Opgenomen MIDI notes worden geskipped.

rvanommen

Ouwe rot
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.376
Locatie
Noord holland
Hey beste mensen,
Zoals te verwachten met een noob die net wat teveel dingen tegelijk probeert uit te vogelen loop ik tegen een hardnekkig technisch issue aan:

Ik heb mn gloednieuwe Waldorf Quantum verbonden met m'n computer en ben lekker aan het experimenten (Ableton live 11 suite via External Instrument device).
Echter blijf ik problemen tegenkomen als ik MIDI noten opneem en vervolgens wil afspelen (en dus ook als ik de noten wil opnemen als audio).
Het probleem:
Als ik de opgenomen midi noten wil afspelen dan skipped de playback sommige noten (at random lijkt het).
Ik heb een aantal dingen geprobeerd (buffersizes, hyperthreading, latency values, maar geen van de settings die ik probeer lijken enige invloed uit te oefenen).

1 ding lijkt invloed uit te oefenen: Als ik mn muis snel beweeg tijdens het afspelen lijkt het vaker voor te komen dat hij een noot overslaat. maar eerlijk gezegd weet ik niet eens zeker of dat dat echt het geval is of toeval (of psychisch :P)
Zijn er instellingen in ableton, of op de PC of in de Waldorf waarvan jullie denken "daar zou dat wel eens aan kunnen liggen!"?

Het is een irritant dingetje, want om een 4bar sample op te nemen ben ik nu best wel ff bezig voordat hij m correct afgespeeld heeft.

PS: wellicht relevant - ik heb volgens mij een redelijk systeem staan met i9-9900k processor, 16Gb RAM, 2 x samsung 970EVO plus HD's, Scarlet 4i4 audio interface, Auros MAster z390 MoBo.
(een RTX2080, want oorspronkelijk inelkaar gezet als game PC).

Elke suggestie is welkom!
 
@SmartBits
Het issue treed enkel op bij het midi kanaal wat geluiden van de waldorf quantum afspeelt.
Alle VST's die ik gebruik werken prima.

@chris-w
Heb even gekeken en het midi monitortje wat in ableton live zit knippert wel alsof hij de noot afspeelt. Maar je hoort hem dus niet.

Cpu lijkt ook niet overdreven belast.

Een midi loop door onbedoelde routing... dat klinkt alsof het iets is wat ik gedaan zou kunnen hebben, puur omdat ik al niet weet hoe dat er uit zou zien lol.
Kun je een voorbeeld geven van een onbedoelde midi loop?
 
In t geval van een midiloop, zitten je midi in en uit allebei aangesloten (midi din aansluitingen, met usb weet ik t eerlijk gezegd niet) dan kan er een midiloop ontstaan als in en uit op t zelfde midikanaal zitten. Dit kun je omzeilen door t keyboard op local off te zetten, dit zal waarschijnlijk ergens in de midi instellingen kunnen. Weet niet of dit t probleem veroorzaakt maar het is t proberen waard misschien? Als je standalone gaat werken dan werkt je keyboard niet meer en moet je 'm weer op local on zetten.
 
Cool, ga zo ff kijken of ik daar iets mee kan.

Er is ook nieuwe info:
Zoals ik al zei lijkt in de DAW elke midi note te worden gededecteerd.
Op de quatum zelf slaat ie de gemiste noten niet aan zie ik op het schermpje waar uitslag te zien is voor de 8 voices van de quantum.
 
Hoe heb je de Quantum aangesloten? Teken eens een diagrammetje, dat geeft wat meer info.
 
1657974717388.png

@SmartBits

Overigens heb ik ook ipv de Aux out de gewone main out geprobeert. maar dit maakte geen verschil.
 
Zijn het toevallig geluiden met een lange release-tijd, in de Quantum? Kan zijn dat de polyfonie "op" is (alle 8 voices in gebruik)
deze heb ik denk ik uitgesloten door alle effecten (op zowel quantum als in ableton) uit te zetten en korte noten met enkel de initiële sinus-wave te spelen. dat fixte het issue niet in elk geval.
 
Heb je ook gekeken wat ie doet als je 'm via klassieke midi aansluit? Misschien is er iets met de usb-poort (van de Waldorf of je pc) Probeer ook een andere usb poort van je machine - die inderdaad qua specs niet het probleem kan zijn. Zou, als het kan, ook een ander usb-kabeltje proberen, misschien zit er ergens een onzichtbare beschadiging, knikje of zo waardoor niet alles aankomt.
 
Heb je ook gekeken wat ie doet als je 'm via klassieke midi aansluit? Misschien is er iets met de usb-poort (van de Waldorf of je pc) Probeer ook een andere usb poort van je machine - die inderdaad qua specs niet het probleem kan zijn. Zou, als het kan, ook een ander usb-kabeltje proberen, misschien zit er ergens een onzichtbare beschadiging, knikje of zo waardoor niet alles aankomt.
Ja, als ik er niet uit kom is dat wel een idee. Wat midi kabels bestellen.
 
Zeker als je denkt dat je (waarschijnlijk USB-)muis ook van invloed is dan zou ik ook de USB verbinding verdenken. Ik ben sowieso van de ouwe stempel, dus DIN MIDI vind ik meestal fijner. Zou dat zeker, naast een andere USB kabel, proberen.
 
