Aantal mix-vragen: wie denkt er even mee?

bombario

Ouwe rot
Dag forummers,

Ik heb een aantal mixvragen waar ik niet helemaal uitkom. Willen jullie even meedenken?

1. Ik wil mijn tracks wat spontaner laten klinken. Daarom automatiseer ik steeds meer parameters handmatig, waaronder het volume. Nu las ik volgens mij in Interface dat je instellingen terug kunt laten springen naar de beginwaarde. Dus dat je aan een knop draait, die automation opgenomen wordt, en als je de knop loslaat hij terugspringt naar de beginwaarde.

Bijvoorbeeld: het volume staat op 100, ik maak voor de break even een movement naar 115 en als ik de slider los laat staat hij meteen weer op 100.

Kan dat? En zo ja, kan dat ook in Studio One? Ik weet niet waar ik moet zoeken.

2. Een bekende producer zei in een YouTube-video: ik mix altijd zonder beeldscherm. Dat intrigeerde me, maar hoe kun je dat doen als je in een DAW werkt? Ogen dicht, zei iemand in de comments. Maar er zijn vast meer mogelijkheden.

3. Hebben jullie nog trucs om meer op het gevoel te mixen. In een DAW is het toch vaak lijntjes trekken en erg met je ogen werken. DAW-less is voor mij totaal geen optie, maar speelser ben ik wel naar op zoek.

Ik heb al een Novation Faderport mix-controller en dat bevalt erg goed. Dan heb ik in elk geval een grote volume slider en panning-knop. Maar er kan vast meer.

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk opgeschreven en snappen jullie wat ik bedoel. Het is ook meer een gevoel dan dat ik precies weet wat ik bedoel. Als ik achter de piano zit voel ik: nu moet het even harder, nu wat zachter en hier vertraag ik bewust. Tijdens het mixen wil ik dat gevoel ook hebben, alsof ik een 'muzikant' ben achter de knoppen en niet alleen een techneut. Daar ben ik dus naar op zoek 😁

Alle suggesties zijn welkom, alvast bedankt.

Groet,

Rutger

Ik moest ook weer even checken, maar volgens mij heb je automation mode Touch nodig. Zie ook dit filmpje:

Welke controller bedoel je trouwens? Volgens mij is de faderport van presonus ;). Ik doe mijn automations in ieder geval altijd OF op synths zelf bij het opnemen van audio, OF via draaiknoppen op de push. Zo kan je inderdaad expressiever aan de slag dan met je muis of met het intekenen. En het mooie is natuurlijk dat je het altijd achteraf nog kan finetunen :)

gewoon niet naar je beeldscherm kijken en aan de knoppen draaien. jammen en er beter in worden.
Niet alleen mix parameter maar ook synth en fx parameters.
1 manier is je controller niet voor je scherm te zetten.

Dat jammen is belangrijk om beter te worden, voor spontaniteit en happy accidents.
Mijn synth staan recht van mijn setup en als ik dan speel dan kijk ik dus niet naar mijn scherm.
Ook staat mijn scherm vrij hoog dus als ik op mijn masterkeyboard speel dan zie ik ook mijn scherm niet.

Niet naar je scherm kijken forceerd je meer om over de muziek na te denken.
DAW's bevatten zo veel visuelele info en dat kan alleen maar afleiden.

Kun je nog herinneren dat je dingen op je mc505 maakte?
Heerlijk had ik hele avonden mijn mc303 op schoot.
Het heeft me geleerd te luisteren. en luistern doe je dacht ik met je oren niet met je ogen.

Welke controller bedoel je trouwens? Volgens mij is de faderport van presonus ;)
Faderport Production Controller van Presonus inderdaad, die kleine. Dat bevalt op zich prima.

OF via draaiknoppen op de push.
Ook een goede, daar zal ik ook eens naar kijken. Ik heb ook de Novation Launch Control XL met heel veel draaiknopjes en dat is een mooi klein bakje. Daar duik ik ook eens in.

gewoon niet naar je beeldscherm kijken en aan de knoppen draaien. jammen en er beter in worden.
Dat is het idee dus 👍

Het heeft me geleerd te luisteren. en luistern doe je dacht ik met je oren niet met je ogen.

Klopt en daar wil ik weer meer naar toe. Als ik niet uitkijk klinkt mijn muziek te gestileerd. Daardoor mis ik het gevoel dat het leeft, het is te perfect. Tijdens het mixen wil ik mijn nummers ook meer voelen.

Heb je wel eens channel strips geprobeerd? Deze geven niet of nauwelijks visuele feedback, en hebben vaak ook nog wat extra karakter. Je gaat op deze manier niet af op pieken in een histogram en je moet echt met je oren luisteren. Met name de strips van plugin alliance vind ik erg goed en ook heel betaalbaar als je ze in de sale koopt. De focusrite channelstrip was onlangs gratis, misschien heb je die meegepakt.

