Hoe componeren jullie?

De bouwstenen voor bijna elk liedje dat je ooit gehoord hebt.โœ๐Ÿฝ

major-scale-modes.jpg
 
Voor de duidelijkheid: als je een Locrian bluesje maakt met de witte toetsen dan gebruik je voor I IV V dus BDF FAC en GBD, right? Klinkt dus niet als blues maar het gaat om het principe.
 
Even dit draadje terug oprakelen.
Mijn historiek: als tiener muziekles en pianoles gehad. Dan 30 jaar bijna niets gedaan met muziek maken of piano spelen.
3 jaar geleden terug begonnen met muziekschool in Jazz-Pop-Rock:
- muzieklab: muziektheorie voornamelijk gericht op intervallen, akkoorden, toonladders, progressies en vormen (12-bar blues, Rythm Change)
- piano: ik vecht nog altijd met akkoorden, liggingen en guidetones. Drieklanken valt nog mee, vierklanken/guidetones krijg ik niet vlot gespeeld. Theoretisch snap ik het allemaal, maar spelen? Moeilijk. 4 noten bedenken lijkt teveel voor mijn brein, zeker met inversies.
- samenspel: leuk, maar net zoals bij piano moet ik de akkoorden echt uitschrijven, anders kan ik ze niet live spelen. Ik zit op basisimprovisatie: enkel rechterhand, 1 toonladder. Funky of jazzy spelen blijft moeilijk. Hier wil ik graag meer dan piano doen, maar ook Hammond orgel, Rhodes en Wurlitzer etc. Is toch ook weer andere manier van bespelen vind ik.
- componeren: vorig jaar de basis gekregen, dat was telkens variaties maken op basis stukjes. Dit jaar is het uit het niets componeren en daar heb ik wel problemen mee.
1e stukje dat ik gemaakt hebt was met Adagio for Tron van Daft Punk als inspiratie. Is uiteindelijk een stuk geworden voor piano, viool en 2 cello's.
Nu wil ik iets electronisch maken, maar verder dan 4 maten met een baslijntje en een lang gerekte synth lead ben ik nog niet gekomen.
Hoe nu verder? Ik heb het gevoel dat er teveel vrijheidsgraden zijn waardoor ik niet kan kiezen.
Zoveel vragen: welke structuur kan ik het liedje geven? Welke drums? Welke andere instrumenten? ...
 
Waarom zijn majeur (Ionisch) en mineur (Aeolisch) eigenlijk de standaard geworden in westerse muziek terwijl de rest min of meer exotisch wordt beschouwd?
 
Ik hoorde van de week een mooie van technoproducer Reinier Zonneveld. Hij doet de drums altijd als laatste.

Meestal begint hij bewust met de melodie of de bas, omdat de drums hem (onbewust) een bepaalde richting op duwen. Daarna bedenkt hij een akkoordprogressie en voegt hij laagjes toe. Pas als hij genoeg heeft voor het arrangement neemt hij de drums op.

Deze aanpak heb ik net zelf toegepast voor een opzetje, en dat werkt goed ๐Ÿ‘
 
Ik hoorde van de week een mooie van technoproducer Reinier Zonneveld. Hij doet de drums altijd als laatste.

Meestal begint hij bewust met de melodie of de bas, omdat de drums hem (onbewust) een bepaalde richting op duwen. Daarna bedenkt hij een akkoordprogressie en voegt hij laagjes toe. Pas als hij genoeg heeft voor het arrangement neemt hij de drums op.

Deze aanpak heb ik net zelf toegepast voor een opzetje, en dat werkt goed ๐Ÿ‘
Ja anders kan je geneigd zijn ook om je drum arrangement al heel vullend te maken. Zo vullend dat het weinig ruimte laat voor andere elementen. Wel kan je zo soms helemaal de groove van een track vast leggen en dan later bepaalde drum sporen vervangen door andere instrumenten zodat het geheel ritmisch heel mooi meegaat.

Achja.. er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden he. Maar je kan er maar 1 tegelijk kiezen ๐Ÿ˜Š
 
Wat ik een beetje irritant vind is dat je gaande weg steeds meer leert en soms bepaalde plugins niet meer gebruikt maar dat heen en weer gedoe maakt het dat ik nog steeds geen template heb. Had er 1, met varianten. Nu gebruik ik die plugins dus niet meer.. Na ja de weg ernaartoe is ook interessant
Die hele template heb ik trouwens nooit echt gebruikt haha.
 
Begin vaak met een spoor opnemen - meestal de sequencer (de loopjes probeer ik meestal wel eerst - met loopjes bedoel ik het verspringen van c naar d naar e etc.). Daarna improviseer ik veel op het sequencerritme totdat ik een nummer heb wat lekker in het gehoor ligt. Wordt het niets, dan gooi ik het hele nummer weg en begin dan weer opnieuw.
 
De enige template die ik gebruik is een leeg project met alle midi en audio i/o ingesteld. Daarmee kan ik direct al mijn externe hardware synths en fx bedienen, mixen en routen, en heb ik noise gates en tuners op de tracks staan die het nodig hebben. Verder ligt er niets vast.
 
Ik heb 1 template maar dat is gewoon zodat alle midi kanalen en settings goed staan. Dat telkens opnieuw doen is wat masochistisch.
 
Back
Top