Ik werk nu een jaar met Ableton live 11. Dit is mijn eerste DAW en eesrte kennismaking met electronisch muziek maken.
Van nature heb ik geen aversie van computers en software, dus dat is een groot voordeel. Daar wat mee puzzelen vind ik zelfs wel leuk.
Niet als ik muziek wil maken hoor; soms zet ik de PC ook gewoon aan om eens te kijken of ik iets nieuws kan leren met de manual erbij... gewoon een halfuurtje voordat ik muziek ga maken.
Als ik niet fysiek bezig ben met muziek maken pak ik er ook graag eens een manual bij van de DAW of VST, hardware of wat dan ook.
Ik heb hardcopies in huis van de belangrijkste apparatuur en/of VST's. sommige kan je gewoon bestellen (Ableton), andere heb ik in boekvorm laten drukken bij een PDF>boek website (Waldorf Quantum / Analog Rytm).
pak ik het veel makkelijker op voor een paar minuten lezen.
Soms lees ik een manual gewoon achterover op de bank, maar soms ook wel eens met pen en papier erbij.
Door aantekeningen te maken onthou ik veel en veel beter dan gewoon lezen of filmpjes.
Dat laatste doe ik vooral als ik dingen uit m'n hoofd wil weten (shortcuts bijvoorbeeld) of als ik iets echt goed wil snappen.
soms pik ik een device of functie wat ik al gebruik maar waarvan ik niet alle functies snap of ken, en dan lees ik (bijvoorbeeld) het hoofdstuk over reverb of compressors (nog) eens aandachtig door en probeer ik de functies waar ik normaal niet aankom eens uit in de volgende productie of probeer-sessie.
Of ik lees juist eens een hoofdstuk van een devices/functie die ik nog helemaal niet geprobeerd heb en ga daar dan mee aan de slag.
Als ik wel muziek maak en ik irriteer me aan een actie die ik steeds moet herhalen dan maak ik ff snel een aantekeningetje om later eens op te zoeken of dat handiger kan (heel vaak kan dat is mijn ervaring

). Daarnaast kijk ik in de late uurtjes wel eens wat youtube filmpjes (maar dan ben ik meestal zo gaar dat die niet altijd blijven hangen haha).
Is een beetje houtje-touwtje manier van leren zonder stroomlijn er in, en daarom heb ik ook een paar lessen gevolgt over ableton en heb daar heel veel aan gehad om een aantal gaten in mijn kennis van de software op te vullen.
Zonder dat ik pretendeer een expert te zijn geworden, moet ik zeggen dat sindsdien de workflow steeds meer over muziek maken gaat en steeds minder over zoeken/proberen. Ook de creatieve functies en synths van ableton (Wavetable, operator, granulator, collision, etc) waardeer en gebruik ik sindsdien meer.
Toen ik net begon om ook hardware te gebruiken in de muziek (synthesizer, drum computer) vond ik het wel lastig om een creatieve modus te vinden waarin het spelen met de hardware en het gebruik van de DAW voelden als 1 coherent process. was toch vaak beetje spelen op de synth, terug naar de PC, weer achter de synth... eigenlijk niet heel prettig.
Maar door de lessen ableton die ik volgde is dat 180 graden gedraaid!
Ik heb sindsdien Session mode in Ableton ontdekt, en die had ik tot die tijd eigenlijk volledig genegeerd... dat werkt super fijn als ik me vooral met hardware wil bezighouden (maar ook als een kladblokje voor als ik in arrangment view werk en ff snel wat wil opnemen, probere of bewerken zonder een zooi van mn arrangement te maken)
mijn proces als ik hardware gebruik is nu zo'n beetje:
1) Synthesizer of drumcomputer met push 2 ernaast. stukjes spelen en opnemen en de DAW zo veel mogelijk besturen met de push 2 (opnemen, afspelen, combineren met drums, andere ingespeelde stukken, toevoegen van ableton effecten die ik standaard op (send-)kanalen heb staan. beetje 'jammen' noem ik dat dan

, niet te veel in de details, maar gewoon heerlijk klooien/prutsen zonder me druk te maken of dit ooit in een volwaardige productie zou passen (drums maak ik soms lekekr onderuit op de bank met de analog rytm II als standalone om in dit proces te kunnen gebruiken als ritmische begeleiding ^^).
2) Als ik zo'n 'jam' potentieel vind hebben ga ik volledig over naar de DAW met een session view vol stukjes synthesizer die ik eerder heb opgenomen(eventueel met VST's).
ook dit met de push ernaast, of met de Arturia mini-lab die ik recent heb aangeschaft. schuif wat, speel wat, voeg mischien DAW effecten toe of voeg software synths toe. in deze fase maak ik wat meer werk van de drums. soms vervang ik ze volledig omdat ik de rytm+sequencer vooral voor 'kladjes' gebruik en om geluiden op te designen die ik later opneem in ableton en in simpler zet om ze vervolgens in ableton te kunnen programeren.
3) Als ik dan nog steeds zin heb om verder te werken aan een project switch ik vaak naar arrangement. ssoms neem ik de session op naar arrangement en ga van daar uit knippen of plakken. of ik gebruik session mer als kladblok met clipjes om naar arrangement te slepen. en bouw zo een nummer op.
Ik zoek zeker nog steeds wel naar verbeteringen in de work flow (vandaar mn recente aanschaf van de minilab) maar bottom-line is dat met toenemende kennis van de DAW, ook de mogelijkheden steeds duidelijker worden en de beperkingen steeds minder significant zijn en steeds minder in de weg van het creatieve proces zitten. En ik werk ook zeker niet zo gestructureeerd als ik hierboven misschien doe vermoeden, maar ik vind steeds meer fijne vorm in wat ik leuk vind om te doen.
maar ja, aan het einde van de dag moet je het denk ik ook wel leuk vinden om achter een beeldscherm met muis en toetsenbord te zitten om een DAW volledig te kunnen waarderen, en dat is heel persoonlijk. Over Ableton kan ik niet veel zeggen verder omdat het de enige DAW is die ik ken, maar ik ervaar hem als heel flexibel. Zeker sinds ik session en arrangement door elkaar gebruik zoals hierboven beschreven.