Field recording

quifster

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 januari 2003
Berichten
6.237
ik sta op het punt om te beginnen met field recording, dit omdat ik veel op pad ben en de geluiden in de wereld wil gaan gebruiken voor mijn eigen sound design projecten.

Nu weet ik ook dat field recording helemaal niet zo simpel is als je zou verwachten op voorhand en ik weet dat er hier best wat ervaren mensen zijn die veel met hun eigen samples doen en hun eigen bron materiaal creëren.

dus vandaar de volgende vragen:

- wat is in de praktijk de beste manier om sounds te capturen (dingen zoals low pass filters vooraf, limiters, afstand tot het opnemen van het onderwerp, etc)?
- wat zijn leuke onderwerpen om kwa sound in het veld op te nemen om later je eigen bron materiaal van te maken?
- wat is het proces wat jullie toepassen om de opnames te archiveren (spreek je bijvoorbeeld voor de opname de lokatie in in de sample, of hou je een notitieboekje bij waar de opname is gemaakt)?
- wat is jullie na-bewerkingsproces op een field recording? (ik weet dat je met RX audio praktisch alles in een sample op dat vlak kan aanpassen, maar doen jullie dat ook)?
- waar gebruiken jullie de eigen field recording samples voor? (ik ga ze met name voor mijn ambient songs gebruiken, maar ook voor het maken van samples en wavetables voor gebruik in mijn synthesizers).
- nog tips en tricks voor een field recording beginner?
 
voor ambiences stereo omni mics.
om een geluid goed te pakken in een noisy omgeving hyper cardoid.
Anders gewoon cardoid.

ik autoslice vaak mijn opnames.
ook neem ik soms verschillende percussie stokken mee en maak ik muli velocity - roundrobin hits.

wat ik nog niet heb maar ga proberen is een portable speaker mee nemen en dan audio afspelen in lange tunnels, resevoirs, trappenhuizen etc.
Die opnames kun je dan weer layer met het origineel als fx send. of gewoon zo gebruiken.

Maar goed er zijn niet echt regels. het is wel belangrijk je mics te kennen.
 
wat ik nog niet heb maar ga proberen is een portable speaker mee nemen en dan audio afspelen in lange tunnels, resevoirs, trappenhuizen etc.
Die opnames kun je dan weer layer met het origineel als fx send. of gewoon zo gebruiken.

wat een vet idee!

dat geeft me direct het idee om inderdaad korte burst sounds op te nemen in verschillende omgevingen en daar de reverb dan van op te nemen en die dan als convolution impulses in te gaan zetten, die techniek gebruik ik nu ook al om mijn eigen sounds te veranderen, maar inderdaad, tunnels, trappenhuizen, etc daar kun je gave dingen mee doen
 
Ik heb een zoom H5 recorder met enkele aparte mics. Het fijne aan de zoom vanaf h5 is dat je speciale zoom mics hebt (xy, richt etc) maar dat ze ook xlr en Jack aansluitingen hebben.

Belangrijkste tip die ik voor je heb is een goede koptelefoon meenemen en altijd met koptelefoon opnemen. Je hoort dan direct of je opname goed gelukt is idd dat er te veel ruis of achtergrond bass is opgenomen.

Verder lekker veel experimenteren. Neem sleutels en diverse materialen mee om op spullen te tikken, slaan rammelen etc. Dus houten en plastic spatel, grote schroevendraaier etc in je rugzak.
 
- wat is in de praktijk de beste manier om sounds te capturen (dingen zoals low pass filters vooraf, limiters, afstand tot het opnemen van het onderwerp, etc)?
Er is geen beste manier. Je kijkt best naar de context en past dan je apertuur aan. Lowpass filters gebruiken we om gerommel als wind of motoren af te kappen. Limiters gebruiken we als veiligheid om geen overstuurde opnamen te maken... echter bestaat er vandaag 32-bit float technologie met een belachelijk hoog dynamisch bereik zodat we ons geen zorgen meer hoeven te maken omtrent clipping. De opnameafstand is afhankelijk van omgevingsgeluiden die je al dan niet wil registreren. Daarnaast heb je de keuze in gerichte of omnidirectionele microfoons. Wil je mono, stereo, telesound of groothoek...

- wat zijn leuke onderwerpen om kwa sound in het veld op te nemen om later je eigen bron materiaal van te maken?
'Leuk' is subjectief. Natuurgeluiden, cultuurgeluiden, scenes, hits en alles daar tussenin.

- wat is het proces wat jullie toepassen om de opnames te archiveren (spreek je bijvoorbeeld voor de opname de lokatie in in de sample, of hou je een notitieboekje bij waar de opname is gemaakt)?
mijn voorkeur is folder: "YYYY_MM_DD locatie" met ofwel de hele tracks of knipsels... Later kan je nog specifieke compilatiefolders maken.

