Hoe componeren jullie?

Als je een beetje een instrument kunt bespelen helpt dat echt enorm met eigen muziek maken.
En kun je veel makkelijker spontaan en spelenderwijs dingetjes maken en inspelen.

Helemaal mee eens. Elektronische muziek nodigt heel erg uit om het ingewikkeld te maken, met alle mogelijkheden. Op een piano zitten gewoon 88 toetsen. Daar moet je het mee doen.

Mede om deze redenen heb ik laatst een Casio keyboardje gekocht, waar de meeste mensen hier op het forum waarschijnlijk met een grote boog omheen lopen. :D Maar inderdaad om wat te oefenen op toetsen, op één enkel instrument dat z'n beperkingen heeft in de beschikbare geluiden, met die geluiden moet je het doen. Geen afleiding dus door een synth-engine waarmee je allerlei geluiden kunt maken en uren bezig kunt zijn. Hoewel dat een beetje tegenvalt, want de geluiden zijn wel enigszins te editen, voorlopig probeer ik dat te negeren. ;) Het heeft in vergelijking met andere keyboards wat meer mogelijkheden qua sequencer, je moet in principe een heel nummer erop kunnen maken. Een andere reden voor de aanschaf is om te kijken of dit bevalt en later een workstation met alles d'rop en d'ran iets is voor mij. Eerste indruk, het kost behoorlijk wat tijd, werken met een DAW is sneller. Aan de andere kant, het werkt op de één of andere manier ook ontspannend om op die manier met één enkel instrument te werken en je erin te verdiepen.
 
Als je een beetje een instrument kunt bespelen helpt dat echt enorm met eigen muziek maken.
En kun je veel makkelijker spontaan en spelenderwijs dingetjes maken en inspelen.
Dat is waar.Daarom doe ik nog heel regelmatig vingeroefeningen en dat hoeft niet saai te zijn.Preludium 2 van Bach is zeer geschikte toetsenoefening en leuk.
Wat je ook zou kunnen leren is zeker de dorian,phrygian modes, zij voor in de filmisch genre en als je echt zwaar wilt gaan en droevig de aeolian mode.Veel beter dan losraak iets proberen te zoeken wat zou klinken.Met modes kun je op een paar minuten honderden ideeën uit je duim zuigen.Natuurlijk talent helpt ook veel en hard werken, ja weeral dat.
 
@ProgHead; als ik het me goed herinner heb je toch ooit een midikeyboardje gekocht?
Dan is het toch heel simpel als muziek maken en componeren je niet zo makkelijk afgaan, je zet op een niet al te hoge bpm een sequence in je daw en met een gratis vst van een synth zet je hier en daar een basnootje er in of als het een bassequence is dan een leadnootje, gewoon iets van 8 maten of zo, dat is een blokje en dan maak je een ander blokje door op de pianoroll de noten wat hoger of lager te plaatsen zodat het een beetje anders is maar wel bij elkaar past en dan heb je deel twee en dan maak je een begin en een einde, allebei van een paar maten of zo.
Een compositie heeft een begin, een kern en een einde om het even makkelijk te houden en daar hou je je aan vast voor nu.

Het hoeft niets hoogstaands of bijzonders te zijn anders zit je jezelf teveel in de weg maar hou het simpel en die niet te snelle bpm maakt het makkelijk om dingen erbij te plaatsen, hou ruimte in je blokjes en zorg dat door je panning een beetje spreiding hebt.
Dan kan je ook nog wat met effecten doen met die leadnootjes bijv, beetje delay en reverb bijv endan maak je het een beetje ambiënt of zo, dan heb je al gauw een idee van een compositie en oefen een beetje met blokjes van een paar maten, pas dingen aan en speel er mee en dan wordt het makkelijker.
Het is niet m'n bedoeling om je iets voor te schrijven maar ik hoop dat je met simpele tips als hierboven als dit een beetje op weg geholpen wordt en als je het aandurft op een gegeven moment dan post je iets en vraag je wat anderen er van vinden en vraag of ze een beetje vriendelijk voor je zijn qua commentaar. :)
Dan krijg je wat feedback waarmee je weer verder kan.
 
Wellicht probeer ik het later nog weer eens. Nu ben ik veel te druk met en heb ik ook veel te veel lol in analoge computers, theorie, techniek, DSP, etc. Het probleem dat het zelf componeren slecht lukt speelt daarom voor mij ook niet meer. ;)
 
Ik zou het leuk vinden om te zien welke modules je hebt en welke je nog wilt en wat je nu ermee doet. Als je wilt uiteraard
 
Heel veel kan er nu nog niet mee, maar dit heb ik nu:

modular.JPG


Voor een analoge computer heb je vooral modules nodig die elementaire wiskundige bewerkingen (optellen, vermenigvuldigen, absolute waarde, integreren, etc.) op signalen uitvoeren.
 
Nou ik vind het al aardig wat worden en er zit zeker al wat centen in. Ps ik zie uiteraard wel dat je een stiekem vcf’je hebt.
 
Met een simpel keyboardje waar je leuk op speelt kun je meer dan een met de meest geavanceerde synth waar je de c niet van kan vinden.
Maar goed muziek is zo breed.
Het instrument spelen en harmonie is daar slechts een deel van.
Dan is er ook dance, ambient wat weer meer de formule 1 van sounddesign is.


Waar ik me op focus is tussen 2 uiterste vertoeven ( noise - conventionele muziek) en nu besef ik dat dat ook kan betekenen dat ik een hele reeks saaie standard songs moet maken om er later verder op te gaan.
Dan ben ik soms harmonie helemaal zat en focus ik me op noise, industrial, ambient sounddesign.
En soms...heel soms vallen die samen.

