Bestaat er nog iets anders dan : Volume, Pitch en Timbre ??

Stephen

The Gate is open: Tidal,,
Lid sinds
16 februari 2005
Berichten
4.976
Locatie
België
Bestaat er nog iets anders dan : Volume, Pitch en Timbre ??

Dat waren toch de drie 'eigenschappen' van een osc, een klank van een synth in één van m'n prehistorisch synth boeken

mss dan nog stereo of surround ? of die nieuwe 3D sound van google of zo ??

Ik kick al van eind Jaren 90' over die pitch, weg van die 440hz, omdat m'n K2000 altijd vals klonk, tov de bestaande retro house tracks,
maar dat kwam omdat de W-30 en oudere roland samplers anders de samples pitchte, en heel veel gebruikt werden begin 90'


aan ja, ook nog de duur vd klank,, die met de env in te stellen is, lees ik, en die zo belangrijk is kwa midi grid groove timing,,

okey da moest ook nog weten,,
mss zijn er nog 'eigenschappen' ,?
 
Laatst gewijzigd:
aan ja, da's een goeie, merci,,

doet me direct en alleen aan de casio cz denken
en stereo phase,
 
Dit soort eigenschappen is meestal ook niet voor een gebruiker "aan de knoppen", maar meer voor "onder de motorkap". Dit zijn eigenschappen waar een plugin z'n berekeningen op loslaat. Er zijn een heleboel van zulke audio-features bedacht, hangt af van de toepassing wat je nodig hebt. Als je in software automatisch beats wil detecteren heb je wat anders nodig dan in een Autotune-achtige plugin, bijvoorbeeld.
 
vergeet ook tijd niet, een amplitude is een meting over een periode heen
 
Je komt al snel op een discussie wat precies geluid is, en wat de bijbehorende eigenschappen zijn. Gaat het om geluid dat op je computer staat als digitale informatie, of als natuurkundig fenomeen, of hoe je het als waarnemer ervaart? In het laatste geval kun je het bijvoorbeeld ook hebben over de transferfuncties van je oren naar een neurologisch signaal en vervolgens de verwerking door je hersenen.
 
ja,idd

't is gewoon om te weten welke 'parameters' je kan aansturen in een synth klank generator

Mijne lokale muziek maat begon te stoefen over 'compressie' en da's zoals de mlljarden articles daarover,
en ik vind dat stom en snap dat niet,

behalve dat dat dynamiek is, en dat je ook je monitor knob kunt bij regelen, of naar die club kunt gaan horen


de attack van een synth goed krijgen is ook nog met andere dingen dan 'compressie' te doen
en ik vind alleen multiband compressors werken, mss zoals bv de powercore MasterX5
stereo channel Limiters klinken heel slecht,

ik vond pitch tuning altijd het 'probleem' en mijn idee fix, door dat verschil W-30 en Sample rate key note change

en nu ook timbre, met dat ik al m'n synths hun .syx en prg chng presets automatisch kan samplen,

en idd timing,, de MC-909 is echt heel accuraat kwa latency,
ik heb grote note lengte inspeel gevoels problemen met 256 bytes latency met vst plugins,
Bij de amiga tracker was dat nog anders,, maar daar kwam alles centraal uit de Tracker,,

okeyy,, ( 'party people in the house' )
 
Vier basiselementen (geluid kan niet bestaan zonder één van deze vier) : volume, toonhoogte, timbre, ruimte.
Beetje flauw wellicht, maar niet zo bedoelt:

Aan de achterkant: En een paar oren, om het geluid te horen. Zonder oren -iets in het bereik van het geluid- heb je slechts een meting zou ik zeggen, zoals X-ray, Ultra-sound en is het visueel.

Aan de voorkant: Zou ik er nog een kunnen toevoegen, een event, een trigger, iets dat het geluid in werking zet. Anders valt er niets te horen, niets te meten.

Zonder de laatste, kan geluid wel bestaan maar is er niets te horen. Zonder de eerste, kan geluid eveneens bestaan maar weet je dat pas met (speciale) meet-apparatuur.
 
Je komt al snel op een discussie wat precies geluid is

Ah, ik dacht dat dat juist de vraag al was :)


de drie 'eigenschappen' van een osc

Hier hoort volume niet bij, strikt gesproken. Daar zorgt een amplifier voor. Maar volgens mij, ook gezien de overige reacties, gaat het je niet specifiek om de parameters van een oscillator, maar meer geluid in 't algemeen, right..?

Ik kan je aanraden voor de gein een kleine teen te dippen in de wereld van virtual modular. Daar ben ik nog hard lerende in, maar die leermomenten draaien vaak om precies de vraag die je stelt. Elke module heeft een (soort van) dedicated functie, en geeft dus een eigen antwoord op je vraag.

En dan virtual om je portemonnee te ontzien, puur voor dit onderzoekje moet je natuurlijk niet je spaarvarken kapot gaan slaan..



Vier basiselementen (geluid kan niet bestaan zonder één van deze vier) : volume, toonhoogte, timbre, ruimte.

Eens met @Septic, zonder tijd is er geen geluid, die is echt wel essentieel.

En misschien het medium? Geluid gedraagt zich anders onder water dan in de lucht, en een vacuüm schiet niet op. Maar goed, kan ook onder "ruimte" vallen... en da's al niet meer waar Stephen op doelt wellicht..
 
Ah, ik dacht dat dat juist de vraag al was :)

Nou ja, zoals ik het opvatte ging de vraag eigenlijk over mogelijke eigenschappen van geluid. En dan kan het ervan afhangen over welk 'geluid' we het hebben. In een zekere context kunnen bepaalde eigenschappen bestaan die niet in een andere van toepassing zijn. Bijvoorbeeld, psychoakoestische eigenschappen in het hoofd van de luisteraar die je niet onmiddellijk kunt afleiden van het geluid als natuurkundig fenomeen.

En daarbij komt ook de discussie om de bocht kijken welk 'geluid' nu "echt" is. Is het 'geluid' zoals een luisteraar die ervaart door verwerking door je hersenen nog wel een "echt" geluid? Zelf neig ik ernaar om het ruim op te vatten, al was het maar uit praktische overwegingen. Het 'geluid' in je hersenen als ervaring is dan eigenlijk in dezelfde mate "echt" als het 'geluid' in je synth. Ook al zijn het in beide gevallen geen akoestische signalen. Maar goed, je kunt argumenten bedenken om alleen het natuurkundige, akoestische fenomeen als "echt" geluid aan te merken, als je een definitie wil die wat strikter is.
 
okey, sorry;, ge moet het niet te ver zoeken,,, 't blijft om synth muziek , presets, te maken

"Volume, Pitch, Timbre & Phase, en stereo beeld,"

dat zijn er al twee die ik niet direct zelf vond
 
vergeet ook tijd niet, een amplitude is een meting over een periode heen
Zonder tijd is er niets en kun je ook niet over geluid spreken. Tijd geeft gewoon de mogelijkheid tot het bestaan van ... geluid, van ... ruimte, etc. Tijd kun je niet beinvloeden (ik toch niet.)
 
Laatst gewijzigd:
Schraalheid . Hoeveel duidelijkheid je hoort. Details op sommige plekken in de frequentie. Ook wel autoriteit genoemd.
 
Back
Top