Het praktische dynamische bereik van het menselijk gehoor.

Patat Met

TB or not TB
Lid sinds
25 april 2005
Berichten
4.601
Locatie
Zak met Friet
(Met dynamisch bereik bedoel ik hier mee, het zachtste geluid wat hoorbaar is en het hardste geluid wat hoorbaar is zonder meteen doof te worden.)

Iedereen hier weet wel wat dat is: +-120dB.
Maar dat is niet tegelijkertijd!

Waar ik het hier over wil hebben is het hardste en het zachtste geluid wat je tegelijkertijd kan horen.
Iaw Stel ik hoor een geluid op 80dB, wat is dan het laagste geluid wat ik tegelijkertijd daarbij kan horen?

Het antwoord daarop is ingewikkeld.
Want we hebben te maken met het oa spectrum van de beide geluiden.
Zit het spectrum dicht bij elkaar, dan zal het verschil kleiner zijn dan als het spectrum veel verschild. Masking bestaat echt.

Maar een erg informatieve test is gewoon een stukje muziek laten afspelen in je daw. En dan het volume periodiek verlagen met automatisatie.
Dus 5 seconden gewoon muziek, dan 1 seconde lager volume en herhaal dit een aantal keer.
Interessant is het om voor jezelf te bepalen waar je niets meer hoort, als het volume 1 seconde lager is.

En denk je dat geluiden onder deze waarde, die je net voor jezelf hebt bepaald, belangrijk zijn voor goed geluid?
 
Zet 4 speakers aan. Zet er 2 zachter tot je ze niet meer hoort vd 4. Zet de luidste vervolgens uit. Aan. Heel verbazend is dat…
hoeveel ongevallen gebeuren er op,de fiets omdat je 1 auto hoort en er meerdere je naderen gedurende de tijd je enkel 1e hoort…
stel je hebt een muur verschillende speakers. Allen spelen. Hoeveel kan je er uitzetten zonder dat t verschil maakt in beleving… als je met meerdere sets voor publiek gaat spelen en soundcheck doet kom je rare dingen tegen.
 
Laatst gewijzigd:
Aandacht speelt hierin een heel belangrijke rol.
Door je te concentreren kan je geluid wat voor jou belangrijk is, filteren uit het omgevings geluid.
Hersenen zijn heel goed in processen van geluid...
 
Zet 4 speakers aan. Zet er 2 zachter tot je ze niet meer hoort vd 4. Zet de luidste vervolgens uit. Aan. Heel verbazend is dat…
hoeveel ongevallen gebeuren er op,de fiets omdat je 1 auto hoort en er meerdere je naderen gedurende de tijd je enkel 1e hoort…
stel je hebt een muur verschillende speakers. Allen spelen. Hoeveel kan je er uitzetten zonder dat t verschil maakt in beleving… als je met meerdere sets voor publiek gaat spelen en soundcheck doet kom je rare dingen tegen.
Heb ik net gedaan en het is echt schrikken.

Deze test bevat ook masking effecten, waar mijn test dat niet doet.
 
Aandacht speelt hierin een heel belangrijke rol.
Door je te concentreren kan je geluid wat voor jou belangrijk is, filteren uit het omgevings geluid.
Hersenen zijn heel goed in processen van geluid...
Dit is idd heel belangrijk.
Het menselijk gehoor is geen microfoon, maar bevat extreem veel vervorming, compressie en frequentie afwijkingen.

De truck voor de wetenschappers is dus om metingen uit te vinden die een hoge correlatie met de subjectieve waarneming hebben. (Moet je ook subjectieve waarnemingen hebben die elke keer dezelfde uitkomst geven, dat is erg moeilijk. Zegt er iemand gehoorschade? Oeps.)
 
De truck voor de wetenschappers is dus om metingen uit te vinden die een hoge correlatie met de subjectieve waarneming hebben. (Moet je ook subjectieve waarnemingen hebben die elke keer dezelfde uitkomst geven, dat is erg moeilijk. Zegt er iemand gehoorschade? Oeps.)

Het is soms gewoon een kwestie van uitproberen. Karlheinz Brandenburg, "de vader van alle mp3's", luisterde eindeloos naar Tom's Diner van Suzanne Vega, "de moeder van alle mp3's", tot het okay was.
 
