Naam houden of wijzigen, wat zou jij doen?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.809
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Ik noem mijzelf sinds een aantal jaar De Facto. Dat klinkt lekker, maar de concurrentie is moordend. Daar heb ik bij het bedenken van de naam onvoldoende bij stilgestaan, en alleen al in Spotify zijn er 5 De Facto's. Ook is er een internationaal kledingmerk met dezelfde naam en miljoenen volgers.

Nu overweeg ik een nieuwe naam. Maar alles ook wat ook maar enigszins lekker klinkt, is al bezet op Beatport, Spotify, Bandcamp en Instagram. Vroeger noemde ik mezelf Bombario en die naam is nog wel vrij.

Wat zou jij in mijn geval doen?

- Het lekker bij De Facto houden en ervan uitgaan dat echte fans je toch wel vinden?
- Doorzoeken naar een nieuwe, unieke naam?
- Terugkeren naar Bombario?

Zelf draai ik in cirkeltjes en ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.

Groet,

Rutger
 
Ik heb dit ook met mijn 'artiestennaam' die ik stiekem wil veranderen. Maar waarin dannnn... en blijf toch plakken bij wat in al heb ghehe

Ik vind bombario wel cool klinken btw!
 
Ik zou het denk ik bij De Facto houden. Dat merk heb je al best wat moeite in zitten. Welke garantie heb je dat als je een nieuwe naam bedenkt er niet een jaar later een ander groot merk opduikt met dezelfde naam?

Met alle respect; Bombario kinkt een beetje cheesy. Net als dat ik "NorthernlightX" ook alleen maar uit nostalgie gebruik, ik zou daarvan niet zo snel een serieus merk proberen te maken.
 
Ik zou een andere naam kiezen.. Bombario klinkt leuk. Maar ik zou iets korts kiezen: 'Bario'. Of Zoiets. :)

Iets wat je makkelijk kan verstaan op de dansvloer als je wil weten van wie die dikke track is die speelt...
 
Je kan ook de schrijfwijze wijzigen op zo'n manier dat het het zelfde klinkt maar anders geschreven. Bvb De Fact0 (nulletje achteraan in plaats van o) of De F@cto of iets dergelijks... Zo kan je gewoon lekker verder borduren op wat je hebt maar heb je toch iets anders wanneer mensen je online zoeken.

Of zoals flyweight hierboven doet.
 
Ik zou een andere naam kiezen.. Bombario klinkt leuk. Maar ik zou iets korts kiezen: 'Bario'. Of Zoiets.
Dat is dus het punt. Alles van 4 of 5 letters is al bezet, volgens mij automatisch vastgelegd door computers. Dat zijn vaak accounts met 0 berichten en 0 volgers, maar ik kan hem niet meer claimen. Ook fantasienamen, dingen als Vlooq enzo.
 
maar klinkt als Herr Fuck Toe..
 
Dat is dus het punt. Alles van 4 of 5 letters is al bezet, volgens mij automatisch vastgelegd door computers. Dat zijn vaak accounts met 0 berichten en 0 volgers, maar ik kan hem niet meer claimen. Ook fantasienamen, dingen als Vlooq enzo.

Een unieke naam heeft een voordeel. De lengte is minder belangrijk dan hoe een naam van de tong rolt, denk ik. Binnen zekere grenzen, natuurlijk. Uitkijken welke associatie een naam oproept, over Facto Bomba zou ik dan eerst 'ns goed nadenken, hoewel het wel goed klinkt. Herr Facto is iets dat taalspecifiek is, bij anderen die niet bekend zijn met die taal zal dat overkomen als een fantasienaam. Mag natuurlijk, maar het doet de oorspronkelijke betekenis wel voor een groot deel teniet.
 
en deze? 'Stone Mountain'

....the brand new track by Stone Mountain 'rip this club'
 
vreemd genoeg alleen in het engels gevonden, vond eens leuk om te weten wat Bombario is, en het is iets!

"Bombarie or Bambario (from the Dutch saying 'Bombarie maken' or 'Bombarie slaan', meaning to make a commotion or a lot of noise) is often depicted in Dutch satirical prints dealing with the financial crisis of 1720/21. He is usually shown as a hunchback (referring to a Parisian who was said to have hired out his humped back as a desk for those who wished to sign contracts) and thus, to contemporaries, embodying the unnatural nature of the speculative "wind trade". He is often shown in the company of Commedia dell'Arte characters and is sometimes dressed as Harlequin."

De Facto/De Jure

of

Bombario

(laatste is mijn voorkeur, eerste is flauw...)
 
Als je maar beroemd genoeg wordt doet de oorspronkelijke betekenis van de naam er niet meer toe. Deep Purple, Pink Floyd, The Beatles - wie maakt zich nog druk over wat die namen oorspronkelijk betekenen? Bombario vind ik trouwens best leuk klinken, of anders Zwolle. Als je als Boston bekend kunt worden, waarom dan niet als Zwolle?
 
Het is heel relatief, destijds was er een trio dat newbeat maakte en ze hadden elk nummer een andere band. Ik dacht ook al om elk genre dat ik doe een andere uitvoerder te geven.
Maar als ik met jouw ambities zat zou ik keihard voor een unieke naam gaan. En the subs en soulsister heb je ook 2* wereldwijd als bands... Er zijn er vast nog.
Bombario klinkt me heel erg kinderachtig, (Bumba, en mario kart enz) maar als 't je publiek is (het gamende super mario wereldje) prima.

Zwolle, ja prima. Maar dan met een ö ondersteboven, zodat 't lijkt alsof de ö een rijdend dingetje is :D
 
Probleem dan is dat je waarschijnlijk in zoekmachines altijd onder Opgezwolle en co uit gaat komen.

Maar herkenbaar dilemma hoor.
 
Back
Top