Werkkamer / studio combineren

Fred B.

Working class hero
Lid sinds
17 augustus 2022
Berichten
400
Locatie
Oss
Goedemorgen allemaal,

Zoals zovelen hier - gok ik - ben ik sinds corona noodgedwongen thuis aan het werken en heb k sindsdien geinvesteerd om mijn thuiswerkplek zo comfortabel mogelijk te maken. Dus docking station, twee mooie grote schermen op zo'n beugelstandaard zodat ze mooi op ooghoogte staan etc. Dit alles staat samen met een hoop andere meuk - logeerbed, kast vol handdoeken en God weet nog wat meer - in een kamertje van 2,00 bij 3,80.

Tegelijkertijd stond mijn hele thuisstudiootje op zolder in een kamertje van ongeveer 2,40 bij 3,30. Nu zijn mijn dakkapellen verrot en wordt de hele zolder aangepakt. Het wordt een grote open ruimte waar mn vriendin en ik hoogstwaarschijnlijk gaan slapen. Ik zoek het niet om daar ook muziek te maken aangezien zij vaak nogal betijds naar bed gaat om daar tv te kijken.

Ik ben aan het passen en meten geslaan en zoals het eruit ziet krijg ik alles wel kwijt in wat nu mijn werkkamer / rommelkamer is. Zie bijlage.

Wat moet er allemaal in de kamer? Dat valt gelukkig nog mee. Ik heb een Zaor bureau waarin 12 HE aan rackapparatuur in kwijt kan. Daarin kan dus mn geluidskaart en racksamplers in (samen 7HE). Dan bliijft over:
- SL1200
- Vestax djmixer
- MPC One
- MPC 2500 (staat te koop dus goeie kans dat ie tzt er niet in zal komen te staan)
- Microkorg
- Microkorg xlplus
- Mackie mixertje.

Het Mackie mixertje wil ik vervangen voor een 1 HE Tascam mixer, ik doe toch niks met EQ in de praktijk dus dat kan prima.

Verder heb ik nog 3 Kallax kasten, 1 van 4x4 vakken en 2 van 2x2 vakken. Die grote zitten elpees in en die kleintjes heb ik altijd als zijtafeltjes gebruikt voor djgear enzo. Mijn plan is deze Kallaxen allemaal op wielen te zetten zodat ik de ruimte flexibeler in kan richten mocht dat nodig zijn. Ik kan mijn MPC One en beide Microkorgs kwijt op het bureau, maar ik ben bang dat dit gigantisch gaat afleiden tijdens het werken, dus ik denk dat ik maar de MPC en 1 van de Microkorgs met van die djlaptopstandaards op een van de 2x2 Kallaxen ga zetten, met daaronder de SL1200 en Vestax mixer. Doordat dat geheel op wielen komt te staan kan ik het, als ik muziek wil maken, makkelijk voor mijn bureau en speakers rijden en daar zo aan de slag gaan. Is in ieder geval het proberen waard.

So far so good zou je zeggen. Nu loop ik tegen een paar problemen aan, en dan ist altijd goed om feedback / input te vragen.
- Zijn er meer mensen hier die werkkamer en studio combineren en hoe bevalt jullie dat? Wat zijn wat jullie betreft do's and don'ts?
- Ik merk dat ik mijn huidige bureau toch wel vol vind staan met 2 beeldschermen en monitoren. Heeft het akoestisch gezien zin om op een kamer van 2 meter breed met daarin een burau van 1,56 breed nog te gaan hannesen met losstaande speakerstands? Het oog wil wat natuurlijk (rust vooral), maar als t qua geluid een verslechtering is is dat misschien beetje verkeerde logica.
- Ik wil iets van akoestische materialen ophangen. Niks al te groots, maar ik dacht aan een zwaar gordijn achter het bureau, een tapijt en mogelijk wat absorptiepanelen recht tegenover waar het bureau staat. Een akoestisch paneel hangend aan 't plafond boven mijn werkplek is ook zeker een optie. Slaan deze ideeen ergens op, of is het gevalletje druppel op de gloeiende (akoestische) plaat?