Waar ons gehoor ook heel goed in is, is fase vergelijking in met name het midden gebied, waardoor je richting van het geluid kan schatten.
 
Bij grote dynamiek verschillen hoorde ik altijd een `plop` in mijn oren en die kwam niet van de versterker.
Ik zou bijna denken dat er een spier zat om mijn gehoorgang dicht te knijpen.
Dan vertel ik er wel bij dat ik toen drieëntwintig jaar was.
De proef keer op keer genomen. Tegenwoordig schrik ik minder van `herrie` en hoor geen plop.
 
Bij grote dynamiek verschillen hoorde ik altijd een `plop` in mijn oren en die kwam niet van de versterker.
Ik zou bijna denken dat er een spier zat om mijn gehoorgang dicht te knijpen.
Dan vertel ik er wel bij dat ik toen drieëntwintig jaar was.
De proef keer op keer genomen. Tegenwoordig schrik ik minder van `herrie` en hoor geen plop.
Volgens Alfred Tomatis is dat ook zo, als bescherming tegen te hard geluid. Zijn theorie wijkt af van de algemeen bekende Helmholtz-Bekesey theorie over de werking van het menselijke gehoor. Erg boeiend.
 
Dat herken ik ook, helaas heeft het niet voldoende geholpen want ik heb nu behoorlijke tinitus
Dan raad ik je aan gezond te leven te sporten e.d. En mooie geluiden te beluisteren op niveau spreek-sterkte en niet harder.
Meer kan kan ik er ook niet aan doen.
. Ik zou me moeten schamen want ooit had ik `m`n PA opgesteld en bijna iedereen wilde harder.
het was prachtig met staande golven e.d.
Toen ben ik zelf het zaaltje uitgelopen ik kon er niet meer tegen het was te hard.
Na afloop moest ik het (heen en weer) draadje in de luidspreker solderen dat losgeschoten was.
Gelukkig was de spoel niet verbrand.
 
Volgens Alfred Tomatis is dat ook zo, als bescherming tegen te hard geluid. Zijn theorie wijkt af van de algemeen bekende Helmholtz-Bekesey theorie over de werking van het menselijke gehoor.
Erg boeiend. , zeker. Hij spreekt ook van een spier. Vermoedelijk werkt dat automatisch / autonoom / onbewust want ik zou niet weten hoe ik dat aan zou moeten sturen.
De tonen die van belang zijn in de spaak daar ben ik zuinig op om die niet te hard te horen. Bij het gebruik van een haakse slijper zet ik altijd gehoorbeschermers op.
Oordoppen zijn ook handig tegen een dagje herrie.
Tegenwoordig is alles gelimiteerd met vergunningen e.d.
 
Ik kan deze spier wel aanspannen. Als ik dat doe hoor ik een vrij luid gerommel in mijn oren.
Ook heb ik jaren Afrikaanse percussie gespeeld met teveel mensen in een te kleine ruimte.
Ik heb toen dure oordopjes gekocht waar filters inzitten speciaal voor percussie, maar zoals elk filter geven deze filters in die dopjes een fase verschuiving, waardoor het leek of de persoon naast me er steeds ietsjes naast zat met de timing. Tot ik de dopjes uitdeed en hoorde dat dat aan de filters in de dopjes lag…
 
Waar ons gehoor ook heel goed in is, is fase vergelijking in met name het midden gebied, waardoor je richting van het geluid kan schatten.
Exact.

Een leuke test is dit: Mono roze ruis op stereo speakers.
Verander nu je hoofd een heeel klein beetje. Ik hoor drastische timbre veranderingen.
Dat betekent dat je een mono geluid niet goed kan beoordelen met stereo speakers.
Centre kanaal iemand?



Het zelfde geld overigens ook voor volume veranderingen.
Dat kan je zo testen: Een slang van je linker oor naar je rechter oor, zodat je het geluid in de slang met beide oren kan horen.
Tik nu met een stokje op de slang en luister in wel oor je het hoort. De plek waar je geluid in beide oren hoort is niet zo groot.
 
Back
Top