Aantal mix-vragen: wie denkt er even mee?

Ipv YouTube is het ook interessant om eens in het boek ‘Mixen met impact’ van Wessel Oltheten te duiken. Toegankelijk geschreven, maar wel pittige materie, aanrader :)
Die heb ik verslonden. Sterker nog, ik heb hem geïnterviewd 😀

 
Ik gebruik een Console 1 i.c.m. een X-touch. Hiermee kun je (mits je een DAW hebt met een goeie integratie - geloof dat Studio One een volledige integratie heeft) super vloeiend en zonder naar je beeldscherm te kijken (kan wel) je hele track mixen in je DAW. De Console 1 heeft verschillende channel strips die hij kan bedienen, dus je hebt verschillende "smaken". Werkt super relaxed moet ik zeggen. Ik kan op de X-touch via de displays boven iedere fader zien welke track het is. Als ik er 1 op de X-touch selecteer, springt de Console 1 ook automatisch naar die track. Vervolgens kan ik dingen als volume, panning, sends, filters (HP/LP), transients (shape), EQ, Compressor en Drive van die track naar wens aanpassen met de Console 1. Met de X-touch kan ik ook dingen als volume, panning, sends etc. aanpassen, maar dan van meerdere tracks tegelijk. Vooral voor op elkaar afstemmen van volumes is dit super fijn. Je kan scrollen door banks van 8 tracks, maar evt. kun je ook nog een extender aanschaffen, zodat je banks hebt van 16 tracks.
 
ik weet niet of het wat is, maar ik dacht net aan NI hun Maschine JAM. Zou dat een beetje de vrijheid geven? Ik heb geen huiswerk gemaakt er over, heb enkel maschine. Maar het doet vermoeden...
En ivm kijken naar je beeld, recent zag ik een kerel op YT die zei 'zet je achter je mixer, zodat je rechtuit niet op je scherm kijkt. Zet 't scherm opzij van je. Zo kijk je niet als je luistert.
 
ik weet niet of het wat is, maar ik dacht net aan NI hun Maschine JAM. Zou dat een beetje de vrijheid geven? Ik heb geen huiswerk gemaakt er over, heb enkel maschine. Maar het doet vermoeden...
En ivm kijken naar je beeld, recent zag ik een kerel op YT die zei 'zet je achter je mixer, zodat je rechtuit niet op je scherm kijkt. Zet 't scherm opzij van je. Zo kijk je niet als je luistert.
de Jam is als je makkelijk scenes/clips wil storen, en oproepen/aanpassen. je hebt er toch wel een scherm voor nodig hoor. ik vind het wel gemakkelijk samen met rest van NI Hardware.
feit was als er beslist was dat ze met productie gingen stoppen, vanwege te weinig interesse er plots heel veel vraag naar was :)
 
De enige controller voor Studio ONE: Atom SQ. Meer om beats in te kloppen maar ook de knoppen zijn toe te wijzen en je kunt ook soortvan arrangeren. Geen idee hoe de workflow is.


 
Niet overdenken en regels los laten, vooral bezig zijn met wat mooi is. Als in waar je energie en fijn gevoel bij krijgt.

Snel beslissingen maken, even laten rusten. Opnieuw luisteren en je weet gelijk wat moet gebeuren. Niet teveel willen doen, hou het simpel. Schrap dingen als je er niet helemaal tevreden mee bent. Of begin zelfs overnieuw..

Denk in 3d. Dichtbij, ver weg, links rechts, en op welke hoogte een geluid zit. Wat zou een cool effect zijn op dit element. Wat heeft de track nodig om het je een glimlach te geven?
 
De SQ gebruik ik vooral voor het scrollen door de Studio One menu, en voor Audition
De enige controller voor Studio ONE: Atom SQ. Meer om beats in te kloppen maar ook de knoppen zijn toe te wijzen en je kunt ook soortvan arrangeren. Geen idee hoe de workflow is.



