Collapril 2022 - Klinkske & MatthewLeBlom

Na een boel chat en aftasten hebben we ondertussen een richting besproken die we gaan proberen. Welke dat is, houd ik nog even top secret :)

Ik kreeg alvast wat audio toegestuurd. En als mijn ellendige griep me eindelijk eens loslaat. Kan ik er de komende weken mee aan de slag.

Wat mij betreft ligt de lat hoog maar ik heb de indruk dat mijn partner flink wat kaas gegeten heeft van mijn woud vol onbekendheden dus dat lijkt wel haalbaar. Ik heb in elk geval al muziek gehoord die ik niet kende en zeker waardeer.
 
Ik heb er zin in!
Griep heb ik niet, maar dat kan nog komen.
Het hangt in de lucht zie ik bij collega's op mijn werk en het lijkt geen malse griep.beterschap klinkske.

klinkske is alvast een paar likes op zijn Soundcloud rijker :) (en dat zijn veen beleerfdheids-likes).
De experimentele invalshoek en old-school house sounds die ik daar hoor voorbij hoor komen zou ik zo in mijn platenkast zetten.
 
Gear-plaatjes doen het meestal wel goed.
Dus bij deze voor het vermaeck:

CollApril-pedals-Panda-Voodoo-TS9.jpg
 
Ha het is te belachelijk voor woorden... Ik heb vandaag UREN bezig geweest om een loopje te maken van 2 bars. Ik wou de roland R5 aansturen vanaf Maschine. Dat is makkelijk. Maar niet met de gekozen sounds vd pads. vergeet dat maar. Dat is ZO MOEILIJK dat ik de R5 zelf geprogd heb. Zelfs vanaf t midi klavier de gekozen geluiden proberen toewijzen aan n noot, hoe moeilijk kunnen ze het bedenken? Mij een raadsel. En dan sync slave met maschine. En dan wil je dat opnemen, multitrack in ableton. En wat doet ableton? R5 dubbel triggeren. Ik dacht dat ik gek werd.
Dus hop, R5 uit slave, record in ableton, start op de R5 en gans die midi slave hap omzeilen.
moraal: ik haat DAWS, ik haat midi mapping. Ik mep gewoon op de hardware zelf, klaar mee. Uren en gene stap verder. Komop
Ook niks leuk aan, prutsen in al die softw settings. Zo'n R5 proggen is nog grappig.
Ik wou dat ik de ervaring had van Espen Kraft. old skool geen gezeur.

Dan google je hoe je nu ook weer deR5 in en uit sync zet. Zegt google: shift + pad 16 - dream on, het is pad 12... maar voor je daar achter bent...
En de manual denk je dan. Ja die heb ik hier uiteraard, maar of dat je nu zoveel wijzer maakt...

Nog eentje dan? Elk GELUID heeft zijn eigen outs. Niet elke PAD - dus als je per ongeluk een ander geluid onder een pad zet, stuurt ie die vrolijk weer uit de mix ipv de individuele.

En dan... Dan vergeet je wel pattern je gemaakt had. Kan je gaan zoeken... Gelukkig was 't de eerste pattern uit de demo song mode. Zo vond ik m... nr 33 - zie je je manueel al door ze allemaal luisteren voor je mvindt? na nr 10 gaf ik t op, en dacht even na.
 
Shit, balen Klinkske.. frustratie is fucked up, als je lekker muziek wilt maken... hopelijk weer wat moed bij elkaar na een nachtje slapen.

Snap en respecteer trouwens je haat richting DAWs, maar hier lijkt die R5 zich ook behoorlijk irritant te gedragen..
 
Hihi tja DAWS doen een mens soms vloeken he
Ken er alles van......(zie bijva mijn post in de collapril)

Lang leve de hardware :D
 
Het is nu de 30ste en morgen dus 1 Mei. Tijd om te posten:



Ik heb er met veel plezier aan gewerkt en van geleerd.
Top dus :)

M.b.t. kiezen van beperkingen is het niet helemaal goed gegaan dus daar maak ik een kletspraatje.
Gekozen is voor:
- Tempo is 110 bpm
- Maximaal 8 sporen
Het is uiteindelijk 98 bpm en 9 sporen geworden.
Bij elkaar opgeteld scheelt dat maar 13.
Niet gek toch? 8o

Dit is het geworden:

 
Prima! Lekker die minimale percussie en scratches eronder. Krijg er zo'n gevoel bij alsof ik op een festivalcamping aan het chillen ben. Jullie waren duidelijk "in control".
 
Leuke track hoor, luistert makkelijk weg.
 
Ik heb net eindelijk het eindresultaat geluisterd en ben zeer aangenaam verrast. Alle lof is voor @MatthewLeBlom
Ik heb wat YT inspiratie geleverd, een scheve loop met samples, 2 loops met drums, 15 minuten scratches en wat zang. Al de rest zijn zijn werk.
We wilden de trip hop hoek uit, daar zijn we niet echt in geslaagd (want dan missen we diepe beats a la massive attack) maar dat is totaal niet jammer, het resultaat vind ik oorstrelend mooi.
Ik luister zo snel mogelijk naar de andere resultaten.
 
Wat een leuk sfeertje hebben jullie hier neer gezet.
Echt van genoten.
Mijn vrouw die van op de achtergrond meeluisterde ook.
 
Back
Top