werken vanuit 2 locaties

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
602
Dag mensen:halleluja

Graag zou ik even een situatie schetsen waarbij ik jullie feedback waardeer!:koffie:
Ik pendel tussen 2 woongelegenheden waarbij in de ene mijn hardware-setup staat (10-tal synths, 24 kanaals mixer).
Het is onmogelijk om dit mee te nemen tijdens het pendelen (ook niet deels).
Wel heb ik op beide locaties een midi-keyboard liggen.

Ik vroeg me af hoe ik vanuit de ene locatie muziek kan componeren ifv mijn hardware-setup?:luv:
Enkele ideeën:
- met een/meerdere synths klanken te maken, dit opnemen/sampelen en hiermee op de andere locatie, zonder synth's, in Ableton componeren'? Kan dit, technisch gezien?
- componeren met digitale klanken (standaard klanken Ableton, vst's), deze dan later proberen namaken met hardware-setup
- componeren met een 'neutraal' instrument (piano?) om hier dan later mee aan de slag te gaan? Alhoewel ik denk dat dit qua componeren niet werkt..

Alvast bedankt!:D
 
Tja.
Hier zijn geen 100% shortcuts (anders had je die al wel gevonden).
Je zou een DAW of groovebox kunnen gebruiken voor het componeren en dan 'soortgelijke geluiden' gebruiken en die dan namaken.
Maar (voor mij) is de inspiratie van het draaien aan de knoppen bij een echte synth vaak onderdeel van het plezier van muziek maken.

Maar ik zou zelf (in die situatie) hooguit één instrument meeslepen naar de 'andere' locatie en daar sounddesign doen en lekker mee jammen.
En dan dus met een groovebox of DAW gebruiken om tracks / ideeën mee vast te leggen of als 'band in a box' om mee te jammen.
Het schijnt dat omnisphere heel veel synths best getrouw na kan maken.
Maar dat hangt natuurlijk ook af van waar je inspiratie van krijgt.
Ik kan prima jammen op de 707 en snel een structuur opbouwen middels scenes. Omdat die 707 alles in één is, heb ik dan eigenlijk niet veel meer nodig.
Midi kan dan later opgenomen worden in de DAW (exporteren kan volgens mij ook, maar ik heb dat nog niet gedaan).


Als ik naar de oefenruimte ga, neem ik meestal alleen de 707 mee.
Dan kan ik iig wat lijntjes inspelen en ook een sub laag neerleggen.
Geen vervanging voor m'n Subsequent, maar beter dan steeds meeslepen.
 
Misschien de taken opdelen? Op de ene plek de muziek maken en opnemen. Op de andere plek de productie uitwerken in een daw als in sequencen, editten, mixen? Mss later terug naar de hardware spot om nog wat extras op te nemen.

Ik doe dit met een portable versie van reaper op usb met ook het project. Zodat ik tijdens een rustige nachtdienst, de track uit kan werken :)
 
Juist door de beperkingen op de andere locatie kan je tot hele andere en onverwachte resultaten komen omdat je gedwongen wordt door anders te werken.
Wellicht zou je bijv met samples en drumloops in Ableton tot composities komen die je anders niet zou maken of wellicht een basistrack die je verder afmaakt op de andere locatie?
Wat ook kan is naast je midikeyboard bijv een goede midicontroller gebruiken binnen Ableton en misschien 1 of 2 goede vst's aanschaffen (als je die nog niet hebt) naast datgene wat al je al in Ableton hebt, bijv Arturia Pigments is een goede veelzijdige synth waar je heel veel mee kan en binnen M4L vind je ook veel waardevols waar je mooie dingen mee kan doen.
Sla eventueel wat samples op van je hardware en werk ze uit met behulp van Simpler/Sampler.
Ik gebruik zelf een Novation launchcontrol xl en dan kan je alles in Ableton met faders en knoppen aansturen, ook je plugins zodat je toch in zekere zin die tactiele beleving hebt die je belangrijk vindt.
Voor die 100 euro voor een tweedehandse vind ik het echt een uitkomst voor het werken in Ableton; Launchcontrol XL
 
Laatst gewijzigd:
Dankjewel voor de vele nuttige feedback, wordt gewaardeerd!8)

Ik ken niet zoveel van samplen met Ableton 9 maar is het mogelijk om op de ene locatie met een hardware-synth een patch te maken, daarna
van deze patch een 'basissample' op te nemen in Ableton 9 om dan op de andere locatie met deze 'basissample' in Ableton 9 met een midi-keyboard noten in te spelen/een nummer te maken?8>

Bedankt!:doei:
 
Dankjewel voor de vele nuttige feedback, wordt gewaardeerd!8)

Ik ken niet zoveel van samplen met Ableton 9 maar is het mogelijk om op de ene locatie met een hardware-synth een patch te maken, daarna
van deze patch een 'basissample' op te nemen in Ableton 9 om dan op de andere locatie met deze 'basissample' in Ableton 9 met een midi-keyboard noten in te spelen/een nummer te maken?8>

Bedankt!:doei:
Dat is mogelijk, maar je verliest alle modulatiemogelijkheden (of moet je ze opnieuw programmeren). Als het wat een intensief proces is, bestaat het risico dat het musiceren in 1 locatie volledig ten dienste staat van de andere locatie en al snel als een taak zal gezien worden.
 
