@Bahamut ik geef je geheel gelijk. en ik zeg altijd ik
master in the mix. en volgens mij klopt dat ook.. post-produktie bekt ook lekker..
Om dan in de mastering fase allerlei ingewikkelde ingrepen te gaan doen op je eigen mix, dat zou nergens op slaan. Als dat al nodig zou zijn, moet je simpelweg terug naar de mix en die verbeteren.
dit dus. zoals
@stoter het eens zo mooi heeft samengevat; in elektronische muziek is produktie en kompositie (of was het nu een andere term..), ik vergeet het altijd, haha. er is eigenlik geen verschil.
er is een mastering draad, ik wilde die zelf eens opzetten, open vraag, en ook over de noodzaak, want die is er niet altijd, denk ik. en sommige gevallen zeker wel.
daar heb ik maar eens die vragen en opmerkingen neergezet. dus.
op de master in een DAW staat bijna nooit iets, behalve Softube Tape soms.. meer als
glue.. en heb nu ook meer tape plugins, het gaat me niet om het analoge, maar om de
glue, wat ook een onprecieze term is.
in dit geval niets op de master.
en de ingreep in Wavelab, was meer, dat had ik ook in de DAW kunnen doen, zelfs per track, maar het voelde eerder dat het de hele mix moest omvatten.
en meestal beperk met tot loudness nivo, met IKM Stealth Limiter, hier ook gebruikt, die tast geen transients aan, die kan zelfs pieken van +43 db (niet dbFS natuurlik), transient pieken, kwamen in een opname voor, die ik niet over kon doen... aanpakken zonder dat knal, dat was het, de impact verdwijnt.
goed genoeg hierover... ik weet niet meer hoe de thread heet...
en je reaktie is duidelikker dan wat ik nu zelf schrijf haha. een opmerking nog dit is Bitwig Studio 4.0.8 gemaakt, ik dacht dat ik altijd het beste kon mixen in Cubase. maar eigenlik maakt het niet uit.
wel is de MCU (daar hadden we het al over) wat sneller te gebruiken, en ik gebruik m, om een of andere stomme reden alleen voor Cubase. voor andere DAW's een andere controller (ook faders, maar dan niet...).
goed. o ja, bitwig standaard, zet de faders op -10dB, wat ik zelf niet kan begrijpen, faders raak pas aan, na, wanneer, dat merk je zelf, maar eerst
gainstaging, zonder faders.
goed.
ach ja, ik wil het kort houden, haha, want dit gaat over geheel iets anders, of niet? ach het mag hier zijn plaats hebben; zoals anderen het ook opgemerkt hebben, het zit ramvol, maar de plaatsing is wel 'perfekt'. de vocals kregen zelfs met een vrij groot gemak een plek, al moest ik nu wel eens
carven, oftewel een EQ gebruiken.
een heel onderwerp, jammer, dat ik de thread niet kan vinden, was toch, helaas, zou er meer over kunen worden gezegd, stopte de thread, maar wel interessant.
mastering is ooit eens ontstaan, toen het noodzakelik werd, en waar las ik dat? ga naar een concert, klassiek, of luister naar de opnames. als je dan moet masteren...
maar bij andere genres, etc. goed, er zijn talloze werkwijzen, en ze moeten in dienst staan van het
effekt, hoe de hele track klinkt, werkt, zijn werking heeft.. of zoiets..