- wat is jullie na-bewerkingsproces op een field recording? (ik weet dat je met RX audio praktisch alles in een sample op dat vlak kan aanpassen, maar doen jullie dat ook)?
hangt af van de toepassing, ik hou meestal het onbewerkte origineel bij

- waar gebruiken jullie de eigen field recording samples voor? (ik ga ze met name voor mijn ambient songs gebruiken, maar ook voor het maken van samples en wavetables voor gebruik in mijn synthesizers).
Ja dat & granular synthese of ambience in video montage

- nog tips en tricks voor een field recording beginner?
Koop zeker een rycote, blimp of konijn en een goed sluitende hoofdtelefoon voor buitenopnames. (sluit contactgeluid en wind uit)
Indien je budget het toelaat ga dan voor een 32-bit float recorder en investeer in een shotgun als bv NTG3, MKH60 of 416.
Mocht je 16 of 24 bit opnemen, neem dan -12db tot -18db of als referentie. Je hebt liever wat headroom ipv een overstuurde opname.
 
voor Field recording heb ik nog wat opname apparatuur te koop zoals; Sound Devices 552, boom mics: MkH 416, MKH 60, blimps van Rycote, Sennheiser enz..Mocht je graag een pdf lijst van alle materiaal wensen, laat maar weten.
 
Toevallig ben vorig jaar ook begonnen met field recording, echt een super leuke hobby :) Ik maak vooral "moment" opnames van omgevingen en natuur, dus niet perse specifieke geluiden (al heb ik wel eens 15 minuten bij een krakend hek gestaan :P). Ik gebruik een Sony PCM-D100 en ben daar echt ontzettend tevreden mee.


- Tijdens het recorden heb ik standaard een highpass filter aan (75hz, is eventueel te verhogen naar 150). Het is niet een harde cutoff, dus je behoudt wel wat laag. Alleen drukt het de rest van je sounds niet weg zodra er echt zware dreunen voorbij komen.

- Ik vind natuur en industriele stuff heel tof. Van bossen (vogels - lekker cheesy), regen, viaducten, bouwputten, etc.. maar om heel eerlijk te zijn kan alles leuk zijn, zeker als je het een beetje nabewerkt.

- Als ik opnames heb gedaan drop ik eerst alles in een submap van mijn "incoming" map, met als naam van de submap de datum en plaats van waar ik ben geweest zodat ik het makkelijk terug kan vinden. Vervolgens laad ik alle audio files in Audition, loop ik alles na en maak ik wat knipjes zodat er geen rommel voor of achter zit. Hierna sla ik ze op in een van de mappen waar hij het beste bij past (ik heb een mapje voor dieren, natuur, effecten, weer, percussief, etc). Naming convention die ik aanhou is [source_filename]_[onderwerp_van_opname]_([locatie]).wav (eg: 210425_005 - creaking trees (twiske).wav). Het is waarschijnlijk beter om het in metadata bij te houden, maar ik vind dit wel prettig werken.

Source files gooi ik nooit weg (vandaar dat mijn "exports" ook de originele filename bevatten als prefix). Het geheel staat op m'n mass storage HDD die tevens gebackupped wordt met clouddienst Sync.

- Als ik het in mijn (Ambient) muziek gebruik dan zijn hier niet echt regels voor, los van dat je altijd wel moet EQ'en. Voor de rest is the sky the limit :) Ik vind het zelf altijd wel tof om dingen heel langzaam af te spelen, te reversen, dikke galm erover, subtiele phaser zodat je de zachte ruis hoort moduleren, etc.. het is echt perfect om een sfeer neer te zetten.

- Qua tips zou ik zeggen investeer in een windjammer (zo'n dode kat) en iets van een grip. Dit laatste is zodat je de field recorder makkelijk in de hand kan dragen zonder dat het je opname verpest. Ook is een stand wel handig (iets als een Gorillapod bijv).

Good luck!
 
ja idd een wind shield is echt belangrijk.
Beter ook een recorder met xlr i/o en phantom power zodat je ook leuke mics mee kan nemen en een koptelefoon die goed gesloten is zoals bv de senheiser hd16.

Een portable mixer kan ook leuk zijn maar dat heb ik nog niet gebruikt.

Als mic stand neem ik vaak een klein ding mee met een stereo bar erop.
 
Ik gebruik de Zoom F4 met kanaaluitbreiding 5-6.
Het begon allemaal toen ik van iemand een Sennheiser MKH 816T kreeg met Rycote korf en windshield 💚
Heb ook nog een Sennheiser K6P - ME66 met korf en windshield.