En last but not least, alle input is welkom op bovenstaande ideeen! Ik kan het waarschijnlijk pas november / december allemaal in de praktijk brengen dus ik kan alles nog even goed laten uit kristaliseren.

Alvast bedankt iedereen voor het meedenken.
 

Attachments

  • 16621012131462606359011860894483.jpg
    16621012131462606359011860894483.jpg
    221,6 KB · Bekeken: 295
Kallax vol platen op wieltjes? Je weet dat kallax hol karton is he? Ik heb al wat crashed gezien van zulke zaken.
 
Kallax vol platen op wieltjes? Je weet dat kallax hol karton is he? Ik heb al wat crashed gezien van zulke zaken.

Eh enkele de kleine kallaxjes op wieltjes bedoel ik, niet de grote. Dat lijkt me ook een vrij waanzinnig idee ja haha
 
Is te doen, heb het in het verleden ook gedaan bij de 2x4 kallax met 6 wielen die per stuk zoveel 100kilo aan konden. Ideaal is het niet gezien het materiaal.

Misschien beter om een houten frame te maken en hieronder de wielen te knallen, kallax erop. Voordeel is dat je dan ook niet perse in de kallax hoeft te boren.

Je speakers kunnen niet op de top desk van je zaor? Of zitten de beeldschermen dan id weg?
 
Is te doen, heb het in het verleden ook gedaan bij de 2x4 kallax met 6 wielen die per stuk zoveel 100kilo aan konden. Ideaal is het niet gezien het materiaal.

Misschien beter om een houten frame te maken en hieronder de wielen te knallen, kallax erop. Voordeel is dat je dan ook niet perse in de kallax hoeft te boren.

Je speakers kunnen niet op de top desk van je zaor? Of zitten de beeldschermen dan id weg?

Ik heb 2ehands een zwik van die Ikeawielen op stalen beugels gehaald, dus die geven al wat meer stevigheid dan gewone losse zwenkwielen. En inderdaad ook 6 wielen, zodat er onder elk verticaal deel een wiel zit.

Wat betreft de top van de Zaor, het zal wel passen maar het oogt erg onrustig (staat dan letterlijk van links tot rechts helemaal vol) en aangezien ik er ook zal moeten werken zou iets meer afstand wel prettig zijn. Ook om bv een printer of pennenbakje ofzo kwijt te kunnen. Dat is het meer. Maar dan is de vraag / kwestie slaat het ergens om om dan speakerstands te halen of verpest ik daarmee het geluid?
 
Zware speakerstands zijn in principe altijd beter dan je speakers direct op je desk. (Die flut ijzeren units buiten wege gelaten)

Qua absorptie zou het achter, naast en boven het desk het meeste verschil uitmaken. Al zou ik er niet al teveel aandacht en geld aan uitgeven in een kleine ruimte.
 
Ik heb ook een thuiswerk / studio combi.

Wat ikzelf af en toe nadelig vind, is dat ik de studio nu ook onbewust als ‘werkplek’ zie en ik er dan ook wat minder snel heen ga om te “ontspannen”. Komt wat minder snel op bij me..
 
Is te doen, heb het in het verleden ook gedaan bij de 2x4 kallax met 6 wielen die per stuk zoveel 100kilo aan konden. Ideaal is het niet gezien het materiaal.

Misschien beter om een houten frame te maken en hieronder de wielen te knallen, kallax erop. Voordeel is dat je dan ook niet perse in de kallax hoeft te boren.

Je speakers kunnen niet op de top desk van je zaor? Of zitten de beeldschermen dan id weg?
Kallax heeft eventueel ook een houten frame, mogelijk is het makkelijker om hier op wielen te monteren ipv op de kast zelf:

De hoogte is trouwens ook zonder wielen erg oke om staand aan te werken als je niet al te lang bent.
 
Ik heb ook een thuiswerk / studio combi.

Wat ikzelf af en toe nadelig vind, is dat ik de studio nu ook onbewust als ‘werkplek’ zie en ik er dan ook wat minder snel heen ga om te “ontspannen”. Komt wat minder snel op bij me..

