kit laten solderen en monteren

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
601
Hallo :doei:

Graag zou ik in de toekomst kits laten solderen en monteren zoals bv.
Yocto - e-licktronic 8) *D

Zelf heb ik 2 linkerhanden en dus vroeg ik me af of er in regio Gent winkels zijn waar ik hiervoor terecht kan,
of mensen zijn die zo'n diensten aanbieden?


Vriendelijke groet! :halleluja
 
ik denk dat je die kits goedkoper gebouwd kan kopen, dan zijn ze te testen. En er is altijd wel ergens een te koop 2e hands :)
 
Er staan geen prijzen bij. Dat komt me onbetrouwbaar over.
Maar het kan ook dat dat kwam omdat ik net keek naar het TV programma `Opgelicht`
Zelf heb ik een goede opleiding en praktijk gedaan in die elektronica solderen enz. Maar . . .
Het liefst kocht ik iets wat werkt kant en klaar. Dan is er onmiddellijke garantie.
 
Bedankt voor de antwoorden. Dit gaat niet enkel specifiek over deze kit.. er zijn vele DIY's die me interesseren, maar ik kan niet solderen..
 
Het is te leren, echt waar.....
Solderen is niet moeilijk.... dat is een fluitje van een cent
Alleen het vinden/oplossen van problemen zonder elektronica kennis en/of goede begeleiding is killing!
Zo heb ik nog iets van 25-30 pcb's, sommige met panel, ongebruikt liggen... :(
 
solderen is niet moeilijk, goed solderen is wat anders... Beetje zoals je auto spuiten. Dat kan iedereen. De vraag is, hoe ziet t er uit in 't zonlicht...
(Lees: hoe lang werkt je project na 10 / 100 keer warm up / cool down met al die mindere connecties waar je je als leek niet van bewust bent, of erger nog, shorts)
ik kocht n dyno. Werkt niet. Was nieuw, ik doe m open, onder n loupe. Wat zie ik daar? Een short. Ik smelt m weg met wat kunde verwijder ik de short - hop hij werkt.
En wat ik waard ben om te solderen voor n ander? Ik zou mezelf niet in dienst nemen :D

Ik heb Patrick uit duitsland mijn kits laten maken, (dsl man heet hij dacht ik online) oa een wasp (jasper) een arp 1601 seq en een syncussion clone. Hij doet er veel, en de jasper is 2 keer teruggestuurd. De arp was gesoldeerd door iemand uit NL en er zat een fake chip in, die heeft Pat er uit gevist.
Het is meer dan solderen... Als t niet werkt sta je daar als leek, na je avonden solderen.

Afstanden zijn onbelangrijk, hop de post op.
 
Idd, als het niet werkt sta je daar..

En los van het solderen ken ik niets van basis elektriciteit/elektronica.. al zeker geen begrippen etc :doei:
 
Ik heb Patrick uit duitsland mijn kits laten maken, (dsl man heet hij dacht ik online) oa een wasp (jasper) een arp 1601 seq en een syncussion clone. Hij doet er veel, en de jasper is 2 keer teruggestuurd. De arp was gesoldeerd door iemand uit NL en er zat een fake chip in, die heeft Pat er uit gevist.
Het is meer dan solderen... Als t niet werkt sta je daar als leek, na je avonden solderen.

Bedankt! Weet je nog wat het kostte om een synth te solderen en te verzenden?
 
Laat ons zeggen dat een jasper aan parts 250 kost. Ik heb een behuizing in hout laten maken, laten sturen naar Pat. Laten samenstellen. Verzending. Wat pakweg 800 a 1000 euro samen. Daarom koop je beter 2e hands.
 
Idd, als het niet werkt sta je daar..

En los van het solderen ken ik niets van basis elektriciteit/elektronica.. al zeker geen begrippen etc :doei:

Daarom beginnen met iets dat eenvoudig is, en te overzien. Opbouw van kennis gaat hand in hand met de kunst van het solderen. Het kost natuurlijk tijd en moeite, maar het is te doen. Die investering is natuurlijk vooral wat waard als:

er zijn vele DIY's die me interesseren
 
Bedankt voor je aanbod maar ik bevind me in Gent..! :halleluja8)
Ik kom wel eens bij Gotron (onderdelen) in Gent. Vandaag zit ik even in Brugge. Normaal ook aan deze kant van de Schelde.
Ik kan wel goed en nauwkeurig solderen omdat het ook mijn werk is geweest gedurende een jaar.
Dan is er nog wel een probleem als het niet werkt dan weet ik het ook niet meer.
Zodoende moet het iets zijn wat duidelijk is en eenvoudig met niet te dure chips er op.
Sinds de zeventiger jaren maak ik ook mijn eigen kastjes op maat voor de printen die ik vlot in elkaar zet.
Succes met de keuzes maken.
 
