R en C in Eurorack Power circuit

tobias

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
201
Beste Allen,

Ik heb een vraag over een Eurorack power Circuit.

In onderstaande links zie wat gepolarariseerde caps zitten en afhankelijk van het plaatje ook wat resistors. Soms zie je ook wat ongepolariseerde caps zitten. Ik vermoed dat ze een low pass filter hebben gemaakt en die hebben toegepast. Aangezien dit een DC voeding is kan die frequentie best laag zijn. Mijn vraag is echter: Waarom? Zou die meanwell unit niet een redelijk schoon dc signaal moeten geven? Is dit dan niet een beetje overbodig?

 
Het is niet alleen de meanwell die voor wat ripple/storing kan zorgen, externe storing en storing die door je modules zelf worden veroorzaakt is er ook.

Er zitten enkel wat resistors in de midden voor de leds, de rest zijn allemaal caps. de grotere elco's voor de lage frequenties de kleinere 0805 smt zijn voor hogere frequenties.

Het is niet overbodig en niet voldoende. In de meanwell zit iets gelijkaardigs, aan de ingang van de modules nog een keer en nabij de IC's nog meer caps.

Het zijn idd gewoon filters waar we veel kleuren mooie benamingen voor hebben.
 
Zou die meanwell unit niet een redelijk schoon dc signaal moeten geven? Is dit dan niet een beetje overbodig?

Volgens de datasheet van Meanwell kun je rekenenen op een ripple+noise tot 120mV. Dat is niet weinig.
 
Ahh ik snap m idd. De caps kunnen dalletjes in de spanning opvangen als deze even wegvalt. Ik ken dit van het juist implementeren van OpAmps in circuitjes. De grote elcos voor de langzame ''grote'' dalletjes en de kleine voor de snelle kleine dalletjes.

In dit filmpje gebeurt ook zoiets:


De resistor heb je dan toch ook nodig voor de filter? Anders zou de cap zich veel te snel vullen en legen. Er stond mij iets bij dat dit niet goed is.. In bovenstaand filmpje van Moritz Klein zorgt de LM7812 er voor dat de current niet te hoog wordt. Ik denk dat je dit dan ook nodig hebt voor de filter. maar ik kan mij vergissen natuurlijk.

Any tips on goeie waardes voor de resistors of caps? Of alleen de caps als de resistor niet nodig is?
 
Even snel door het filmpje gegaan, enkelzijdige gelijkrichting is eigenlijk niet aan te bevelen, maar goed. Een voeding met een 7812 is ook iets anders dan zo'n Meanwell. Als ik aan de Eurorack zou gaan, dan is de bouw van een degelijke voeding het eerste om mee te beginnen. Die Meanwell mogen ze dan houden. ;) Zoek 'ns naar een LC-filter als je wil filteren, geen RC-filter.
 
Ahh ik snap m idd. De caps kunnen dalletjes in de spanning opvangen als deze even wegvalt. Ik ken dit van het juist implementeren van OpAmps in circuitjes. De grote elcos voor de langzame ''grote'' dalletjes en de kleine voor de snelle kleine dalletjes.
Ja precies dit, dalletjes in de spanning kunnen ook per locatie in je systeem verschillen doordat kabels en pcb sporen ook een beetje weerstand en inductie hebben. Daarom moet je voor opamps en veel andere chips die kleine caps waar je het over had ook zo dicht mogelijk aan de voedingspootjes zetten. Dat filtert pieken en dalen van elders uit je circuit. En het zorgt ervoor dat je opamp zelf de spanning niet al te ver omlaag trekt als hij even kort veel voeding slurpt.

En dat is ook de functie van deze caps. Tussen de voeding en zo'n power board zitten kabels. En die kabels hebben ook een klein beetje weerstand en inductie. Dus als 1 van je modules even een hoop stroom verbruikt krijg je lokaal een dal in de spanning (door de weerstand op de kabel) en daarna een piek (door de inductie). De voeding zelf kan ze aan zijn uitgang wegfilteren maar je zal ze nog steeds een klein beetje zien op je power board. Uiteindelijk heb je het over 0,1 of 0,01 volt maar als dat in je audio pad terecht komt kan je dat horen.

Goeie modules filteren zelf de voedingsspanning ook nog eens, en vaak reguleren ze de spanning ook nog. Af en toe tot in het overdreven aan toe (zoals Frap Tools Schneidersladen - Modular Synths kijk de caps achterop deze! :P) wat voor problemen met inrush current zorgt, als je je modular aanzet moeten al die caps worden opgeladen.
 
Dank jullie wel voor deze antwoorden. Ik leer hier zeker het eea van. In mn eigen ontwerpje maak ik ruimte voor wat caps.
 
Back
Top