Zeker als je denkt dat je (waarschijnlijk USB-)muis ook van invloed is dan zou ik ook de USB verbinding verdenken. Ik ben sowieso van de ouwe stempel, dus DIN MIDI vind ik meestal fijner. Zou dat zeker, naast een andere USB kabel, proberen.
Klinkt niet onligisch idd. Ander usb kabeltje heb ik al ff geprobeerd, maar dat is de oplossing niet.
DIN kabeltjes zijn inmiddels besteld :)

Al met al heb ik door het gepuzzel wel weer een hoop geleerd over hoe de devices met elkaar "praten", dus zinloos is het nooit :D.

Maandag avond kan ik met din kabeltjes wat verder proberen.

Dat midi loopback verhaal heb ik ook nagelopen, en ook daar lijkt alles ok. Zowel met local keys aan als uit treedt het issue op. En verder heb ik zon beetje alle I/O combinaties geprobeerd.
Alle combinaties waarin ik geluid krijg van de synth hebben hetzelfde probleem. En ook alleen maar bij het afspelen via een pianoroll. Live spelen is geen probleem.

Mijn hoop is dat de DIN kabeltjes de grote oplossing gaan zijn, en anders puzzelen we weer gezellig verder :D
 
Voor zover ik er verstand van heb na 20+ jaren :) is / was usb altijd naadje vooral met midi-clock signalen,
omdat bij mijn weten het klok gedeelte van de hedendaagse Computer nog steeds gedeeld word met usb en er allerlei jitter kan ontstaan.
En meer usb apparaten meer gezeik heb ik zelf ervaren, hoe goed zijn de bijbehorende drivers van de fabrikant, heb je windows of Mac :)
De Atari 1040st had geen usb, wel midi :)
Zelf heb ik daarom een Firewire geluidskaart en een Alyseum al88 midi interface die via Copperlan werkt (zo strak als een gabber met een gram speed op volgens Ruud Lekx in de interface review)
Als ik heden ten dage een strakke klok wil of in ieder geval een klok die evenredig aan de rest van mijn systeem overslaat door mogelijke jitter gooi ik een audio puls in Ableton, die via dc coupled output mijn systeem verlaat voor Modular/Midi-Clock. Zelf gebruik ik daarom zo min mogelijk Midi Clock als het niet nodig is.
 
Voor zover ik er verstand van heb na 20+ jaren :) is / was usb altijd naadje vooral met midi-clock signalen,
omdat bij mijn weten het klok gedeelte van de hedendaagse Computer nog steeds gedeeld word met usb en er allerlei jitter kan ontstaan.
En meer usb apparaten meer gezeik heb ik zelf ervaren, hoe goed zijn de bijbehorende drivers van de fabrikant, heb je windows of Mac :)
De Atari 1040st had geen usb, wel midi :)
Zelf heb ik daarom een Firewire geluidskaart en een Alyseum al88 midi interface die via Copperlan werkt (zo strak als een gabber met een gram speed op volgens Ruud Lekx in de interface review)
Als ik heden ten dage een strakke klok wil of in ieder geval een klok die evenredig aan de rest van mijn systeem overslaat door mogelijke jitter gooi ik een audio puls in Ableton, die via dc coupled output mijn systeem verlaat voor Modular/Midi-Clock. Zelf gebruik ik daarom zo min mogelijk Midi Clock als het niet nodig is.
met mijn 0.5 jaren ervaring begrijp ik de helft van deze post :D
maar zeker bedankt voor alle info, want alles bij elkaar waren dit voor mij best wat inzichten in hoe deze shizzle werkt.

Ik heb overigens heel de avond een beetje zitten spelen met ableton en de quantum zonder dat het issue optrad! mogelijk is in al dat ge-klooi ergens op basis van 1 van jullie tips het issue gefixed :O
wel jammer dat ik niet precies weet waar het nu in zat. ik heb nu alle instellingen zoals ze zijn opgeslagen en hoop dat het goed is zo. If not... dan komen de DIN kabels er aan XD.

super bedankt allemaal alvast, en als het toch een "word vervolgd" verhaal word horen jullie sowieso hier nog van me.
of ik ben super blij dat de ellende voorbij is en post schaamteloos m;n eerste amateur track gemaakt met de quantum in deze thread om de oplossing te vieren. tot snel :)
 
Dubbelcheck ook even of alle noten staan ingesteld om 100 procent van de tijd spelen. Live 11 introduceerde chance/probability, al is dat zo ontworpen dat je echt wel bewust aan noten moet sleutelen voor dat activeert.
 
Nou, nadat ik zaterdag met al jullie tips en suggesties aan de slag ben geweest leek het probleem ineens opgelost, ik heb geen issues meer gehad.
Ik weet niet precies welke fix heeft geholpen, maar wellicht was het toch een gekkigheidje in de routing of een instelling in de waldorf quantum zelf.
Ik heb later op de zaterdag met alle nieuwe inzichten die ik hier opgedaan had de hele aansluiting en routing opnieuw gedaan en daarna geen issues meer gehad.

Ik heb inmiddels ook DIN kabels binnen, maar lijkt dus niet meer per se nodig om het issue met de overgeslagen noten te fixen.
Is daarom andere redenen nog iets op aan te raden? kan ik beter via usb direct naar de pc sturen? Ik zit best krap in de usb poorten dus vanuit praktisch oogpunt zou via de DIN aansluiting op de 4i4 (en vandaaruit weer met usb naar pc) best wel handig kunnen zijn. maar zitten daar ook nadelen aan?
 
Back
Top