De focusrite channelstrip was onlangs gratis, misschien heb je die meegepakt.
Grappig dat je die noemt, daar heb ik net gisteren een video van 30 minuten over bekeken. Ik heb ze toen allemaal meegenomen en deze sprak me aan door het gebrek aan visuele informatie. Dan ga ik hiermee aan de slag. Goede tip 👍

In een ander filmpje zei iemand: leer beter luisteren en 'hoor' wat je niet goed vindt. Dat triggerde me ook. Het is zo verleidelijk om maar wat aan knopjes te draaien of overal effecten op te gooien. Maar is het echt nodig en wat wil je ermee bereiken? Food for thought.

Klopt en daar wil ik weer meer naar toe. Als ik niet uitkijk klinkt mijn muziek te gestileerd. Daardoor mis ik het gevoel dat het leeft, het is te perfect. Tijdens het mixen wil ik mijn nummers ook meer voelen.
Ja dat is het gevaar als je je visueel laat leiden.
BV spectrum analysers etc in plugins zoals van Fabfilter. Mijn channel strip is al heel lang de SSL 4000G om die reden.
Bv een inmaat perfect neerzetten.
Dan blijkt in de praktijk wellicht als je hem iets eerder laat beginnen dat dat beter werkt.
Als je energie opbouwt en je draaid aan de knoppen dan kom je op een punt dat je ook voelt wat je doet en dat is belangrijk.
Iets wat in een jam eruit komt en goed voelt is vaak beter dan iets perfect ingetekent.
Maar goed laat je oren en je hart het oordeel vellen.

Ik heb onlangs een DAC gekocht van iemand en hadden we het er over.
Ik goede tracks kiezen we vaak de take met wat kleine 'foutjes' erin tegenover de perfect take die minder goed voelt.

Ik heb er onvoldoende ervaring mee om uit ervaring een antwoord te geven (wat je moet doen).
Ik merk wel dat je het mixen echt vaak moet doen. Echt vaak.
En dan idd op gehoor.
Dat grafiekje is hooguit een hulpmiddel.
Maar ik hoor het vaak niet (goed genoeg).
De muziek klinkt voor mij al zo 'duidelijk', omdat ik precies weet wat er gebeurt en blijkbaar anders luister (meer naar 'wat' er speelt en niet naar 'hoe' het klinkt). .

Ik heb samen met een ervaren mixer 2 nummers afgemixt en wat hij als tip gaf is om een smal frequentiebereik in je EQ te pakken en dan de gain behoorlijk op te draaien en te schuiven met de frequentie tot je bij de plek bent waar 'dat zit' wat je wel of niet mooi vindt.
Dan daar een dipje (of piekje, net welke kant je op wilt) zetten.

Maar er gaat nog iets aan vooraf.
En dat is de ervaring van het horen wat er niet lekker zit.
Als ik naar mijzelf kijk, dan ontbreekt het daar vaak al aan.

Dus je oren trainen door het veel en bewust te doen.
En er zijn volgens mij wel video's en trainingen om daar dieper in te duiken.
Ik heb er nog geen tijd voor over, maar het klikt alsof je daar wel aan toe bent.

Eris niks zo tof als n vette mixer, je daw er heen spuwen en dat dan mixen en koppig de stereo out alleen opnemen.
uiteraard met sends enz. Maar vast niet haalbaar, doe t dan hybrid. Als je inspiratiewil stuur ik wel wat links

Ik merk wel dat je het mixen echt vaak moet doen. Echt vaak. En dan idd op gehoor.
Dat doe ik gelukkig ook wel. Heb in anderhalf jaar zo'n 20 tracks afgemaakt en gemixed. Het komende jaar streef ik naar minstens zoveel 😀

Maar er gaat nog iets aan vooraf.
En dat is de ervaring van het horen wat er niet lekker zit.
Als ik naar mijzelf kijk, dan ontbreekt het daar vaak al aan.

Daar ben ik gelukkig goed in 😛 Dat vind ik zelf althans, haha. Maar ik kan goed luisteren en vergelijken, en heb dan vrij snel door wat ik beter vind bij de andere track. Dan is het alleen nog een kwestie van dat zelf net zo goed krijgen. Dat zal zeker voor een heel groot deel te maken hebben met ervaring.

Ik heb er nog geen tijd voor over, maar het klikt alsof je daar wel aan toe bent.
Dan wel trainen door mijn eigen nummers af te mixen en te vergelijken met reference tracks. En daar heb ik nu vaak al weinig tijd voor.

Helaas heb ik ook geen goed geïsoleerde ruimte, ik zit gewoon op zolder. Dat is echt wel een volgende stap die ik ambieer, maar in dit huis is er helaas geen ruimte voor. Er moet iets te dromen overblijven...

Bij "mix vragen" dacht ik dat je meer de eindmix bedoelde. Daar is een DAW -- als je die gebruikt -- specifiek voor bedoeld toch?

