Gewoon zelf een nieuwe map met de naam van de track voordat ik het opsla in Ableton.
Ok check.
1) Ik start een nieuw project
2) ga het nummer maken met midi, samples, audio etc.
So far so good.
3) Als ik het wil opslaan doe ik niet Save as, maar Collect and Save? de volgende keer staat het nummer dan bij recent projects?
Ok, hier gaan nu twee dingen door elkaar: het oplossen van de offline samples in dat ene project uit je eerste post, versus hoe het normaal gesproken werkt, met opslaan.
Eerst dat laatste. Het druist misschien in tegen wat je gewend bent, maar geef 't een kans. Zo slecht is 't niet bedacht.
Als je een nieuw project opslaat, maakt Ableton zelf een map aan - en plakt daar het woord "Project" achter. Daar zit de mind-fuck. Die map is dus het project, als het ware - met daarin alle resources: samples, opgenomen audio, midi, freeze-files, whatever, PLUS een bestand die alles bij elkaar houdt, inclusief de referenties naar externe bestanden - de "ableton live-set", oftewel het .als-bestand.
Ik heb een nieuw project geopend en deze in een blanco map opgeslagen. Dan krijg je dit:
Als ik audio had opgenomen, was daar een mapje voor aangemaakt.
Opgenomen. Ik zeg met opzet niet "gebruikt", want alle bestanden die al bestonden voordat ik het project opsloeg, die staan ergens anders, niet in de project-map. De externe samples worden dus niet automatisch hierin opgeslagen. Gelukkig maar, anders zou je HD snel vol raken.
Als je die externe samples niet verplaatst, en de project-map laat staan, zou dit voldoende moeten zijn om lekker te kunnen rocken.
Als je benieuwd bent naar het gebruik van bestanden in je project (a la de audio-pool van Cubase), dan kan je die vinden onder "view" --> "file manager"
Je krijgt dan dit overzicht - die je al tegenkwam in je puzzel-tocht:
Dit zijn de referenties zoals ze in je .als-bestand staan, waar de andere bestanden te vinden zijn, en of er dingen ontbreken.
Dat laatste kan nog wel eens gebeuren. Je verplaatst een mapje, geeft 't een andere naam, of je was vergeten dat je in dat nieuwe project bestanden gebruikt uit dat eeuwen-oude project die je onlangs eindelijk een keer hebt opgeruimd. Zulke dingen. En daarmee komen we op die andere vraag uit.
Waarschijnlijk heb je deze rode balk onderin:
En als je daar op klikt, kom je in het scherm van de File Manager (die van hierboven).
De automatic search werkt 99% van de gevallen goed, aan mijn kant. Hopelijk bij jou ook.
Zodra Ableton kandidaten vindt, worden de missende samples automatisch hersteld in je project, inclusief de nieuwe "paden" ernaartoe in de File Manager. Als je 'm daarna opslaat (overschrijven, nieuwe naam, maakt niet uit) - zou de rode balk verdwenen moeten zijn, de volgende keer als je 'm opent.
Heb nog even geen valse hoop, ivm die 99%. Die 1% is irritant, als je daarmee zit. Dan kan je nog proberen je mappenstructuur, locatie van de bestanden, die dingen te herstellen (als daar sprake van was).
En waar gaat die fuzz dan over, met dat "collect all and save"?
Daarmee kan je van die ene project-map dƩ map maken, waar Ɣlles in zit wat het project nodig heeft, zonder externe afhankelijkheden. Superhandig. Rechtermuis-klik --> zippen --> doorsturen naar je maatje.. of die andere computer.. de backup HD.. enz..
4) als ik later weer iets verander bij dat nummer dan doe ik dan weer Collect and save? of dan wel gewoon Save? of save as?
Gewoon save (as). Als je verder gaat met je project, zonder bestanden te verplaatsen, waar je project afhankelijk van is, kan je gewoon opslaan zonder gedoe. OĆ³k als je nieuwe externe samples toevoegt. Hou er dan wel rekening mee dat die dan nog niet in de project-map staan, maar puur op die externe locatie - tenzij je "collect all" doet, die haalt dan de boel weer naar binnen.
Zo. Heel verhaal. Hopelijk niet te wollig. Benieuwd of het al wat begint te klikken.