Is ook meer voor als compacte remote voor voor Studio One, je kan alles aanpassen maar soms zijn er 5 submenus om door te gaan voor je op juiste bent. op die tijd heb ik het allang via PC muis aangklikt. als hoofdtoestel niet aan te raden, wel tof is het keyboard/pad gedeelte die full touch sensitive is.
 
De SQ gebruik ik vooral voor het scrollen door de Studio One menu, en voor Audition

Is ook meer voor als compacte remote voor voor Studio One, je kan alles aanpassen maar soms zijn er 5 submenus om door te gaan voor je op juiste bent. op die tijd heb ik het allang via PC muis aangklikt. als hoofdtoestel niet aan te raden, wel tof is het keyboard/pad gedeelte die full touch sensitive is.
Die is ook vooral bedoeld om beats mee te programmeren, volgens mij. Die Faderport-serie echt voor het mixen, daarmee kun je allerlei knoppen zonder muis aansturen.
 
beats programmeer ik er niet mee, ik gebruik NI Maschine. Faderport 16 was ook 1 van mijn keuzes, maar ben voor de Icon Pro X + XS gegaan, gebouwd als een tank! maar sommige functies kan die niet die wel mogelijk zijn op de SQ. ik hoop wel dat de volgende Faderport die uitkomt is wat van betere kwaliteit zal zijn en waarbij de sliders wat meer van elkaar staan.
 
Maar ben voor de Icon Pro X + XS gegaan, gebouwd als een tank!
Ziet er echt goed uit! Als mijn muziek nog wat serieuzer wordt, overweeg ik een vaste plek buiten huis te zoeken. Sowieso speel ik al langer met het idee van een bedrijfspand voor mijn bedrijf. Dan wil ik het goed inrichten en dan is zoiets zeker een optie.
 
Heb je 't wel eens dat je iets heel vet vindt klinken, maar dat je "weet" dat het anders "hoort"? En dat je dan zwicht? Op zo'n moment es ingrijpen en doorzetten. Kijken hoe het uitpakt.

Is makkelijker gezegd dan gedaan, want alle tutorials, tips, overige educatie - en eigen ervaring, uiteraard - hebben zich natuurlijk keihard genesteld in je manier van werken.

Met respect - je hebt heel hard geoefend in hoe je een dikke melodieuze track bouwt, volgens de spelregels. Met welverdiend resultaat. Je mag met recht wel stellen dat je de regels aardig kent. Dat is een mooi moment om een paar daarvan te kiezen... en ze aan je laars te lappen.

Dat. En inderdaad es muziek maken zonder de cijfertjes af te lezen, dat scheelt ook een hele bak.

Hoop dat het helpt. Kon je vraag in elk geval waarderen.
 
Ik laat de track een paar weken liggen. Op deze manier ‘vergeet’ ik vaak wat er gaat gebeuren/komen in de track en kan ik beter oordelen wat er anders moet… .

Ik zet de tracks privé op soundcloud zodat ik op elk moment kan luisteren zonder in de DAW zelf te zitten. Daarna maak ik aantekeningen op een blaadje papier.

Dit werkt goed om de track zelf op de moment niet te gaan overproducen. Ik moet ook snel kunnen werken. In mijn hoofd heb ik elke dag wel een ander idee/vibe en daarom is dagen nadien er verder aan werken ook vaak quasi een andere track (voor mix aanpassingen uiteraard geen probleem maar als ik iets anders wil qua arrangement, e.d. kan dat zeker gebeuren dat ik aan het remixen ga).
 
Voor mij persoonlijk is lijntjes trekken niet echt het probleem. Vooral hoe je de muziek ervaart, was voor mij wel een doorbraak. Ik maak er een gewoonte van om eens per half uur ofzo, mijn stoel 180 graden om te draaien en de track af te spelen. Het is onwaarschijnlijk hoe anders de ervaring is en hoe je ineens hoort wat er moet gebeuren of wat juist te gek is.