Ik kan wel goed en nauwkeurig solderen.....
Dan is er nog wel een probleem als het niet werkt dan weet ik het ook niet meer......
We're on the same page ;)
Same skill level over here :okdan:

@jdDD als je persé wil laten solderen overweeg dan om met modulair te starten....
Module voor module is beter te overzien, dan een complex apparaat met meerdere voices, vca's en een sequencer aan boord..
Aanbod modulaire kits is vele malen groter dan voor desktops of standalone....
Zoals eerder gezegd is werkend 2e hands kopen meestal slimmer dan zelf prutsen of het duur uit besteden....
 
Ik ben ook een beginner met modular en ik heb de laatste weken zitten kijken hoe moeilijk dat is, misschien dat ik ook een keer zelf iets leuks ga solderen, een filter of een mixer of zo, rustig beginnen maar.
Als je zo'n Yocto wilt en je hebt geen ervaring dan kan je dat beter laten bouwen denk ik maar als je modules wilt solderen dan zijn er bedrijfjes die modules verkopen met goede beschrijvingen, dan is het net een soort van puzzle die je stapje voor stapje in elkaar zet, bijv AI modules heeft van al z'n modules een duidelijke online site met foto's waar op aangegeven wordt met welke onderdelen je begint en zo werk je foto na foto af tot je module volledig in elkaar zit; Build Guide for DIY Eurorack Synthesizer Modules

Op youtube vindt je ook zat building series bijv Molten Music begint met hele simpele t/m de moeilijkere modules van bijv Mutable Instruments of bijv een complete eurorack synth Dreadbox Dysphonia;


Dan begin je met een hele goedkope module van 50 euro of zo en dat is dan je leergeld om ervaring op te doen, als je die dan verkloot heeft het niet veel geld gekost.
Maar als je Molten Music z'n videos bekijkt dan is het echt niet moeilijk maar meer een kwestie van gewoon durven en beginnen.
 
Laatst gewijzigd:
Zelf spullen maken is vooral zinvol als je ook plezier aan het maken beleeft. Er gaat namelijk veel tijd inzitten. Niet allen aan het solderen maar ook aan uitzoeken, organiseren, en soms ook testen van componenten en het het systematisch testen van je project(je). Foutopsporing en oplossen kan ook veel tijd in beslag nemen.
Bijvoorbeeld: Zo heb ik de Befaco Rampage (eurorack module) gemaakt. Kit kost rond 200 euro. Module klaar kost 330 euro. Ik was daar 2 a 3 dagdelen mee bezig.
Een mixertje, eurorack... als kit kost deze 6o euro en dan 1 avond solderen. Nieuw is zoiets rond de 100 euro.
 
Tweedehands bespaart je een hoop gedoe, stress en geld als je helemaal blanco de soldeer DIY wereld in stapt..........

De meeste 2e hands modulaire modules kosten gemiddeld 70-85% van de nieuwprijs, dat zal voor gebouwde werkende DIY projecten ook ongeveer zo zijn?!?!? Tenzij het een populaire module is en die niet meer leverbaar is. Dan betaal je soms meer dan de nieuwprijs. Op Modwiggler.com was de DIY community altijd erg groot. Je kan altijd in de trade sectie daar even vragen of iemand een volledig werkend exemplaar te koop heeft....

Als je toch aan het solderen slaat, moet je ook rekening houden met het aanbod en of de module wel helemaal aansluit op jouw wensen. Van niet alle modules worden DIY kits aangeboden....

Plus niet elke pcb boer biedt complete kits met panel aan....
Onderdelen sourcen en bestellen als newbie is HELL zelfs met volledige BOM!
Tenzij het een MOUSER-BOM is, maar bij MOUSER betaal je altijd BTW en invoerrechten over je bestelling....
Kitjes zonder panel zou ik sowieso overslaan. Of je moet over een lasercutter of drillboor kunnen beschikken om zelf fatsoenlijke panels te ontwerpen.

Ook zal ik uitsluitend gaan voor kitjes waar de potmeters en in/out sockets pcb mounted zijn. Geen bedrading tussen de pcb en potmeter en/of in-out sockets, plus het geeft vrijwel geen kans tot het maken van fouten en het scheelt behoorlijk in tijd....

Als je eenmaal de smaak te pakken hebt en de werking snapt van de verschillende onderdelen, wat mij nooit is gelukt, dan is solderen best therapeutisch. Vooral als je na een avondje knutselen een werkende module hebt.....
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top