer wat je ooit gemaakt hebt in een project maar je weet dat het met een A begon, een ableton of wav file is. so on so forth..

Back