Gebruiken jullie een kleurcodering bij patchkabels?

thumper

Stampgast
Lid sinds
8 december 2002
Berichten
317
Locatie
Zoetermeer
Ik ben sinds kort de afgrond die Eurorack heet ingesprongen, en het bevalt me uit-ste-kend! Het enige waar ik als semi-autist nog moeite mee heb is in één oogopslag wijs worden uit de kabel-spaghetti...

Ik gebruik een Beatstep Pro, en de tracks hiervan zijn groen, geel en paars gekleurd, dus alles wat daarvandaan aangestuurd wordt en doorgelust naar andere modules (CV, triggers, audio, etc) gebruik ik ook een groene, gele of paarse (nou ja, blauwe) patchkabel voor.

Nu lees ik in het boek "Patch & Tweak with Moog" -- aanrader!! -- dat ze hier een kleurcodering op 'soort' verbinding gebruiken (CV blauw, pitch grijs, triggers rood, clock groen, etc) maar ik heb het idee dat dit voor mij het "pad" van een instrument verstoort als meerdere geluidsbronnen dezelfde kleuren gaan gebruiken.

En in een Reddit topic lees ik dat meerdere mensen een kleur per lengte gebruiken... WTF???

Ik vroeg me af of jullie een "kleurcodering" gebruiken, en waarom. Mijn setup is nog vrij beperkt dus wellicht dat mijn systeem van "kleur per sequencer spoor" nu nog goed werkt, maar als ik uitgroei tot een groter syst€€m dat het dan wellicht niet meer zo overzichtelijk is...

Ik ben benieuwd naar jullie input!
 
Ja, een beetje, maar waarschijnlijk niet op de manier die je bedoelt.
Zwart zijn de kortste, dan geel, dan rood en de witte zijn het langst.

AF9044DF-D5CD-4FE5-89D9-C92DBC13D7E3.jpeg

Ik probeer wel aan één draad aan elk eind dezelfde kleur te solderen.
 
Kleur per lengte lijkt me logisch… maar ik kan me ook voorstellen dat je dat nog niet inziet :)
Ik heb alle lengtes in alle kleuren. Het is dus een keuze… je kan ook inputs en outputs kiezen qua kleur. Ik doe geen euro rack maar t grotere maatje op de patchbays. Keuzes maken
 
Kleur per lengte lijkt me logisch… maar ik kan me ook voorstellen dat je dat nog niet inziet :)
Ja ik ben duidelijk nog een beginner :D
Wat is het grote voordeel van kleur per lengte precies? Is dat als het gepatcht in je rack hangt, of ervoor, dus als je een wat langere of kortere kabel nodig hebt dat je m dan moeiteloos op kleur van de plank kunt pakken?
 
kleurcodering op 'soort' verbinding gebruiken (CV blauw, pitch grijs, triggers rood, clock groen, etc)
Ik gebruik het in ieder geval niet op die manier. Eerder om een specifieke "pad" aan te geven. Zodat je in 1 oogopslag kunt zien hoe een signaal loopt. Maar ik doe dat ook lang niet altijd. Vaak is het gewoon prikken en gaan. Kleurcodering op lengte van kabel is voor mij niet nodig, ik sorteer ze op grootte. Dus ik kan direct de juiste grootte pakken zonder naar de kleur te hoeven kijken. Juist het gebruik van veel dezelfde kleuren vind ik onhandig. Ik heb best wel wat zwarte kabels van een bepaalde lengte liggen, maar als alles zwart voor ogen is dan zie je niet zo goed hoe de patch in elkaar steekt. Die kabels gebruik ik dan eerder om wat semi-vaste verbindingen te maken, veelal voor klokrouteringen.
 
Ja, een beetje, maar waarschijnlijk niet op de manier die je bedoelt.
Zwart zijn de kortste, dan geel, dan rood en de witte zijn het langst.

Bekijk bijlage 3824505
Ik probeer wel aan één draad aan elk eind dezelfde kleur te solderen.
Welk merk van patchkabel is dit? Ziet er mij goede kwaliteit uit met die alu koppen
 
Wat is het grote voordeel van kleur per lengte precies? Is dat als het gepatcht in je rack hangt, of ervoor, dus als je een wat langere of kortere kabel nodig hebt dat je m dan moeiteloos op kleur van de plank kunt pakken?
Zo werkt het voor mij wel. Voor het opbouwen van een patch vind ik het vooral handig dat ik snel de juiste lengte kabel kan pakken. Daarvoor werkt de kleurcodering goed. Daarnaast zijn mijn patches meestal van korte duur. Ik ruim alles na een sessie weer op. Dan is het handig dat je snel de lengtes bij elkaar kunt leggen voor een volgende keer.
 
Welk merk van patchkabel is dit? Ziet er mij goede kwaliteit uit met die alu koppen
Merk Grumble 🖖🏻🤣 (je bent dhz-er of niet…)
Ik heb er al eerder over geschreven en kreeg er commentaar op dat ik maar één ader gebruik, weliswaar soepel, maar geen afscherming.
 
De labels die uit mijn Keystep Pro komen worden hier samengebundeld en vervolgens met een code voorzien (stukje tape - pitch 1=1 stukje tape geel, pitch 2 = 2 stukjes tape geel enz..). Dan weet ik direct aan de andere zijde van de bundle wat ik gebruik. Alle andere kabels worden door elkaar gebruik.
 
Ja ik ben duidelijk nog een beginner :D
Wat is het grote voordeel van kleur per lengte precies? Is dat als het gepatcht in je rack hangt, of ervoor, dus als je een wat langere of kortere kabel nodig hebt dat je m dan moeiteloos op kleur van de plank kunt pakken?
Ik ben nogal een chaoot, de patchkabels liggen vaak op een hoop, en dan is het makkelijk zoeken naar een bepaalde lengte. Als compensatie gebruik ik zoveel mogelijk één kleur connector per draad.
 
Merk Grumble 🖖🏻🤣 (je bent dhz-er of niet…)
Ik heb er al eerder over geschreven en kreeg er commentaar op dat ik maar één ader gebruik, weliswaar soepel, maar geen afscherming.
Thanks, ik had het zelfs niet opgemerkt dat het TRS fiches zijn zo gewoon om die te zien.
 
Hou kleur lekker voor lengte herkenning is mijn advies, signalen hebben meerdere betekenissen als je een beetje leuk patched.
 
Ik gebruik de codering van mijn Fenix IV ook bij mijn andere (semi) modulaire spul. Kabels heb ik op lengte hangen. Werkt ideaal voor mij.

Paars: gate, trigger, clock
Geel: Audio
Grijs: CV
20220616_222625.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Kleurcodering op type signaal zoals in het boek dat hier wordt genoemd is handig om een patch uit te leggen. Maar als ik bijvoorbeeld een audio signaal ompatch om als modulatie signaal te gebruiken dan wil ik me er echt niet druk om maken of de kabel nog wel de juiste kleur is.
Per lengte een eigen kleur vind ik ook niet belangrijk. Kabels hangen op lengte gesorteerd in mijn kabelhouder (eurodesk-z hex01, aanrader!) en dat is voor mij overzichtelijk genoeg.
 
Optisch zou ik graag voor alles dezelfde kabel gebruiken, maar prakisch heb ik meer lol van unieke kabels, waarvan ik er maar 1 op 2 heb.
Dan onthoud ik makkelijker wat waar heen gaat en vandaan komt. Als ik stop haal ik meestal alles er weer uit. Mijn idee is dat je beter kan onthouden hoe je een patch maakt, dan dat je onthoud welke kabel wat doet.
 
Back
Top