De bottom line voor mij is om ervoor te zorgen dat ik af en toe zoveel mogelijk passagier word van mijn eigen muziek. Jammen is te actief voor mij, daar word ik nerveus van. Op een andere manier luisteren werkte dan juist weer beter. Ieder z'n ding.

Succes!
 
Vooral hoe je de muziek ervaart, was voor mij wel een doorbraak.
Heel herkenbaar! Ik heb dat al als ik de was ophang, anderhalve meter verderop. Dan hoor ik een nummer met een half oor en ervaring ik het al anders. Idem als ik simpelweg de monitor uitzet, of een track als eerste ding in de morgen afspeel.

Ik ga ook vaak te lang door, terwijl korte pauzes om mijn oren te resetten beter zijn. Ik weet het, ik weet het.

Ik maak er een gewoonte van om eens per half uur ofzo, mijn stoel 180 graden om te draaien en de track af te spelen. Het is onwaarschijnlijk hoe anders de ervaring is en hoe je ineens hoort wat er moet gebeuren of wat juist te gek is.
Goede tip 👍

De bottom line voor mij is om ervoor te zorgen dat ik af en toe zoveel mogelijk passagier word van mijn eigen muziek. Jammen is te actief voor mij, daar word ik nerveus van. Op een andere manier luisteren werkte dan juist weer beter. Ieder z'n ding.
Mooi verhaal, dank voor het delen. 'Passagier van je eigen muziek' kan zo op een tegeltje. Ik ga er meer op letten.
 
Met respect - je hebt heel hard geoefend in hoe je een dikke melodieuze track bouwt, volgens de spelregels. Met welverdiend resultaat. Je mag met recht wel stellen dat je de regels aardig kent. Dat is een mooi moment om een paar daarvan te kiezen... en ze aan je laars te lappen.
Goed punt en dat doe ik ook wel bewust. Je moet de regels eerst beheersen om ze los te laten, denk ik. Daar word ik wel steeds zelfverzekerder in. Ik mix bijvoorbeeld zo weinig mogelijk in het creatieve proces, omdat ik nu weet dat het (meestal) wel goed komt. Los laten is de volgende stap.

Ik hoorde laatst het nieuwe album van Noisia op Spotfiy. Totaal niet mijn muziek, maar wel fascinerend om te analyseren. Sommige breakbeats herken je nauwelijks als breakbeat, zo gestript zijn ze. Maar het grooved net zo hard. Verleg de grenzen 👍
 
Je moet de regels eerst beheersen om ze los te laten, denk ik.

Dat, inderdaad. Anders valt er niets los te laten :)

Verleg de grenzen 👍

Yesss. En dat lukt niet van de ene op de andere productie. Kleine stapjes, af en toe es kijken hoe het valt bij het publiek.. oei toch niet.. ah, dat wel..

't Is trouwens wat mij betreft geen harde regel.. andersom kan ook, volledig op intuïtie beginnen en dat elke keer een beetje aanvullen met "correcte kennis", waar nodig. Maar dat verschilt per persoon. Of per bui, je zou het zelf ook kunnen afwisselen.

En dan zijn er natuurlijk nog de spontane interacties tussen jou en je apparatuur. Daar ook voor open staan, niet altijd direct willen overrulen, heel even laten inwerken wat er gebeurt.
 
Ik heb een aantal tips van jullie toegepast, en daar zitten nu al heel waardevolle tussen. Dank daarvoor!

Gisteren ook nog wat video's van Marcus Huyskens bekeken over het mixproces zelf. Dat is heel nuttig. Ruwe mix maken, vensters in Studio One wel en niet tonen, Gain staging, audio bouncen etc.

Terwijl ik dat deed, merkte ik ook dat ik rustiger moet worden 😁 Hij doet dat alles bewust: wat hoor ik nou eigenlijk? Terwijl ik heel snel geneigd ben partijen te dubbelen, dingen toe te voegen en een nummer zo veel te vol te maken. Dat is echt een leerpunt voor mezelf. Hier ga ik verder mee en ik heb er nu al zin. Nogmaals dank 👍
 
Back
Top