korg wavestate (native), opsix (native), modwave

Ik wil een pedaal bij mijn Modwave aanschaffen, maar zie dat er 3 verschillende Korg pedalen geschikt zijn:
De DS1H, de PS-1 en de PS-3.
Prijzen liggen nogal uiteen en ik krijg uit de handleiding niet duidelijk wat de functionele verschillen zijn.

Welke is nu aan te raden?
ps3 is plastic ps1 is metaal dus iets steviger verder zijn ze het zelfde, ds1h is voor mensen die piano gewend zijn verder zijn het allemaal sustain pedalen, deze sturen dus CC64 met waarde 0 of 127 normaal wordt dit puur gebruikt om een noot aangeslagen te houden, oftewel de "hold" button op de modwave, maar als een leuk trucje op de modwave is dat je deze ook als extra knopje kan gebruiken om dingen te triggeren zoals de kaoss pad of een envelope.

als je een expressie pedaal wil voor de modwave zul je dit via een midi kabel moeten doen, dan kun je zelf kiezen welk CC bericht je wil sturen met een berijk van 0 tm 127 in plaats van alles of niks, dit kan met een tussen voetpedaal of een expressie pedaal dat direct met de midi kabel verbonden kan worden (meeste zijn echter alleen via TRS kabel ) zelf gebruik ik hier de midi captain STD voor, dit is een voetpedaal met wat knopjes en 2 TRS ingangen voor expressie pedalen die die midi captain vervolgens via zijn midi kabel door stuurt naar de modwave.
zo kun je met een expressie pedaal dus bijvoorbeeld je modwheel aansturen (CC1) met je voeten zodat je handen vrij zijn.
 
Laatst gewijzigd:
thanks voor de uitleg! Als ik simpelweg noten wil aanhouden om dan is een PS3 nogal wat goedkoper dan de DS1H dus (de PS1 lijkt nergens te vinden). Beetje zonde om €56 extra uit te geven voor iets dat (voor de Modwave) niets extra’s kan dan het goedkopere alternatief.
 
ik heb zelf de PS1 (die zie ik op ama gewoon voor 33) want ik ben niet zo van plastic spul als het niet hoeft en daar ben ik wel tevreden over alhoewel ik em niet heel vaak gebruik want ik vind mijn midi pad met toggle knopjes makkelijker voor wat ik op mijn modwave speel (zie filmpje)

enige andere dingen waar je nog voor zou kunnen kijken in een sustain pedal is een hold mode (zodat je je voet niet steeds in hoeft te drukken) en reverse polarity dat wil zeggen dat je kan wisselen of je hem in moet drukken om de noot vast te houden of dat je juist los moet laten hiervoor (ik meen te herrineren dat je de ps1 kan reversen als je em inplugged voor je je synth aan zet maar zoals ik al zei is een tijdje terug dat ik deze gebruikt heb)

je hoeft overigens niet perse een korg pedal naar mijn weten zou in princiepe ieder sustain pedal moeten werken (of een midi controller die cc64 stuurt)
 
Ik moet bekennen dat ik alleen bij Bax en Thomann had gekeken.. heb nu de ps1 besteld bij Amazon, thanks voor de tip!
 
Back
Top