Ok. Ik vermoed dat dan best een lage toon van de gemaakte patch opgenomen wordt?
 
Dan ga je zoiets krijgen (eerst origineel en dan opnieuw gespeeld op basis van een lage gesamplede noot - een octaaf lager dan dat er gebruikt werd voor de akkoorden - en dan in Simpler gegooid).
 

Attachments

  • Untitled.wav
    2,9 MB
Welke noot wordt best gesampled voor deze situatie?

En in Ableton is het dan simpelweg deze noot op de synth spelen, en dit opnemen? (rec)?
 
Ok, dus 1 lage basis-nooit is niet voldoende om sample-gewijs hoge noten mee te maken? sAmpler = ableton? (sorry, werk nooit met samples..)
 
Ik ken niet zoveel van samplen met Ableton 9 maar is het mogelijk om op de ene locatie met een hardware-synth een patch te maken, daarna
van deze patch een 'basissample' op te nemen in Ableton 9 om dan op de andere locatie met deze 'basissample' in Ableton 9 met een midi-keyboard noten in te spelen/een nummer te maken?8
Ik zou zeggen verdiep je in de mogelijkheden van simpler bijv en dan kom je denk ik vanzelf op allerlei mogelijkheden.
Hier een voorbeeld van werken met samples maar er is veel meer wat je vindt als je zoekt op yt;

 
ik zou met een laptop aan de gang gaan en VST's. Zoek gewoon patches die op je synths lijken.. Thuis route je de midi van de VST naar je hardware synths.. en voila..
Multisampe patches maken is rot werk.. kost veel tijd. En is niet leuk om te doen...
 
MPC One (of Live) kan automatisch multisamples maken. Erg gebruikersvriendelijk.
Dit lijkt me een interessante optie voor jou situatie.
 
Dankjewel!:halleluja

Ik ken niets van vst's.. :?
bestaat er eentje die volgende synth's dekt:

- elektron analog four
- acces virus a
- waldorf streichfett
- waldorf pulse 2
- dsi mopho

eventueel inclusief:
- korg esx
- novation drumstation

?:geslaagd::dj:
 
MPC One (of Live) kan automatisch multisamples maken. Erg gebruikersvriendelijk.
Dit lijkt me een interessante optie voor jou situatie.

Zeker ook een goede tip! :mega:
 
Gewoon zorgen dat je op de andere locatie precies dezelfde synths krijgt met mixer en wat je verder zoals hebt. Dat is de beste oplossing, natuurlijk.


;)
 
Dankjewel!:halleluja

Ik ken niets van vst's.. :?
bestaat er eentje die volgende synth's dekt:

- elektron analog four
- acces virus a
- waldorf streichfett
- waldorf pulse 2
- dsi mopho

eventueel inclusief:
- korg esx
- novation drumstation

?:geslaagd::dj:
Het schijnt dat Omnisphere een heel eind komt met veel synths.
Maar....
Ik zou het zelf klein houden (dus niet van alles kopen om je synths zo exact mogelijk te benaderen).

Als je in de DAW de synth patch al nagemaakt hebt, ben je dan niet al 'klaar'?
Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben, maar wat voegt het opnemen met de synth dan nog toe (anders dan veel werk)?

Voor enkel composities maken heb je (denk ik) genoeg aan de basisklank die je wilt hebben.
In Reason zit hiervoor speciaal één instrument wat alle basisinstrumenten 'een beetje' kan maken.
Piano, string, lead, bas etc.
Wat ik begrepen heb, is dat gemaakt voor producers die daarmee hun track uitwerken. Waarna ze de partij later met 'echte' patches van 'echte' (VST of hardware) instrumenten inspelen (of gewoon midi knippen en plakken).

Gewoon kijken wat voor jou lekker werkt zou ik zeggen.
Maar misschien eerst de vraag of je überhaupt al tracks maakt in de DAW?

Als je niet gewend bent om in de DAW te produceren (geen idee of dat zo is, maar je opmerkingen over samples en VST's doen zo iets vermoeden), dan zou ik dat eerst eens proberen. (of je dat wel leuk vindt)
 
Back
Top