Maar als je op zoek bent naar 'gevoel' in je sporen / instrumenten, daarvan ben ik van mening dat automation (of zelfs een DAW) in zijn geheel ongeschikt is en dat je dat bij uitstek vanuit je eigen spel / instrument(en) / controller moet laten komen. Zoals flyweight zegt, scherm uit en oren aan :okdan:

Eris niks zo tof als n vette mixer, je daw er heen spuwen en dat dan mixen en koppig de stereo out alleen opnemen.
uiteraard met sends enz. Maar vast niet haalbaar, doe t dan hybrid. Als je inspiratiewil stuur ik wel wat links
Idd dit, bv een mackie 1640i of Allen and Heath zes r16 , opgelet is wel FireWire … heb geen ervaring met usb mixers

Maar als je op zoek bent naar 'gevoel' in je sporen / instrumenten

Dat bedoel ik dus niet, dat speel ik zelf in 😀 Gelukkig kan ik aardig piano spelen.

Zoals flyweight zegt, scherm uit en oren aan :okdan:
Klopt, maar ik doel echt op de mix. Die moet van mij ook gaan leven en niet te steriel zijn. Dus echt mixen op gevoel: hier moet dit even wat harder, daar dat wat zachter, hier mis ik contrast etc. Dat is een kwestie van luisteren, maar denk ik ook van mijn set-up.

Klopt, maar ik doel echt op de mix. Die moet van mij ook gaan leven en niet te steriel zijn. Dus echt mixen op gevoel: hier moet dit even wat harder, daar dat wat zachter, hier mis ik contrast etc. Dat is een kwestie van luisteren, maar denk ik ook van mijn set-up.
Ik weet dat in mijn geval het scherm dan een distraction zal zijn. Door gebruik te maken van een fysieke mengtafel waar elke synth zijn eigen spoor heeft kan ik met mijn ogen (vrijwel) dicht faders, EQ, panning, compression en FX send regelen terwijl ik naar de track luister en op die manier de mix in balans brengen tot ie in mijn ogen oren "perfect" is :okdan:

Dat doe ik gelukkig ook wel. Heb in anderhalf jaar zo'n 20 tracks afgemaakt en gemixed. Het komende jaar streef ik naar minstens zoveel 😀

Daar ben ik gelukkig goed in 😛 Dat vind ik zelf althans, haha. Maar ik kan goed luisteren en vergelijken, en heb dan vrij snel door wat ik beter vind bij de andere track. Dan is het alleen nog een kwestie van dat zelf net zo goed krijgen. Dat zal zeker voor een heel groot deel te maken hebben met ervaring.

Dan wel trainen door mijn eigen nummers af te mixen en te vergelijken met reference tracks. En daar heb ik nu vaak al weinig tijd voor.

Helaas heb ik ook geen goed geïsoleerde ruimte, ik zit gewoon op zolder. Dat is echt wel een volgende stap die ik ambieer, maar in dit huis is er helaas geen ruimte voor. Er moet iets te dromen overblijven...
Dan ben je al een aantal stappen verder dan ik.
Eigenlijk in alles wat ik noemde :)

Als je het over je mixen hebt dan is 1 reden dat het wat steriel klinkt dat je alleen vst's gebruikt.
Will je dat je sound dikker klinkt probeer dan eens een analoge synth en analoge saturatie.
Naar mijn weten is dat wat jouw mixen mist.
Lees saturatie hoeft niet alleen maar distortion te betekenen maar subtiel gebruik kan je je sounds vetter maken omdat deze harmonischen toevoegen.
Kijk veel profesionele mixen gebruiken bron materiaal wat getracked is en door wat gear is gehaald. Zoals bv een vocal via een C414 La2a 1176 de adc in.
Of 2 mics voor een gitaar amp. Of analoge synths die getracked worden.
Dan word er daarna door de mix engineers gezegt dat hat 100% in de box is gemaakt. Das natuurlijk niet zo,

Ik vind de Arturia Collectie bv best leuk maar heeft nog niet zoveel karakter als hardware equivalent.

Je mix levendig maken heeft dus niet alleen met automation te maken en de spontaniteit maar ook met het bron matariaal.
Als je je afvraagt waarom S, Bodzin bv zo een sound heeft. Tja spring reverbs, bbd's en Moog synths.
Kunnen mensen zeggen wat ze willen maar dat ga je niet met vsti's maken kwa sound.
Je kan wel in de buurt komen maar juist saturatie mist diepte itb.

En op die manier de mix in balans brengen tot ie in mijn ogen oren "perfect" is :okdan:
Klinkt goed, dat is wat ik wil 👍 Qua ruimte heb ik wel veel beperkingen, maar ik zal kijken wat er wel mogelijk is. Die Faderport helpt daar serieus ook al bij. Gewoon niet naar het scherm kijken, maar op het gehoor mixen.

Helaas heeft mijn Faderport geen Sends-optie. Dat heeft de Faderport 16 wel. Misschien is dat op termijn een optie.

Will je dat je sound dikker klinkt probeer dan eens een analoge synth en analoge saturatie.
Haha, dan probeer ik eerst wat meer geld te verdienen met mijn muziek. Op dit moment staat de teller - even uit mijn hoofd - op -13.673,23 😁

Ben het eens met wat je zegt en ook dat is zeker nog een wens. Maar al zou ik het willen, ik heb er de ruimte nu evenmin voor. Een stap tegelijk.

Back