Is er nu eindelijk een daw-controller die werkt?

Hoe staat het er nu voor, 2 jaar na dato? Ik zie dat Icon het afgelopen jaar de P-serie en de V-series heeft uitgebracht.
P1-M-1.png
Lijkt meer van hetzelfde, maar dan met andere knopjes. Ik ben inmiddels over op Softube console 1 en heb de behringers op het moment in de kast staan. Afhankelijk van de prijs zet ik de nieuwe Softube fader bij straks. Betekend wel dat ik de jog mis van de x-touch, maar vind de Softube software wel echt top werken.
 
ik heb twee jaar de x-touch gehad (staat nu te koop, btw). in combinatie met Reaper en DrivenByMoss. Werkt als een tierelier. Zelfs de track colors worden meegenomen naar de controller. Je hebt echt alleen maar iets aan een controller als je ook gewend bent om live te mixen. Anders heeft ie weinig meerwaarde. Dan kun je beter automation en envelope lijnen tekenen. Ben sinds een paar maanden over op SSL UF8. Is mooier (en met soepelere faders) maar SSL wil graag dat je met hun eigen middleware je DAW aanstuurt (hoeft niet per se). En je kunt drie verschillende DAW's koppelen met de UF8. Da's ook wel handig. Ik gebruik nu CSI als middleware. Dat is iets complexer dan DrivenByMoss maar werkt verder prima. Naast de controller gebruik ik overigens ook een StreamDeck voor alle mogelijk keyboard shortcuts. Superhandig.
 
Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd de afgelopen 20 jaar en voor mij werkt het Softube spul het beste. Vooral de MK3. Ben ook heel benieuwd naar de (prijs van) de fader editie. Moet je wel even kijken of je DAW 100% compatible is, want is het behelpen. Daarnaast gebruik ik ook een streamdeck voor allerlei taken en Push 3 met Ableton werkt ook erg goed vind ik.
 
Wat maakt die streamdeck handiger dan de keyboard shortcuts?
Is wat makkelijker te navigeren als je veel shortcuts hebt, doordat je er plaatjes bij kan zetten. Hij kan ook veel meer dan shortcuts aanroepen trouwens. Bijvoorbeeld het laden van plugins of hele tracks (in Ableton) werkt erg fijn. Ik bedien er ook mijn monitor systeem mee. Hij schakelt ook om per DAW. Zo hebben Bitwig en Ableton een eigen set bij mij.
 
Is wat makkelijker te navigeren als je veel shortcuts hebt, doordat je er plaatjes bij kan zetten. Hij kan ook veel meer dan shortcuts aanroepen trouwens. Bijvoorbeeld het laden van plugins of hele tracks (in Ableton) werkt erg fijn. Ik bedien er ook mijn monitor systeem mee. Hij schakelt ook om per DAW. Zo hebben Bitwig en Ableton een eigen set bij mij.
precies, ik hoef dus niet meer ctrl-alt-shift-page up te gebruiken. ik heb iets van 60 shortcuts gegroepeerd in groepjes van 20 buttons al naar gelang wat ik aan het doen ben. opnemen, track editen, item editen, videowerk, renderen, etc. ik heb rechts mn muis, midden de faders en links alle shorcuts onder mn handen. Het kost even wat tijd om de muscle memory op te bouwen en het is ook belangrijk om na te denken welke shortcuts je het meest gebruikt. maar als je eenmaal een week verder bent hoef je nog nauwelijks je toetsenbord aan te raken.
 
Back
Top