Shit daar had k nog niet over nagedacht... maar dat is zeker iets om rekening mee te houden ja.
Kallax heeft eventueel ook een houten frame, mogelijk is het makkelijker om hier op wielen te monteren ipv op de kast zelf:

De hoogte is trouwens ook zonder wielen erg oke om staand aan te werken als je niet al te lang bent.

Had ik ook al gezien, errug mooi, maar jammer dat ze maar voor 1 formaat Kallaxkasten hebben.
 
Ik heb ook een thuiswerk / studio combi.

Wat ikzelf af en toe nadelig vind, is dat ik de studio nu ook onbewust als ‘werkplek’ zie en ik er dan ook wat minder snel heen ga om te “ontspannen”. Komt wat minder snel op bij me..
Dit had ik dus ook met een studio/werk combi in 1 kamer. Zat voor mij te dicht bij elkaar en liep daardoor teveel in elkaar over. Duurde twee maanden voor ik doorhad waarom ik minder ontspannen muziek maakte. Opeens drong het door, ik zit op m’n werk hier. Meteen aparte plekken in aparte ruimtes gemaakt en weg probleem. Heb wel de mazzel dat ik die plekken heb natuurlijk 🥳
 
Zelfde hier. Heb bewust mn werkplek uit de studio gehaald omdat ik anders 14 uur in dezelfde kamer zat. Werd me helemaal te veel en ging dan maar voor de TV hangen.
 
Goed om te weten dat er hier meer mensen tegenaanlopen. Benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitpakken.

Heeft me in ieder geval wel op het idee gebracht om de MPC en beide Microkorgs als ik ze niet gebruik echt op te bergen, zodat als ik werk ik daardoor niet afgeleid wordt, maar ook andersom gezien, mijn werkplek en studio minder in elkaar 'overlopen'.
 
Mijn werkplek en studio zijn ook in één ruimte. Ik heb al snel nadat ik ging thuiswerken een tweede bureau in mijn kamer gezet. Daarmee heb ik duidelijk onderscheid tussen werk en muziek en ligt niks elkaar in de weg.
 
Herkenbaar. Ik heb zelf ook hetzelfde 'traject' doorgemaakt. Ik had al een eigen werkplek thuis maar toen Corona begon moest mijn vrouw ook een eigen bureau krijgen. Deze hebben we in de woonkamer gezet. Gelijktijdig wilde ik weer meer met muziek doen sinds ik bij mijn vrouw ben ingetrokken. We hebben voor haar een bureau uitgekozen met veel werkruimte (dit was voor mij ook uiteraard handig).

Het idee was dat ik een soort dawless/mobiele setup zou maken die ik elke keer snel even kon gebruiken in de weekenden en op dagen dat zij niet thuis was. In de praktijk bleek dit toch een stuk lastiger aangezien het opbouwen voor mij een drempel was. De afspraak was dat zij elke ochtend op een schoon bureau aan de slag kon en dat bleek ook lastig, ik was niet consequent in het 'afbouwen' en dat leverde wat irritaties op. Uiteindelijk ging zij snel weer op kantoor aan het werk en werd het een permanente muziekplek voor mij, wat een beetje uit de hand is gelopen aangezien AL mijn muziekspul er nu staat :D

Paar issues:
- het is niet zozeer de gear wat rommel geeft, het zijn m.n. de kabels/adapters
- zorg voor goede (uit het oog) opbergplekken dat niet alles gaat rondslingeren
- Mijn muziekplek is mijn 'happy place', als je dit gaat combineren met werk. Persoonlijk vind ik dit lastig
- Geen ruimte voor GAS is frustrerend

Als je echt geen keuze hebt in een andere muziekplek. Je zou kunnen overwegen om compleet ITB te gaan werken, eventueel max met een goede controller en de MPC. Als je andere gear erbij wilt kijk dan naar audio/midi over USB, dit scheelt veel kabels.
Ik heb alsnog nu een zeer kleine muziekplek, maar heb veel in racks zitten. Je zou ook kunnen overwegen om 1 mooi (afsluitbaar) rack te gaan gebruiken.
Als laatste mbt akoestische materialen. Heb je dit echt nodig? Dit kan afleiden tijdens het werken.
 
