UR22C usb-c - plots gekraak...

Paulogic

Stamgast
Lid sinds
16 augustus 2014
Berichten
377
Locatie
Bambrugge (Erpe-Mere) Belgiƫ
Sinds kort, zonder enige reden, gekraak bij het spelen van VST's/VI's met mijn UR22C, aangesloten via USB 3.
Niets veranderd aan instellingen qua buffer en dergelijke, ook niets veranderd van aansluitingen of zo.

Zelfs recent BBC SO Core gekocht met de 100.000 seconden promo en alles verliep perfect.
In feite heb ik nog nooit gekraak en of pops gehad met mijn Mac Mini (bijna full option) en deze geluidskaart.

Het is tot uiting gekomen een dag na de installatie van de nieuwste TAL sampler versie, met de nieuw serienummer
opbouw.

Maar de installatie van een vst kan toch geen impact hebben op de drivers van de geluidskaart?

Ze kan natuurlijk plots stuk zijn maar dan koop ik gn steinberg meer, vrees ik. De nieuwe UA Volt lijken mij dan een
goed alternatief, of niet?

Enig idee, advies enz?
 
zonder enige reden

Zeker? Want..

Het is tot uiting gekomen een dag na de installatie van de nieuwste TAL sampler versie

En heb je die in gebruik als je het gekraak hoort? Misschien is 'ie minder lief voor je CPU dan de vorige versie.

Niets veranderd aan instellingen qua buffer en dergelijke

En als je dat nu juist wel doet? Bijv. buffer vergroten? Als het geluid dan beter wordt, hebben we een hint te pakken (en kan het idd met de belasting van je systeem te maken hebben)
 
En heb je die in gebruik als je het gekraak hoort? Misschien is 'ie minder lief voor je CPU dan de vorige versie.

inderdaad.. check je je cpu gebruik, het gebruik van je cores?

Ik kocht laatste een Macbook Pro die ook vreemd werkte.. via de combi Activity Monitor en de app CPU Stress Test zag ik dat het core gebruik heel onregelmatig was wat weer resulteerde in een cpu die niet krachtig was.
Vervolgens geupgrade van Catalina naar Big Sur en toen deed hij het normaal..

Via Activity Monitor/window/cpu usage zie je je core gebruik. Als je CPU Stress Test gebruikt kan je je cpu 100% belasten en zie je in Activity Monitor hoe je cores dat handelen.... Via Activity Monitor/window/cpu history zie je het gebruik over tijd.. en dus de onregelmatigheden over tijd..
 
Dank u beiden voor het advies.

Tal was niet in gebruik, enkel Cubase - Fredonia Grand Organ (Kontakt 6, laatste versie).
Dag ervoor kon ik de Tutti bespelen zonder enige impact en met zelfs weinig CPU, dag nadien nog geen 2 noten.

CPU usage en stress test hadden al niets aangetoond, dus daar vond ik ook geen reden.

Maar... Ik vrees een probleem met de Yamaha drivers voor de UR. Als ik de instellingen in Audio/Midi van de UR aanpaste
naar USB2.0 ipv USB3.O High precision, leek het opgelost te zijn. Voorheen nooit een probleem gehad maar misschien toch
iets veranderd in de driver of OSX Catalina. Nochtans recent geen updates van beide gedaan.
Ik ga nog eens de driver "herinstalleren" en zien of het iets veranderd. Mijn buffer stond al en nog steeds op 512.

Sowieso als de High Precision versie van de driver wordt gebruikt, neemt Cubase de UR voor zichzelf en gaat alle andere geluid
terug via de interne speaker of speakers van het scherm. Gelijktijdig gebruikt met andere geluidsbronnen (Youtube les video) of zo,
lukt niet. Met de USB2.0 instelling, kan dit wel.
 
Back
Top