De 816T is een lobar (hyper cardio) en daar kan je heel goed gerichte opnames mee maken 🙂



Cheers,
Exo. :mega:
 
Even off topic, maar wat doen jullie met al die opnames? Ik heb hier verschillende gratis collecties op mijn harde schijf staan, maar weet nooit wat ik ermee kan doen. Of is dat ook niet de bedoeling? 🤔
 
Even off topic, maar wat doen jullie met al die opnames? Ik heb hier verschillende gratis collecties op mijn harde schijf staan, maar weet nooit wat ik ermee kan doen. Of is dat ook niet de bedoeling? 🤔
die gratis collecties (en gekochte sample cd's) heb ik ook. Daar kun je in principe ook alles wel mee doen.

Mijn ervaring is wel dat als je de samples (ook al heb je ze gekocht) 1 op 1 onder je track zet voor ambience (zoals bijvoorbeeld city of nature samples) en dat upload naar youtube, dat je direct een copyright strike aan je broek hebt omdat iemand anders een track gemaakt heeft waarin die samples ook gebruikt worden. De claim companies duikelen op dat moment over elkaar heen. Dat is 1 van de redenen dat ik mijn eigen materiaal wil maken.

Daarnaast heb je het creatieve aspect wat je ermee kunt doen. Hierboven zijn al een aantal genoemd. Wat ik er vooral mee doe is het maken van granular samples en wavetables voor mijn eigen synths. Daarnaast gebruik ik het in praktisch elke song voor convolution reverb impulses. Dat is nog wel de meest spannende en voor mij creatieve manier om je sounds mee te manipuleren. Bijvoorbeeld het klank karakter van de reverb toevoeging kun je simpel aanpassen via de decay en time stretch, of de fade in en fade out settings, en nog veel meer (check de ableton convolution pro effect maar eens, die is echt geweldig op dat vlak). Door gebruik te maken van je eigen samples daarin gebruik je het meer als een insert effect en niet zozeer als een reverb op je sound. En dan wordt zo'n field recorder mega interessant aangezien je dan volledige controle hebt op wat je opneemt en op welke plek.

Ik heb even gekeken op youtube en er staat een hele mooie recente tutorial hierover zag ik, die geeft vast veel ideeen hoe je dit voor dat specieke gedeelte kan toepassen.
 
Dan hoop ik dat dit berichtje ook niet teveel off topic is. Maar ik vind deze zo mooi dat ik 'm graag wil delen.
Afgelopen weekend was ik in Leuven voor het Zythos bierfestival (zbf.be :-) ) In de stad zelf loopt het project Hear Here. Een geluidskunst project met zeer diverse installaties. Klankschalen drijvend in een waterbak die door de stroom tegen elkaar klotsen, ruisend water die op verschillende plekken in de wereld zijn opgenomen en tegelijk worden afgespeeld met lichtkunst door het water van de locatie et cetera, et cetera. Onderstaande is van de geluidskunstenaar Félix Blume. Ik ben zelf imker, dus vind 'm echt geweldig. Hij maakte een afgesloten ruimte met foeragerende honingbijen en nam deze geluiden op. Door middel van tientallen speakers reproduceert hij dit overweldigende bijen geluid. Dit is precies zoals je het als imker ervaart als je tussen de bijen aan het werk bent. Erg mooi gedaan. Zie foto's en klein videootje met het geluid. Je moet er maar op komen, dus ben zeer benieuwd wat mensen op SF allemaal produceren!
 

Attachments

  • bijen.mp4
    6,4 MB
  • bijenkunst.jpg
    bijenkunst.jpg
    202,1 KB · Bekeken: 122
  • bijenspeakers.jpg
    bijenspeakers.jpg
    262,1 KB · Bekeken: 120
(kijk ook even naar die nieuwe zoom F3)
handig klein,32bit
is inderdaad ook mooi, maar ik had er al 1 gekocht, ik heb zelf gekozen voor de roland R07, die was klein, handig mee te nemen en simpel in het gebruik en doet ook veel zelf (zoals 2 wavs tegelijk opnemen op een hard en zacht level om clipping te voorkomen) en had enorm goede reviews, met name over de low noise preamps. Batterij leven ligt rond de 15 uur onafgebroken opnemen. Verder ondersteunt die bluetooth headsets en heeft die een eigen app op je telefoon om hem mee te bedienen op afstand.

En als het goed bevalt dan kan ik hier ervaring mee opdoen en dan kan ik altijd upgraden naar een nog hoger segment als ik eenmaal weet wat ik wil.

deze heb ik voor gekozen:
rolandR07.jpg

en hij is echt enorm klein, dus altijd zo mee te nemen,

r07portable.jpg
 
Back
Top