Haha die studio/werktplek situatie heb ik tijdens mijn studietijd ook gehad. Met als gevolg dat mijn feitelijke uurloon kelderde omdat ik steeds muziek aan het maken was. Toen heb ik ze bij die bijbaan maar verteld dat ik thuis werken niet fijn vind.
 
Hier ook wel last van het feit dat mijn werkburo voor de studio én het thuiswerken gebruikt wordt. Heel de dag zit ik achter de computer, met zin om met muziek aan de slag te gaan. Na het eten pak ik vervolgens de Xbox controller, want geen zin meer om ‘achter de computer’ te gaan zitten. Laatste tijd doorbreek ik het weer wat meer door wat tutorials te volgen, lekker makkelijk, zonder nadenken zeg maar ;).

Wat ik ook lastig vind nu is dat ik mijn studio werkplek niet kan optimaliseren, zonder dat het nadelig is voor een ‘kantoor werkplek’. Ik zou bijvoorbeeld graag een mooie studio desk kopen met ingebouwde rackruimte. Helaas kom ik dan in de problemen met ideale hoogte voor langdurig muis werk… maargoed, uiteindelijk al lang blij dat beiden mogelijk is in ‘mijn eigen’ kamer :)

Over die kallax. Ik ken meerdere expedit kasten (voorganger van) op wielen of poten, die het prima volgelaaien houden. Moet wel eerlijk zeggen dat die gewoon op 1 plek blijven staan over het algemeen. Wat belangrijk is, is dat je in ieder geval ook in het midden wielen of poten plaatst, waar alleen langs de zijkant schroeven het ‘hout’ in gaan. En goede wielen natuurlijk, anders sloop je ook de vloer bij het verrijden.
 
Haha wat Rasz zegt over de studententijd is herkenbaar. :) Echt tof dat iedereen hier zo meedenkt! Wordt enorm gewaardeerd.

Het fijne van mijn setup is dat wat er blijft staan allemaal relatief klein is. Die MPC en ook het huidige Mackie mixertje passen bijvoorbeeld al in zo'n Kallax-vak en ik heb ook al een Ikea Lack-plank gezien bij waar beide Microkorgs mooi op naast elkaar kunnen. Dus dan kan ik het allemaal wel netjes wegzetten. Scheelt denk ik wel. Als je een stel 61 keys synths hebt staan zal dat wat lastiger zijn... komt dat amper kunnen spelen van me toch nog van pas haha.

Dat van de adapters en de kabels is een goeie, daar zat ik zelf ook al aan te denken. Ik heb in de onderste 3HE vd 4HE bakken van m'n Zaorbureau altijd rackbrushes gehad voor de audio-, stroom- en midikabels van het spul wat op het bureau stond. Ik zat te denken om telkens op die plek achter die rackbrushes per vak 3 haken te schroeven (om de verschillende soorten kabels gescheiden te houden) zodat ik de kabels als ik ze nodig heb zo kan pakken en als alles opgebergt is mooi uit het zicht. Even naar de gamma om te kijken wat dan de meest praktische schroefhaken zijn.
 


Hoewel ik absoluut niet zoveel apparatuur of platen heb staan vind ik dit een erg inspirerend filmpje.
 
Vwb gordijnen en zwevend absorbiepaneel boven de werkplek: dit werkt erg goed. Heb sinds kort hier veel aandacht aan besteed en bij Hofa (Dld) 3-laags gordijnen besteld en voor ramen geplaatst, alsook plafondplaat HOFA Deckensegel | HOFA-Akustik
Van irritante galmkamer teruggebracht tot rustige werkkamer.
Als je veel over speakers mixt ipv koptelefoon zou je - indien mogelijk - ook goed na moeten denken waar je je tafel plaatst. Probeer symmetrie te houden om het stereobeeld eerlijk te houden.
 
Back
Top