Is wel weer een tijd terug dat ik muziek theorie dingen heb bestudeerd.
 
Nou ik vind het al aardig wat worden en er zit zeker al wat centen in. Ps ik zie uiteraard wel dat je een stiekem vcf’je hebt.

Dat filter was om te proberen of je daar een integrator mee kunt maken, maar dat was geen groot succes. Als ik ruimte te kort kom gaat die module er als eerste uit. ;)
 
Gezien de opstelling en insteek kan ik me voorstellen dat een Rossum controle forge wel iets kan zijn ipv zelf inspelen.
 
Dan ben ik soms harmonie helemaal zat en focus ik me op noise, industrial, ambient sounddesign.
En soms...heel soms vallen die samen.

Is wel weer een tijd terug dat ik muziek theorie dingen heb bestudeerd.
Dan val je in een wereld die we allemaal kennen.Je koopt je lazarus aan gear om tussen die duizenden streamers terecht te komen?
 
Offtopic: Dom Sigalas is één van de weinige Youtubers die ik goed kan hebben. Hij doet nét niet te popie jopie en maakt gewoon nuttige video's en is goed in wat ie doet.
Hola bahamut.
Ik kijk ook graag naar hem.en legt
Het goed uit.

Groeten van andreos
 
@sinew1958 mijn intente is juist om de twee extremen van muziek te maken.
Om die dan beter te kunnen combineren.
Min focus is toch wel meest handgemaakte muziek.
Zowel electronisch als akkoestisch.

Anyhow harmonie is belangrijk. Voor mij denk ik wel het belangrijkst.
 
Heb laatst op het gehoor wat muziek gemaakt en partijtjes ingespeeld.
Nu ging ik achteraf eens kijken in welke toonsoort het staat, maar ik kwam er niet gelijk uit. Althans ik ben niet netjes binnen een standaard majeur of mineur toonsoort gebleven. En toen kwam ik erachter dat de gebruikte noten enkel allemaal passen binnen de Mixolydian b6 mode. Maar mijn muziek klinkt vrolijk, terwijl Mixolydian b6 volgens Scaler "sad" en "sentimental" zou moeten klinken.
En toen dacht ik van tja, leuk, maar fuck it. Waarom zou ik "binnen het systeem" moeten werken als ik op het gehoor gewoon leuke en blijkbaar ook enigszins originele resultaten kan bereiken.
Maar ik hink wel op twee gedachten dus. Blijf ik lekker aanklooien op het gehoor of ga ik volgende keer eens meer vanuit de theorie werken. Ik denk dat beiden z'n voor en nadelen hebben.
 
Zo zijn er ook componisten die hun piano anders dan “standaard” laten stemmen. Daarnaast heb je ook de Arabic scales nog die ik zelf interessant vind.

Mijn oom kan echt behoorlijk spelen maar 0 zelf bedenken behalve wat variatie tussendoor. Ik vind dat zo zonde dat ie niet experimenteert
 
Heb laatst op het gehoor wat muziek gemaakt en partijtjes ingespeeld.
Nu ging ik achteraf eens kijken in welke toonsoort het staat, maar ik kwam er niet gelijk uit. Althans ik ben niet netjes binnen een standaard majeur of mineur toonsoort gebleven. En toen kwam ik erachter dat de gebruikte noten enkel allemaal passen binnen de Mixolydian b6 mode. Maar mijn muziek klinkt vrolijk, terwijl Mixolydian b6 volgens Scaler "sad" en "sentimental" zou moeten klinken.
En toen dacht ik van tja, leuk, maar fuck it. Waarom zou ik "binnen het systeem" moeten werken als ik op het gehoor gewoon leuke en blijkbaar ook enigszins originele resultaten kan bereiken.
Maar ik hink wel op twee gedachten dus. Blijf ik lekker aanklooien op het gehoor of ga ik volgende keer eens meer vanuit de theorie werken. Ik denk dat beiden z'n voor en nadelen hebben.
De scale hangt ook af van wat je 'start' noot is, zo gebruikt D Dorian exact dezelfde noten als C Major en A Minor, maar krijg je een totaal andere sfeer als je progressie op de C start (vrolijk) of op de D (melancholisch maar ook hoopvol) of A (100% mineur). Kijk dat filmpje van NewJazz (die ik eerder linkte) over de Church Modes maar eens, die legt precies uit hoe dat werkt.

Nog een algemene tip: zoals Stephen King zegt met schrijven: "doe de deur dicht als je bezig bent, zet hem pas open als je klaar bent". Wat wil zeggen dat je componeert in relatieve afzondering (tenzij je met meerderen componeert uiteraard) en iets pas laat horen als het klaar of zo goed als klaar is - of misschien als je echt vastloopt en hulp nodig hebt. Zodra je je creatie voor de leeuwen gooit, wil iedereen er iets van vinden. Dit kan soms nuttig zijn (opbouwende kritiek), maar heel vaak is dit het ook niet - je krijgt vooral te horen wat iemand anders zou doen in jouw plaats, maar dat gaat vaak meer over smaak dan wat anders, en muziek maak je juist vanuit jezelf. Voor je het weet neem je de 'tips' ter harte, ben je eigenlijk iemand anders z'n track aan het maken en is de ziel die je er zelf met veel pijn en moeite in had gestopt er per ongeluk weer uitgepoetst.
 
Voor je het weet neem je de 'tips' ter harte, ben je eigenlijk iemand anders z'n track aan het maken en is de ziel die je er zelf met veel pijn en moeite in had gestopt er per ongeluk weer uitgepoetst.
Ja,en voor je het weet geeft je er de brui aan.Zakt de goesting in je schoenen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top